شناسهٔ خبر: 156686 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: حذف چهار صفر از پول ملی به این صورت یک اقدام ناقص و هزینه بر است

محسن رضایی محسن رضایی استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) در خصوص تصمیم اخیر دولت در پست اینستاگرام خود نوشت: از دولت و مجلس می‌خواهم اصلاحات اقتصادی را جدای از هم پیش نبرند. حذف چهار صفر از پول ملی به این صورت یک اقدام ناقص و هزینه بر است و نظام پولی و مالی کشور را باید به صورت یکجا و یکپارچه اصلاح کرد.

به گزارش «نماینده» هیأت دولت در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

پایگاه اطلاع رسانی دولت تاکید دارد که "این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد. کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است."

بر اساس این گزارش دقایقی پیش، محسن رضایی استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) در خصوص تصمیم اخیر دولت در پست اینستاگرام خود نوشت: از دولت و مجلس می‌خواهم اصلاحات اقتصادی را جدای از هم پیش نبرند. حذف چهار صفر از پول ملی به این صورت یک اقدام ناقص و هزینه بر است و نظام پولی و مالی کشور را باید به صورت یکجا و یکپارچه اصلاح کرد.

ساختار بودجه، نظام مالی، بازار سرمایه، نظام پولی و ارزی کشور مانند ظروف مرتبطه هستند.

اگر یکی را اصلاح و دیگری را بلاتکلیف بگذارید سیستم به صورت الاکلنگی، فعال می‌شود و آثار اصلاحات را ازبین می‌برد؛ علاوه بر آن اقدامات جزیره‌ای زیرساخت‌های اقتصادی را بجای اصلاح، تخریب می‌کند!

به گزارش «نماینده» داستان تغییر واحد پول ایران به سال ۱۳۰۸ بازمی­ گردد. در آن زمان رسما واحد پول ایران، ریال تعیین شد. در سال ۱۳۷۲ برای اولین بار ایده حذف صفر از ریال مطرح شد و بانک مرکزی در آن زمان مطالعات گسترده­ای را در این زمینه آغاز کرد.

در سال ۱۳۸۶ مجدداً ایده حذف صفر از پول ملی با دستور رئیس جمهور وقت، محمود احمدی نژاد در دستور کار قرار گرفت. این طرح به قدری جدی شده بود که بانک مرکزی با راه ­اندازی سایت ویژه­ رفرم پول ملی، از مردم درخواست نمود تا نظرات خود را پیرامون نام واحد جدید پولی و همچنین میزان صفرهایی که باید از پول ملی حذف شوند ارائه دهند. ولی عمر دولت دهم به اجرای رفرم پولی قد نداد و این طرح با تغییر دولت به فراموشی سپرده شد.

این فراموشی تا اواسط آبان ماه سال ۱۳۹۵ ادامه داشت تا اینکه حسین قضاوی معاون وقت امور بانکی وزیر اقتصاد که در دولت قبل سِمَت معاون اقتصادی بانک مرکزی را بر عهده داشت بر ضرورت حذف پول ملی تأکید کرد. بعد از این مصاحبه­ و در ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۵ خبری از هیأت دولت بیرون آمد که حکایت از رأی کابینه دولت یازدهم به اصلاح پول ملی و تغییر واحد پولی از ریال به تومان داشت. البته این تصمیم بر اساس طرح بانک مرکزی اتخاذه شده بود.

نظر شما