شناسهٔ خبر: 156629 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«مرادی، عضو کمیسیون انرژی» اثر سوءمدیریت داخلی را در ایجاد مشکلات، بیشتر از تحریم‌ها می‌داند

بزرگترین بن‌بست در رونق تولید، فقدان خودباوری در مسئولین دولتی

مرادی عضو کمیسیون انرژی : خام‌فروشی نفت، موجب از بین رفتن فرصت‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری می‌شود

به گزارش «نماینده»-محمد امین خردپیشه:  «احمد مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس» در ارتباط با نقش صنعت پتروشیمی در رونق تولید به‌ویژه صنایع مرتبط با پتروشیمی اظهار کرد: «صنعت پتروشیمی در دنیا دارای اهمیت بسیاری است و ارزش اقتصادی و اشتغال بالایی به خود اختصاص داده است. در ایران یکی از وابستگی‌های شدید اقتصادی، نفت است و خام‌فروشی نفت موجب می‌شود که فرصت‌های اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری که از ظرفیت‌های موجود در مشتقات پتروشیمی و محصولات نفتی است از بین برود.»

مرادی گفت: «در مجلس شورای اسلامی در برنامۀ ششم توسعه و در بودجۀ سنواتی به‌نوعی به این بخش بها داده شده است و از دولت انتظار داریم با توجه به بضاعت هر استان توجه بیشتری به صنعت پتروشیمی داشته باشد. به‌عنوان نمونه در استان هرمزگان در جاهایی که نیاز به آب است، با بهینه‌سازی می‌توان نیاز و خلأ این صنعت را برطرف کرد. پیشنهاداتی در این زمینه داده شده تا با توجه به شرایط آب و هوایی که ظرفیتی برای منطقه بشمار می‌رود اقداماتی برای صنایع پتروشیمی در غرب استان هرمزگان، قشم و بندرعباس صورت بگیرد.»

نمایندۀ مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در مجلس با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در ارتباط با فاصله گرفتن از اقتصاد مبتنی بر نفت، بیان داشت: «شعارهای سال بر اساس مسائل اقتصادی و در جهت رونق‌گیری تولید مطرح می‌شود. تأکید رهبری بر این است که تا جای ممکن از نفت فاصله بگیریم و به‌سمت صنایع دیگر مانند صنعت گردشگری و صنایع ریشه‌دار همانند کشتی‌سازی برویم. اگر قرار است از همین میزان نفت استفاده کنیم، بهترین حالت این است که از خام‌فروشی فاصله بگیریم و از فرآورده‌های نفتی در جای مناسب استفاده کنیم.»

وی ادامه داد: «اگر دولت به تدابیر و خط‌مشیی که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند توجه کند، بسیاری از مشکلات و مسائلی که در چهارچوب اقتصاد مقاومتی است، حل خواهد شد. اقتصاد مقاومتی، تنها یک شعار نیست و همۀ ارکان نظام و نیروهای توانمند باید در عمل کمک کنند.»

مرادی در پاسخ به این سؤال که شرکت‌های حفاری ایرانی چقدر می‌توانند در زمینۀ صادرات تجربۀ حفاری چاه‌های نفت به دنیا مؤثر باشند، بیان داشت: «در این زمینه، پس از ۴۰ سال به خودکفایی رسیده‌ایم؛ اقدامی که در مجموعۀ وزارت نفت در حفاری چاه‌های نفت و گاز و زلزله‌نگاری مکان‌های نفتی در ایران کاری ارزنده است. در حوزۀ حفاری، ایران جزء کشورهای موفق است و سالیان قبل این فعالیت وجود داشته و اثرگذار بوده است.»

این نمایندۀ مجلس با اشاره به بن‌بست‌هایی که بر سر راه تولید صنایع قرار گرفته، گفت: «بزرگترین بن‌بست، عدم همکاری و عدم باور در مسئولین دولتی است. وقتی یک سرمایه‌گذار در جهت اشتغال و رونق اقتصاد می‌خواهد قدمی بردارد، کمتر مورد حمایت قرار می‌گیرد و یا اگر کاری راه‌اندازی کرده باشد، پشتیبانی لازم از او صورت نمی‌گیرد. مهم‌ترین مانعی که در تولیدات و رونق اقتصادی اثرگذار است، بحث برجام و مشکلاتی که دشمنان درست می‌کنند، نیست؛ این گرفتاری و تنگنا در کشور خودمان وجود دارد و اثر تحریم‌ها کمتر است و سوءمدیریت داخل کشور موجب ایجاد مشکلات شده است.»

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر می‌توانیم در صادرات تولیدات حوزۀ انرژی مانند محصولات پتروشیمی، برق و گاز موفق باشیم، گفت: «در تولید گاز، ایران جزء کشورهای برتر دنیا و دومین کشور تولیدکننده و دارای امکانات است. در بحث صادرات با توجه به ارتباطاتی که از سوی وزارت امور خارجه گرفته می‌شود، می‌بایست سفیران فعالیت بیشتری در جذب سرمایه‌گذاران داشته باشند. یکی از ایراداتی که بر این حوزه وارد است، ایجاد تعامل بیشتر توسط سفرا در جهت ارتباط کشورهای خارجی با بخش خصوصی است و ایرانیان سرمایه‌دار خارج از کشور نیز می‌توانند در صادرات کمک کرده تا تولید داخلی به کشورهای دیگر صادر شود. اجرای احکام برنامۀ ششم توسعه برای رسیدن به افق کشورهایی که نفت‌خیز هستند، نیاز به عزم جدی دارد و زمینۀ صادرات مطلوب و خوبی است.»

نظر شما