شناسهٔ خبر: 156813 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کدخدایی: تعرفه‌های انتخابات امسال تصویب شد

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: در نشست اخیر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، شاخصها برای اعضای هیات‌های نظارت استانی و شهرستانی تعیین شد.

به گزارش «نماینده»، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: در نشست اخیر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، شاخصها برای اعضای هیات‌های نظارت استانی و شهرستانی تعیین شد.

وی با بیان اینکه گزارش کل انتخابات از روند اقدامات انجام شده نیز مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: تعرفه هایی که از وزارت کشور ارسال شد، بررسی و برای انتخابات سال جاری به تصویب رسید.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود افراد حقوقدان منتخب در شورای نگهبان تندرو هستند، گفت:آنطور که گفته می‌شد اینها سیاسی هستند، اما دیدیم بالاترین رای را توسط نمایندگان در مجلس آوردند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره تحریم آیت الله جنتی، بیان کرد: این یاوه گویی های ترامپ و دولتش را هیچ کدام جدی نمی گیریم. دیدیم در تحریم ها هم همبستگی خوبی بین دولت و مردم ایجاد شد که نشان از پاسخی بر ناکارآمدی دولت آمریکا دارد و در همه عرصه ها پاسخ واحد و کوبنده ای به این مواضع خواهیم داشت.
سخنگوی شورای نگهبان درباره بحث احراز صلاحیت‌ها و بحث مذاکره با اصلاح‌طلبان که در رسانه‌ها مطرح شده تاکید کرد: ملاک شورای نگهبان قانون خواهد بود و با اصلاح طلبان در خصوص صلاحیت‌ها بحث نکردیم.
وی ادامه داد: آنهایی که از وضعیت خود نگرانی ندارند قانون هم برای آنها مانعی ایجاد نخواهد کرد و سیاست شورای نگهبان هم همین خواهد بود.

وی در عین حال گفت: در شورای نگهبان به روی همه باز است و فارغ از هر جناح گروهی، از هر کسی حرفی برای گفتن دارد استقبال می‌کنیم.
کدخدایی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در بررسی صلاحیت‌ها استفاده خواهد شد یا خیر، گفت: چهار مرجعی که در قانون آمده روشن است اما منع نشده که از مراجع دیگر استفاده نشود و شورا می‌تواند از آنها استفاده کند.
کدخدایی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه اعمال فشارها بر شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت‌ها تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ گفت: ملاک ما در بررسی صلاحیت‌ها قانون است و تحت فشار قرار نخواهیم گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که اسناد و مدارکی مبنی بر تخلفات کاندیداهای مجلس منتشر شده است پاسخ شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت این افراد چیست، گفت: قطعا اگر این اسناد و مدارک صحت این تخلفات را احراز کند در بررسی صلاحیت‌ها تاثیر خواهد داشت.

کدخدایی در پاسخ به سوالی در مورد طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور و مغایرت یا عدم مغایرت این طرح با قانون اساسی گفت: هنوز این طرح برای ما ارسال نشده است و در حال حاضر نمی‌توانیم هیچ اظهار نظری درباره آن انجام دهیم، در مجلس نشنیدم که طرحی در این خصوص در حال تدوین باشد. پس از ارائه این طرح شورای نگهبان اعلام نظر خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به صورت الکترونیکی گفت: همکاران ما در دفاتر تهران این موضوع را بررسی کرده و گزارش هایی را به شورای نگهبان ارائه دادند. ما باید همکاری‌های‌مان را با وزارت کشور ادامه دهیم. در هر موقعیتی دوستان ما در وزارت کشور بتوانند از نظر فنی مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات را فراهم کنند، ما آماده هستیم تا بر انتخابات الکترونیکی نظارت داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد محدودیت‌های شورای نگهبان در خصوص علل رد صلاحیت نامزدهای انتخابات و فشارهایی که در این خصوص به شورای نگهبان وارد می‌شود و امکان اصلاح قوانین و رویه‌ها در این زمینه گفت: در این زمینه به قانون عمل می‌کنیم اگر بخواهیم هر کار دیگری در این زمینه انجام دهیم نیازمند قانون هستیم. قانون مربوط به این مسئله باید در مجلس به تصویب برسد.

وی ادامه داد: آماده هستیم به نامزدها هرگونه موانع قانونی را گزارش کنیم، هر هفته تعدادی از افراد که در گذشته رد صلاحیت شده بودند تشریف می‌آورند و ما موارد و علل را به آنها اعلام می‌کنیم. در آینده نیز تلاش می‌کنیم که این رویه ادامه داشته باشد.

کدخدایی در مورد ماجرای انصراف علی غلامی از کاندیداتوری برای انتخابات اعضای حقوقدان شورای نگهبان، گفت: ترجیح می‌دهم در این موضوع صحبتی نکنم و خود آقای غلامی توضیح دهند زیرا تا الان به جز نامه‌ای که ایشان نوشته اند، بقیه مطالب از طرف دیگران بیان شده است و صحت و سقم آن مشخص نیست. هر وقت ایشان اظهارنظری کردند اگر لازم شد بنده هم توضیح می‌دهم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهاراتش مبنی بر اینکه اعلام دلایل رد صلاحیت به صورت عمومی اشاعه فحشا است گفت: طبق قانون باید دلایل رد صلاحیت را به افراد و نامزدها اعلام کنیم نکته مهم که اشاره شد این است که اگر مسئله خلاف عفت عمومی باشد هیچ کس نمی‌تواند آن را در افکار عمومی مطرح کرده و حیثیت افراد را مخدوش کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در مورد تشکیل وزارت گردشگری و میراث فرهنگی گفت: در دو نوبت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی مطرح شد که ایرادات بار مالی مطرح شد اما طی اصلاحیه‌ای که انجام گرفت، مشکل بار مالی حل و اعلام شد که هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت میراث فرهنگی حل می‌شود، بنابراین تشکیل این وزارتخانه در حد تغییر عنوان است زیرا هم‌اکنون این سازمان در حد معاونت است و همان ساختار و تشکیلات وجود خواهد داشت و فقط یک تغییر عنوان است که هزینه چندانی ندارد.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اصلاح قانون انتخابات گفت: ما از ادوار گذشته در این زمینه با مشکلاتی مواجه بودیم که همچنان ادامه دارد؛ بخش هایی از اصلاحیه قانون انتخابات که اجرا نشده است می‌تواند به اجرا در بیاید و بخش‌هایی که زمانش گذشته است اجرا نخواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی گفت: احراز هویت به صورت قطعی الکترونیک خواهد بود و آمادگی داریم که مراحل دیگر نیز به صورت الکترونیکی اقدامات انجام شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در هیئت مرکزی انتخابات شاخص‌هایی برای انتخاب افراد تعیین شده است، که در آینده رسانه‌ای خواهد شد.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اقدامات اصلاح‌طلبان برای گروگان‌گیری رأی مردم و امکان مصلحت اندیشی شورای نگهبان گفت: ان‌شاءلله که اینگونه نخواهد شد، شورای نگهبان اجرای مرّ قانون را در دستور کار دارد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون رایزنی‌های فراوان با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت‌ها گفت: در شورای نگهبان برای همه باز است و هر کسی حرفی برای گفتن دارد ما استقبال می کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اصلاح طلبان معتقدند که علت حضور افراد ضعیف در مجلس دهم رد صلاحیت افراد قوی توسط شورای نگهبان است گفت: شورای نگهبان شرایط حداقلی که در قانون وجود دارد را لحاظ می‌کند. معرفی افراد شایسته به جناح‌ها و گروه‌ها و افرادی که در این حوزه نقش دارند بر می‌گردد این بحث را باید در جای دیگری جستجو کنیم نه شورای نگهبان.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای بررسی صلاحیت ها از شورای عالی امنیت و اطلاعات سپاه نیز استعلام می‌شود گفت: چهار مرجع در قانون برای استعلام اعلام شده است و منعی در مورد استفاده از سایر مراجع وجود ندارد لذا شورای نگهبان می‌تواند از هر مرجع دیگری که اطلاعاتی داشته باشد استعلام انجام دهد.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتشار برخی موضوعات پیرامون فساد نمایندگان فعلی و نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: همه اسناد و مطالب مختلفی که منتشر می شود نیازمند راستی آزمایی است و باید صحت و سقم آن روشن شود، اگر صحت و سقم آنها در هنگام بررسی صلاحیت‌ها روشن شود قطعاً تاثیر گذار است اما گاهی اوقات اخباری منتشر می‌شود که صحت ندارد اگر صحت داشته باشد در بررسی صلاحیت اثرگذار خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون فشار افراد و جناح ها تنها برای تایید صلاحیت نامزدهای خود گفت: شورای نگهبان تحت فشار قرار نخواهد گرفت و ملاک و معیار ما قانون است و شرایط و قوانینی که در قانون تعریف شده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: دلایل رد صلاحیت‌ها به نامزدها و وزارت کشور اعلام می شود.

کدخدایی در مورد اعلام دلیل رد صلاحیت‌ها نیز گفت: در این خصوص نیازمند قانون هستیم چراکه قانونی در این خصوص نداریم. قانون اعلام کرده است باید دلایل رد صلاحیت‌ها محرمانه باشد.

وی اظهار داشت: گزارشات متعددی در زمان بررسی صلاحیت ها به دست ما می‌رسد که به همه موضوعات رسیدگی می‌شود. اگر کسی تخلف کرده باشد در بررسی صلاحیت و موثر است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شورای نگهبان از چه تعداد افراد برای نظارت ها استفاده می کند گفت: در ستاد شورای نگهبان از ۱۰۰ نفر استفاده می‌شود و در نظارت بر انتخابات نیز از مردم کوچه و بازار استفاده می‌کنیم که سر صندوق‌ها حاضر هستند که بستگی به تعداد شعب صندوق‌ها دارد. آمار روشنی در این خصوص وجود ندارد چون هر دوره از انتخابات متفاوت است.

کدخدایی در مورد هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت:  هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تشکیل و بعدازظهر روز سه شنبه گذشته اولین جلسه آن  برگزار شده است. این جلسه چندین دستور داشته است، دستور اول بعد از تعیین رئیس و سخنگو، تعیین شاخص‌ها برای اعضای هیئت مرکزی و هیئت‌های نظارت استانی و شهرستانی بود.

وی ادامه داد: گزارش اداره کل انتخابات از روند اقداماتی که تاکنون انجام شده است نیز ارائه شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین افزود: در این جلسه تعرفه های انتخابات مجلس و میان دوره‌ای انتخابات مجلس خبرگان نیز مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

کدخدایی در مورد بررسی تابعیت دوگانه نامزدها و لیستی که در این خصوص در مجلس وجود دارد گفت: اگر در موقع بررسی صلاحیت‌ها مطلب خلافی نسبت به نمایندگان یا سایر افراد مطرح شود قطعاً رسیدگی خواهیم کرد. شورای نگهبان بر اساس قانون به صلاحیت‌ها رسیدگی کرده و مرّ قانون را اجرایی می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شایعه وعده هایش به فراکسیون امید برای کاهش رد صلاحیت‌ها گفت: آنچه که ما در گذشته تا به حال گفته‌ایم تاکید بر اصلاح قانون انتخابات بوده است، در طول دو سال گذشته در پژوهشکده شورای نگهبان همکاری تنگاتنگی با مجلس برای اصلاح قانون انتخابات وجود داشت که متاسفانه این قانون با مشکلاتی به خاطر استانی شدن مواجه شد. همچنان در تلاش هستیم تا این قانون فارغ از بحث استانی شدن مورد اصلاح قرار گرفته و اجرایی شود. بحث دیگری در خصوص نداشتیم.

نظر شما