شناسهٔ خبر: 156692 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دولت برنامه مدونی برای خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک ندارد

حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در زمینه خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک اقداماتی از سوی وزارت کشاورزی انجام شده اما برنامه مدونی وجود ندارد.

به گزارش «نماینده»،محمد حسینی نماینده مردم تفرش گفت: بعد از توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم برنامه ریزی برای خودکفایی در تولید کالاهای اساسی، وزیر جهاد کشاورزی برای ارائه گزارشی در این زمینه به مجلس دعوت شد. در این زمینه اقداماتی از سوی وزارت جهاد انجام شده اما برنامه مدونی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه بیش از ۸۵ درصد کالاهای اساسی در داخل کشور قابل تولید و تأمین هستند، گفت: اختصاص ارز برای واردات کالاهای اساسی و بررسی ذخایر استراتژیک غذایی از موضوعات مهمی بود که مورد بررسی قرار گرفت. در مورد ذخیره محصولات استراتژیک، دولت تلاش های زیادی انجام داده است و مردم نیز با دولت همراهی کرده اند، لذا آمارهای ارائه شده امیدوارکننده بود.

وی افزود: واردات نهاده های کشاورزی برای تولید گوشت نیز به راحتی انجام می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در اختصاص ارز برای واردات کالاهای اساسی، انحراف آنچنانی رخ نداده است. ایراد نمایندگان، شیوه برخورد دولت با کالاهای تولید داخل و همچنین واردات بی رویه در حوزه های مختلف بود که موجب تبعات غیرمنطقی در بازار می شود.

وی گفت: به طور مثال در زمینه برنج طبق قانون باید از واردات محصولات در فصل برداشت آنها جلوگیری شود اما این سیاست به صورت دقیق انجام نمی شود. دولت اعلام کرد در زمان ثبت سفارش، روند انتقال پول طولانی شده و در حال حاضر کالاها وارد ایران شده اند، لذا خارج از اراده دولت بوده است.

حسینی اظهارداشت: دولت تا اندازه ای به اهداف مورد نظر برای ذخایر کالاهای اساسی دست یافته است و باید تلاش کنیم با دولت در این زمینه همراهی کنیم.

نظر شما