شناسهٔ خبر: 156861 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بی‌عدالتی در اعطای یارانه به رسانه‌ها به جایگاه دولت ضربه می‌زند

مسعودی/2 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه نقد منصفانه رسانه‌ها می‌تواند موجب بهبود عملکرد دولت شود گفت: اگر در زمینه اعطای یارانه دولتی به رسانه‌ها قانون رعایت نشود، به جایگاه دولت ضربه می زند.

به گزارش «نماینده» ، اصغر مسعودی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، درباره وظیفه دولت در حمایت از رسانه‌ها اعم از همراه یا منتقد گفت: امروزه نشریات و رسانه‌ها ابزار ارتباطی و اطلاع‌رسانی بوده و نقش اساسی در آزادی و جلوگیری از فساد دارند.

وی افزود: همه دولت‌ها وظیفه دارند تا از رسانه‌ها حمایت کنند که این وظیفه بر دوش دولت‌هایی که شعار حمایت از حقوق شهروندی سر داده و یکی از این حقوق دسترسی به اطلاعات و آگاهی بخشیدن به مردم است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: رسانه، رکن اساسی و عنصر مهم در دموکراسی است.

مسعودی گفت: رسانه‌ها باعث می‌شوند تا مردم آگاه شده و دسترسی به اطلاعات داشته باشند و همین موضوع منجر به شفافیت شده و پاسخگویی دولت‌ها می‌شود، لذا رسانه‌ها ابزار دقیقی برای جلوگیری از فساد است.

وی افزود: در شرایطی که دولت ما با مشکلات مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی روبه‌رو است و با مشکلات بهداشتی و درمانی هم روبه‌رو هستیم، لذا به نظر می‌رسد یکی از راهکارهای حل این مشکلات نقش‌آفرینی رسانه‌ها در راستای حل مشکلات مختلف کشور است.

مسعودی تصریح کرد:‌ وقتی هم‌اکنون با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم، رسانه‌ها می‌توانند مردم را به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی سوق دهند و با توجه به اینکه ظرفیت‌های بسیار مهم و بالقوه در کشور داریم که اگر بتوانیم آنها را بالفعل کرده و استفاده کنیم بسیاری از مشکلات‌مان حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به اینکه برخی مشکلات بهداشتی در کشور داریم که رسانه‌ها می‌توانند با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری بسیاری از این مشکلات را کم کنیم و در نتیجه، هزینه‌های درمان کمتر خواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: یکی از ابزارهای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی رسانه است، چرا که هم کم‌هزینه بوده و هم بسیار تأثیرگذار است؛ ضمن اینکه هم هدفمند است و هم کمک به دولت محسوب می‌شود.

مسعودی گفت: با توجه به اینکه دولت، اقدامات متعددی دارد و اگر نفع آن به صورت صحیح به مردم برسد در راستای تبیین فعالیت‌های دولت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از رسانه‌ها به برخی از اقدامات دولت نقد داشته باشند، ولی این نقد منصفانه می‌تواند موجب بهبود عملکرد دولت شود و دولتی که به دنبال رفع مشکلات است نباید فقط از رسانه انتظار تعریف و تمجید داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:‌ زمانی می‌توانیم عیوب خود را رفع کنیم که نقدی به آن وجود داشته باشد و اگر این موضوع وجود نداشته باشد ممکن است دولت به مسیر اشتباه خود ادامه دهد.

مسعودی افزود: نقد منصفانه و سازنده دولت‌ها می‌تواند موجب کارآمدی آن شود.

وی با تأکید براینکه اسلام تأکید زیادی بر عدالت داشته است، افزود: باید تلاش کنیم تا با استفاده از رسانه زمینه‌های توسعه عدالت را در کشور فراهم کنیم. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:‌ وقتی 2 رسانه تیراژ یکسان دارند و در زمینه اطلاع‌رسانی و شفافیت در جامعه گام برمی‌دارند که یکی از آنها همراه دولت و دیگری منتقد دولت است نباید یارانه‌ متفاوت نسبت به یکدیگر دریافت کنند.

مسعودی خاطرنشان کرد: عدم رعایت دولت در اعطای یارانه به مطبوعات و رسانه‌ها می‌تواند به جایگاه دولت ضربه بزند.

وی با اشاره به اعطای یارانه کاغذ به مطبوعات گفت: با توجه به اینکه دولت ناظر بر این بخش است و در زمینه پرداخت یارانه با ارز 4200 تومان برای واردات کاغذ و توزیع آن مشکلاتی را مشاهده کرده‌ایم، نشان‌دهنده ضعف عدالت در این بخش است ضمن اینکه ما از ظرفیت‌های تولید کاغذ در کشورمان استفاده نکرده‌ایم.

برچسب‌ها:

نظر شما