شناسهٔ خبر: 156910 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سازوکار معرفی و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت اصلاح شد

مجلس نمایندگان مجلس شورای اسلامی نحوه معرفی و بررسی برنامه وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس را اصلاح کردند.

به گزارش «نماینده»  ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی درجلسه علنی امروز (شنبه) ماده ۲ طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساندند.

براساس ماده ۲ طرح مذکور، ماده (۲۰۲) قانون به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می شود:

ماده ۲۰۲- رئیس جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت، سلب اعتماد، عزل، استعفاء، فوت یا کاهش بیش از نیمی از وزراء از ابتدای شروع به کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه ها، سوابق و سمتهای علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد به مجلس تسلیم کند.

رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیئت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.

کمیسیون یا کمیسیون های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیأت رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می شود.

تبصره - فرصت سخنگو برای ارائه گزارش در مورد هر وزیر ۱۰ دقیقه است. در صورتی که بررسی برنامه وزیر پیشنهادی به بیش از یک کمیسیون تخصصی ارجاع شده باشد، سخنگوی هر کمیسیون حداکثر به مدت پنج دقیقه گزارش خود را ارائه می کند.

گفتنی است، این ماده با ۱۶۹ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

نظر شما