شناسهٔ خبر: 156912 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

شرایط ارائه گزارش‌های مجلس به قوه‌قضائیه تغییر کرد

مجلس نمایندگان مجلس، شرایط ارائه گزارش‌های پارلمان به قوه‌قضائیه را تغییر دادند.

به گزارش «نماینده»  ،  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(شنبه، ۲۶ مرداد) پارلمان ماده ۸ طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را با اکثریت آراء،  تصویب کردند.

براساس این گزارش،  در متن ماده (۸) این این طرح آمده است:

یک ماده به شرح زیر به قانون الحاق می‌شود: 

ماده الحاقی- هر یک از کمیسیون‌ها، گزارش موضوع مرتبط با مواد (۴۵)، (۲۱۱)، (۲۱۶) و (۲۳۶) این قانون را در قالب گزارش قضائی تهیه و از طریق هیئت‌رئیسه به قوه‌قضائیه ارسال می‌کند تا به صورت خارج از نوبت در دادسرای عمومی تهران مورد رسیدگی قرار گیرد. معاونت نظارت مجلس ملزم به پیگیری اداری موارد مذکور است و گزارش پرونده‌ها را هر سه ماه یک بار به اطلاع نمایندگان می‌رساند.

همچنین نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف ماده (۴) این طرح، از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر، با ۱۱۰ رأی موافق، ۷۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع موافقت کردند.

همچنین، در ماده (۴) این طرح آمده است:

متن زیر به انتهای بند (ه) ماده (۲۰۷) قانون الحاق می‌شود

در مواردی که سؤال در دستور هفتگی کمیسیون یا مجلس قرار گرفته باشد، موجه بودن عدم حضور وزیر با رأی نمایندگان تعیین می‌شود.

همچنین، بهارستان‌نشینان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر، با ۱۰۹ رأی موافق، ۶۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از ۲۱۶ نماینده حاضر، با پیشنهاد حذف ماده (۶) نیز موافقت کردند.

در متن ماده (۶) آمده است: در فراز سوم ماده (۲۱۲) قانون، عبارت «گزارش کمیسیون بدون بحث به رأی گذاشته خواهد شد» حذف می‌شود و عبارت «و با صحبت یک مخالف و یک موافق هرکدام به مدت پنج دقیقه، ضرورت انجام تحقیق و تفحص به رأی گذاشته می‌شود.» جایگزین می‌شود.

نظر شما