شناسهٔ خبر: 156816 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در حاشیه بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

سال آخر عمر مجلس به تبلیغات و سرکشی از حوزه‌های انتخابیه می‌گذرد/ دولت در شهرستان‌ها بسیار ضعیف عمل می‌کند

جمالی نوبندگانی جمالی گفت: مجلسی که دوره اش چهار ساله است سال اخر به سرکشی و تبلیغات می‌گذرد ،سال اول هم که به شناخت و وارد کمیسیون شدن میگذرد و آشنایی به سیستم میگذرد .عملاً اگر مفید باشد دو سال مفید است. اینها آسیب میزند و من احساسم این است که هر چه جلوتر میرویم این مشکلات بیشتر هم خواهد شد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «نماینده» بابیان اینکه گام‌های ایران در کاهش تعهدات خود در برجام حق مسلم و جواب قاطع به بدعهدی‌های طرف‌های مقابل است اظهار داشت: در برجام این‌طور آمده بود که ایران از بعضی حقوق مسلم خود چشم‌پوشی کند تا بتواند از فضای اقتصادی و ظرفیتهایی در منطقه و جهان استفاده کند.

وی ادامه داد: از همان ابتدا یعنی در دولت باراک اوباما، آمریکا به بهانه‌های واهی و پوچ بانک‌ها، اشخاص و نهادهای ایران را مورد تحریم قراردادند اما در کنار حرکت آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها نیز با یک شوآف اقتصادی و سیاسی ایران را به بازی گرفتند؛ یعنی هرروز چند تا گروه از کشورهای اروپایی به ایران می‌آمدند و قراردادهایی با ایران می‌بستند اما در عمل از اروپایی‌ها هیچ نمی‌دیدیم و فقط وعده می‌دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بعد از برجام بانک‌های اروپایی با بانک‌های ایران ارتباط برقرار نکردند یا سوئیفت برای ایران باز نشد و حتی بانک‌های کوچکشان هم با ایران ارتباط برقرار نکردند. جالب است اروپایی‌ها می‌گفتند که اگر آمریکایی‌ها یک کاری را شروع کنند در ادامه ما ده تا کار برای ایران انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به خروج ترامپ از برجام تصریح کرد: اروپا در برجام یازده شرط داشت اما به هیچ‌کدام از تعهداتش عمل نکرد به قول آقای ظریف و عراقچی حتی به یکی از آن‌ها هم عمل نکردند و با بحث‌هایی مثل کانال مالی SPV ایران را معطل کردند و آخرش هم گفتند که هیچ کشور اروپایی مقر آن را به عهده نمی‌گیرد.

جمالی افزود: الآن هم با مسئله اینستکس که حتی در حد و اندازه SPV نیست و کوچک‌تر و ضعیف‌تر از آن است که حتی در اجرایی کردن این مورد هم کوتاهی می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی بابیان اینکه اروپایی‌ها می‌خواهند از یک جویِ آب عریضی رد بشوند اما نمی‌خواهند پایشان خیس بشود. گفت: ایران در پاسخ به اروپایی‌ها می‌گوید اگر برجام برای شما و امنیتتان خوب است پس به تعهدات عمل کنید و درازای عمل کردن به تعهدات اگر هم دو تا از شرکت‌هایتان هم تحریم شدند اشکالی ندارد چرا فقط ما باید تنبیه بشویم اروپایی‌ها هم تنبیه بشوند.

وی خاطرنشان کرد: من در یک ماه گذشته دیداری با یک خانم فنلاندی که مسئول خلع سلاح هسته‌ای اروپا بود داشتم این مورد را به ایشان تذکر دادم و گفتم ایران نمی‌گوید شما اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها بد باشید، قدردانشان هستید باشید آن‌هم به خاطر طرح مارشال که بعد از جنگ جهانی دوم بین اروپا و آمریکا منعقد شد اما چرا قدردان ایران نیستید که روزانه داریم شهید می‌دهیم که نگذاریم مواد مخدر و تروریست به اروپا بیاید.

جمالی تأکید کرد: ایران تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر را اعدام می‌کند اما همین اروپایی‌ها ایران را در لیست ناقضان حقوق بشر می‌گذارند این تبعیض‌هاست که رنج‌آور و دردآور است.

وی بابیان اینکه چرا ایران بعد از یک سال جواب آمریکا را داد. گفت: این اقدام ایران به جهان ثابت کرد که ناقص واقعی برجام آمریکاست نه ایران و ثانیاً این اقدام آمریکا یک وحدتی در کشور ایجاد کرد و به همه در تمام جناح‌ها و مردم اثبات شد که آمریکا بدعهد است و مذاکره با آن بیهوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان داشت: بعد از اجرا کردن گام‌های کاهش تعهدات توسط ایران اروپایی‌ها به تکاپو افتادند و پیام‌هایی به ایران فرستادند تا مانع این حرکت ایران شوند نمونه عینی آن پیام مکرون به ایران بود و حتی به ایران قول ارائه وام را داده بود که اولاً باید به اروپایی‌ها گفت که ایران صدقه نمی‌خواهد همان پول فروش نفت ایران را بدهید بس است ثانیاً هر قدم از سوی ایران در برجام باید یک‌قدم از سوی اروپایی‌ها هم باشد و نه این‌که یک‌طرفه ایران به تعهداتش عمل کند.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: یکی از سفرای اروپایی به من می‌گفت که ما در تعهدمان صادق هستیم و دوست داریم این توافق پایدار بماند من در جواب آن گفتم که برجام مثل بیماری هست که در ICU قرار دارد بااینکه دکتر آن صادق است اما کاری از دستش برنمی‌آید. درنهایت مریض از دست می‌رود.

وی تأکید کرد: این را باید گفت آمریکا از برجام خارج‌شده پس می‌ماند اروپا اگر آن‌ها به تعهداتشان عمل نکنند درواقع چیزی از عمر برجام باقی نخواهد ماند.

نماینده مردم فسا در مجلس با اشاره به سخنان یکی از نامزدهای تصدی ریاست آژانس بین‌المللی اتمی درباره سخت‌گیری علیه ایران گفت: یکی از ایراداتی که ایران به آژانس دارد همین مسئله است که هیچ‌گاه قضیه هسته‌ای ایران را فنی نگاه نکرده و همیشه سیاسی درباره آن نظر داده است.

وی ادامه داد: چرا باید سختگیری‌ها برای ایران باشد چرا باید به کشوری که عضو NPT هست سختگیری شود چرا نباید این سختگیری‌ها برای کشورهای دیگر مثل کره جنوبی یا پاکستان و هندوستان باشد چرا نباید رژیم جعلی صهیونیستی عضو NPT باشد این یعنی آژانس عادلانه به مسائل هسته‌ای نگاه نمی‌کند.

جمالی تصریح کرد: کسی که رئیس آژانس یا سازمان ملل می‌شود باید مورد تائید آمریکایی‌ها باشد که متأسفانه این از بدبختی‌های جامعه جهانی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جنابعالی اولین دوره حضورتان در مجلس است، مجلس دهم و عملکرد آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و آیا نمایندگان نقشی که باید در حل مشکلات کشور داشته باشند، ایفا کرده اند؟، گفت: همانطور که اشاره کردید بنده اولین دوره ای بود که برای مجلس کاندیدا می‌شدم، زمانی که  انسان به یک جای جدید پا می‌گذارد، تصوراتش با آن چیزی که در واقعیت است ممکن است که همخوانی نداشته باشد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس هم به همین صورت است، بنده به شخصه توقعم از مجلس این بود که کمیسیون‌های آن فعال تر می شد و کار کارشناسی بیشتری  روی مسائل صورت می‌گرفت، شاید توقعی که من از این مسائل داشتم برآورده نشد.

 جمالی نوبندگانی تصریح کرد: بر اساس بررسی هایم متوجه شدم که هر چه مشکلات اقتصادی جامعه از قبیل معیشت، بیکاری به خصوص در قشر تحصیل کرده و معضلات دیگری که در جامعه وجود دارد بیشتر می‌شود به همان میزان توقع مردم از نمایندگان مجلس بیشتر می‌شود و نمایندگان خواسته یا نا خواسته در گیر این مسائل می‌شوند و از این موضوعات باعث می‌شود که آنها از هدف اصلی نمایندگی دور شوند.

وی ادامه داد: یعنی نماینده باید دنبال طرح ها و بررسی لوایحی باشد که می‌تواند کمک کننده باشد، حل این مشکلات، از این تألیف قلوب که با هر هدفی صورت می‌گیرد، بهتر است.

 سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندکان تصریح کرد: نماینده مجلس دائم همانند یک گوشی به دست در حال پاسخگویی به تماسهایش است و متفاوت هم هستند.

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: بنده از نظر سیاسی مدیون هیچ جناح سیاسی نیستم و در عرصه انتخابات نیز به صورت مستقل آمدم. جناح های چپ و راست به صورت رسمی و اعلام شده از کاندیدهای خودشان حمایت کردند به همین خاطر سعی کردم نماینده باشم یعنی قانون گذار و ناظر باشم البته اینطور نیست که اگر لازم باشد دخالت کنم،دخالت نکنم ولی به شکل هیاهویی عمل نکردم.

وی با اشاره عملکرد خود در مجلس گفت: با توجه به اینکه دوره اول نمایندگی ام بود  تنها نماینده ای هستم که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که هر چهار سال عضو هیئت رئیسه بودم و تلاشم در رابطه با نمایندگی از نظر خودم خوب بوده است ولی شاید از نظر بعضی نتوانستم توقعات شخصی برخی از افراد را اجابت کنم.

وی معتقد است که ایامی که مجلس تعطیل است، نماینده ها باید در پژوهشکده ها باشند و با علمای اهل فن و خبره هر رشته و کمیسیونی که هستند جلسه بگذارند از نظرات آنها بهرمند شوند، ولی به جای این کارها به دلیل اینکه نزدیک انتخابات است به حوزه های انتخاباتی میروند و با سرکشی به روستاها به سراغ ریش سفیدان و کدخداها ،دهیاران و ذی نفوذها میروند، مجلسی که دوره اش چهار ساله است سال اخر به سرکشی و تبلیغات میگذرد ،سال اول هم که به شناخت و وارد کمیسیون شدن میگذرد و آشنایی به سیستم میگذرد .عملاً اگر مفید باشد دو سال مفید است. اینها آسیب میزند و من احساسم این است که هر چه جلوتر میرویم این مشکلات بیشتر هم خواهد شد.

نماینده مردم فسا ادامه داد: وقتی سالانه یک میلیون نفر وارد دانشگاه ها می شوند وقتی همین یک میلیون نفر با مدارک بالا فارغ التحصیل شدند دولت نمی تواند برای آن ها کار فراهم کند و بیشتر فشارها هم روی نمایندگان است. موضوع دیگری که وجود دارد این است که دولت در شهرستان ها بسیار ضعیف عمل می‌کند.

این نماینده مجلس در قسمتی از گفت‌وگو به علل چرخش امارات به سمت ایران هم اشاره کرد و بیان داشت: امارات برخلاف کشورهای عربی یک کشور یکپارچه نیست و تشکیل‌شده از 7 امارت است این امارت‌ها هم منافع مشترک باهم دارند و هم منافع خلاف هم. مورد بعدی این است که ایران با امارات یک ارتباطات دیرینه‌ای هم داشته یعنی الآن تعداد ایرانیان مقیم امارات زیاد است یا موارد دیگر و حتی این کشور در جنگ تحمیلی ایران و عراق از سود کلانی برخوردار شد و سطح تجارت ایران با امارات تا مرز 40 میلیارد دلار هم رسیده است پس امارات دست از این‌همه منافع نمی‌کشد.

جمالی گفت: اما بعد از مرگ شیخ زاید جوان‌های کم‌تجربه ازجمله محمد بن زاید کم‌تجربه امور این کشور را بر عهده گرفت و به قولی استاد محمد بن سلمان است در افراطی‌گری. این دو ولیعهد همکاری‌هایشان را با صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها افزایش دادند و فکر می‌کردند که برایشان این اتفاق خوبی است اما از شرایط منطقه اطلاعات دقیقی نداشتند همان‌طور که صدام فکر می‌کرد دوهفته‌ای ایران را اشغال می‌کند یا منافقین اما با شکست‌هایی روبه‌رو شدند.

وی گفت: اکنون این ائتلاف اماراتی- سعودی هم سرنوشت صدام در انتظارشان هست یعنی فکر می‌کردند در عرض دوهفته‌ای یمن را می‌گیرند اما الآن و بعد از چهار سال در باتلاق یمن گیرکرده‌اند و راهی جز قبول شکست ندارند. چرا چون اکنون معادله جنگ در یمن تغییر کرده است یعنی تهدیداتی از سوی یمنی‌ها علیه امارات و عربستان در خاک خودشان صورت گرفته است که می‌تواند ازنظر اقتصادی این کشورها به‌خصوص امارت‌های دبی و شارجه در امارات را نابود کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: سرمایه جایی می‌رود که امنیت در آنجا حکم‌فرما باشد اگر در امارات امنیتی وجود نداشته باشد سرمایه‌گذاری هم در آن کشور وجود نخواهد داشت؛ و مسئله دوم این بود زمانی که مشاهده کردند ایران پهپاد پیشرفته آمریکا را ساقط کرد و ایران به امارات بابت مامن دادن به آمریکایی‌ها و اجازه استفاده از خاک امارات علیه ایران هشدار داد آن‌ها متوجه شدن که تهدید ایران جدی است و این مسئله در زمان توقیف نفت‌کش انگلستان هم کاملاً مشهود بود.

وی تأکید کرد: همچنین آن‌ها متوجه شدند در زمان توقیف نفت‌کش انگلیسی آمریکایی‌ها هیچ کمکی به متحد دیرین خود نکردند همین امر باعث شد اماراتی‌ها از آن‌ها روی بگردانند و به سمت ایران بیایند و این اقتدار هم از توان نظامی و هم از توان دیپلماسی به‌دست‌آمده است و هر دو در این پیروزی مکمل همدیگر هستند.

جمالی با اشاره‌ای به اجلاس جهانی بین‌المجالس موسوم به IPU گفت: نمایندگان مجلس هر دو سال یک‌بار طی رأی‌گیری نماینده‌های ایران در سازمان بین‌المجالس جهان را انتخاب می‌کنند که ریاست این سازمان بر عهده گابریلا کوواس بارون است که در ماه گذشته به ایران آمد و با رئیس مجلس و رئیس‌جمهور و همچنین با آقای ظریف دیدار داشت.

وی در پایان بابیان اینکه به پیشنهاد ایران یک اتحادیه بین‌المجالس آسیایی و یک اتحادیه بین‌المجالس اسلامی تشکیل‌شده است بیان داشت: جلسه امسال IPU در دوحه برگزار شد که در آن دیدارهای خوبی بین آقای لاریجانی با برخی از روسای مجالس جهان برگزار شد که نتیجه آن اجلاس با محکومیت به رسمیت شناختن جولان اشغالی توسط ترامپ و همچنین محکوم کردن یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در سطح جهان پایان یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما