شناسهٔ خبر: 156815 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قاضی‌پور: دولت با اختیاراتی فراتر از قانون اساسی می‌توانست سریعتر از بحران‌ها عبور کند

قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس گفت: اختیارات آقای روحانی در شرایط فعلی بیش از مشکلات فعلی کشور است و اگر وی و دولتش بنای رفع این مشکلات را با فعالیت گسترده داشته باشند، خیلی سریع از این بحران عبور خواهیم کرد.

به گزارش «نماینده»، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، درباره اختیارات فراوان روحانی نسبت به رؤسای جمهور پیشین گفت: مقام معظم رهبری برای آنکه مشکلات مردم حل شود و تأثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی کاهش پیدا کند، اختیارات بسیار وسیعی را به سران سه قوا داده‌اند که حجم اختیارات رئیس‌جمهور بسیار بیشتر از دیگران است. 

وی افزود: در جلسه شورای هماهنگی سران قوا که رئیس آن آقای روحانی است، موضوعاتی مصوب می‌شود که شاید در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، یا مطرح نشده، یا تصویب نشده و یا مخالفت شده است. 

نماینده ارومیه در مجلس تصریح کرد: اقداماتی که در شورای هماهنگی سران قوا و توسط آقای روحانی مصوب می‌شود در نقش حکم حکومتی است. 

نماینده ارومیه در مجلس تأکید کرد: در طول چهل سال انقلاب اسلامی ایران هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه آقای روحانی قدرت و اختیار نداشته است. 

وی تصریح کرد: مردم از رئیس‌جمهور با توجه به حجم گسترده اختیاراتش انتظار دارند که توجه خاصی به فرمایشات مقام معظم رهبری داشته و به دنبال رفع دغدغه‌های مردم و حل و فصل مشکلات باشند. 

قاضی‌پور گفت: مذاکرات هسته‌ای و قبل و بعد از برجام در دولت آقای روحانی منجر به معطلی شش ساله کشور شده است، این در حالی است که آمریکایی‌ها رئیس دستگاه دیپلماسی ما را هم تحریم کرده‌اند. 

وی اظهار داشت: دولتمردان و اصلاح‌طلبان به آقای جلیلی به عنوان دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی معترض بودند که خروجی بعد از هر دوره از مذاکرات تحریم‌های جدید است، اما دولت آقای روحانی کار را به شرایطی رسانده است که تحریم‌ها در زمان او بیشتر شده و حتی به تحریم اشخاص حقیقی هم رسیده است. 

نماینده ارومیه در مجلس ادامه داد: بهتر است که رئیس‌جمهوری که اختیاراتش به اندازه سه قوه در کشور است، به جای راه‌اندازی وزارت بازرگانی، در مورد واردات 14 میلیارد دلار کالای اساسی و نحوه تخصیص آن و روند توزیع اجناس به صورت شفاف توضیح دهد. 

وی گفت: رئیس‌جمهوری که همه کشور هم‌اکنون در اختیارش است و می‌تواند همه کاری را انجام دهد، باید بگوید که چه مقدار برای واردات کالاهای اساسی هزینه شده  و چه مقدار توزیع شده است. 

وی بیان کرد: آقای روحانی که اختیارات نسبت به رؤسای پیشین جمهوری اسلامی ایران بسیار بیشتر بوده و گاها تا دو برابر آنها اختیار عمل داشته است، باید توضیح دهد که 3 میلیارد و 200 میلیون دلاری که برای واردات دارو از سوی بانک مرکزی تخصیص پیدا کرده است، کجا هزینه شده و چه داروهایی وارد کشورمان شده است، این در حالی است که وزیر بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت کشور از این موضوع مطلع نیست. 

قاضی‌پور گفت: رئیس‌جمهور که اختیاراتش بسیار فراتر از قانون اساسی است، باید توضیح دهد که این داروها و تجهیزات پزشکی در کجا انبار شده و در کجا توزیع شده و چه مقدار از آن وارد کشور شده است. 

وی گفت: اگر قوه قضائیه به صورت جدی و قاطعانه ورود نکرده بود، قطعاً معیشت و اقتصاد کشور بسیار بدتر از شرایط فعلی بود و از اینکه آیت‌الله رئیسی با تشکیل دادگاه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی با اخلالگران برخورد می‌کنند تشکر می‌کنیم. 

قاضی‌پور گفت: برای رئیس‌جمهور با این حجم از اختیارات گسترده‌، شفاف‌سازی 14 میلیارد تومان تخصیص‌یافته برای کالاهای اساسی به هیچ وجه کار سختی نیست، این در حالی است که مجلس شورای اسلامی، قانون دولت الکترونیک را تصویب کرده است، اما هیچ فعالیتی را در این باره مشاهده نمی‌کنیم، این در حالی است که آقای روحانی می‌تواند با دستور و پیگیری مستمر در این باره وضعیت را مطلوب‌تر کند. 

نماینده ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: اختیارات آقای روحانی در شرایط فعلی بیش از مشکلات فعلی کشور است و اگر وی و دولتش بنای انجام رفع این مشکلات با فعالیت گسترده داشته باشند، خیلی سریع از این بحران عبور خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: تفاوت آقای روحانی با آقای احمدی‌نژاد در آن است که آقای روحانی به دنبال استفاده از ژنرال و سردار و امیر است، اما آقای احمدی‌نژاد برای مشکلات رفع کشور از سرباز و سرجوخه و کارمند و کارگر استفاده می‌کرد و خود برای رفع مشکلات به میدان آمده و دیگران را هم با خود به زمین رفع مشکلات می‌کشاند و خیلی سریع به منظور برون‌رفت از بحران‌ها اقدام عملیاتی می‌کرد. 

قاضی‌پور گفت: داشتن کارایی دولت‌ها بسیار مهم است، هر چند که مدیران میانی دولت افرادی دلسوز و متعهد و وفادار در نظام جمهوری اسلامی هستند و شکوفایی کشور در بسیاری از امورات مدیون آنهاست، اما برای رفع دغدغه‌های فعلی و مشکلات جاری نیازمند مدیرانی دلسوز، قاطع و جسور هستیم که هم‌اکنون اختیارات فراوانی دارند اما باید آن را به کار بگیرند. 

نظر شما