شناسهٔ خبر: 156623 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«خجسته» در گفت و گو با «نماینده»:

قطع دست قاچاق، اولین قدم در رونق تولید

امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی :ورود کالای قاچاق باعث می‌شود تولیدات داخلی و کارخانجات را از دست بدهیم

به گزارش «نماینده»- سحر سموات:  پدیدۀ شوم قاچاق کالا و تبعات ناشی از آثار مخرب آن در امر تولید، تجارت، سرمایه‌گذاری و اشتغال از دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب بوده است. قاچاق کالا علاوه بر ضربه و تأثیر مستقیم مخرب بر اقتصاد کشور، منجر به زمین‌گیر شدن و رکود تولیدات داخلی می‌شود. با «امیر خجسته» رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت‌وگویی کرده‌ایم که متن کامل آن در ادامه می‌آید.

* در اواخر مجلس قبل قانون مبارزه با قاچاق کالا تصویب شده است، مجلس چقدر اجرا شدن این قانون را پیگیری کرده و اینکه آیا قانون مبارزه با کالا درست اجرا می‌شود یا خیر؟

بحث قاچاق کالا همانطوری که همه معتقدند، خنجر از پشت است و قاچاق کالا باعث این می‌شود که تولید داخل از رونق بیفتد و آنچه را داریم نیز از دست می‌دهیم؛ داشته‌های خودمان مثل البسه و یا پارچه‌هایی که خودمان تولید می‌کردیم، حدود 3 تا 4 سال است که به روش قاچاق، از کشورهای عربی به کشورمان ترانزیت می‌شود. جنس‌های نفیس در اینجا پیاده می‌شود بعد سنگ بار می‌کند و به قزاقستان و کشورهای دیگر می‌رود، این قاچاق 360 هزار نفر تولیدکننده را نابود و بیکار کرد.

قوانینی که وضع شده قوانین خوبی است ولی اجرا نمی‌شود. به ضرس قاطع می‌گویم که این قوانین در حوزۀ قاچاق باید نظارت و کنترل شود. ما از طرف مجلس نظارتی نمی‌بینیم، نظارت مجلس هم ضعیف است، دستگاه‌های نظارتی هم عمل نمی‌کنند و کنترل نمی‌کنند و از آن طرف هم خود متولیان کار قاچاق و گمرک هم که قطعاً عمل نمی‌کنند. دو سال است فراکسیون فشارهایی آورده و نمایندگان به‌طور محدودی ورود کردند.

به‌عنوان حوزۀ نظارتی به مسئله ورود کردیم؛ در حوزۀ قاچاق کالا قریب به 50 تا 60 درصد اصلاحات داشتیم، به گمرکات رفتیم، سامانه‌ها و مبادی گمرک را کنترل کردیم.

در امر مبارزه با قاچاق کالا و گمرک عزممان باید جزم شود؛ لذا برای رونق تولید یک نظارت قوی و قدرتمند می‌خواهد. این روند می‌تواند اثرگذار باشد، ولی در رابطه با قاچاق همیشه باید مراقبت کنیم؛ یعنی تمام عنصرها را باید به‌کار گیرند، مراقبت‌های ویژه را انجام دهند، تا بتوانیم کار را به نتیجه برسانیم.

* ستاد مبارزه با قاچاق کالا کار خود را به‌درستی انجام می‌دهد یا خیر؟

ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید به ما گزارش بدهد، ما نمی‌گوییم انجام نمی‌دهند ما می‌گوییم ستاد مبارزه با قاچاق کالا، گمرک و همچنین دستگاه‌های نظارتی باید گزارش دهد؛ این گزارش یعنی همان نظارت. همین‌طور که ما به مردم گزارش می‌دهیم. هر چقدر قاچاق کالا را پیگیری کنیم، شاهد هستیم که قاچاق به حداقل می‌رسد، ما این را از ستاد مبارزه با قاچاق کالا می‌خواهیم.

نمی‌شود مبادی قاچاق به داخل کشور باز شود و صنعت تولید را نابود کند و آنچه داریم را دست دهیم. ما در کشور کارخانه نساجی داریم، وقتی پارچه به‌صورت قاچاق وارد کشور شود، قطعاً آن پارچه تولید داخل از رونق می‌افتد و باعث تعطیلی کارخانجات می‌شود.

یک عده منافعشان در قاچاق کالاست و از زمین و آسمان وارد می‌کردند البته در حال حاضر محدود شده‌اند و منافع آنها به خطر افتاده است. این‌ها می‌تواند در هر حوزه‌ای قاچاق کالا و قاچاق خودرو و غیره داشته باشند.

پس وقتی می‌گوییم رونق تولید، اولین قدم در رونق تولید این است که باید واقعاً دست قاچاق کالا را قطع کنیم. قدم دوم این است که نگاهمان به بیرون نباشد به داخل باشد. باید در داخل کنترل داشته باشیم، تولیدمان را از حبوبات و گندم و مسائل مختلف انجام دهیم. ما نخبگان زیادی داریم، به‌خصوص مصالح خوبی داریم. ما می‌توانیم به‌جای خام‌فروشی به خارج از کشور این‌ها را تبدیل به چیزهای مختلف و به صورت‌های مختلف به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم، تولید کنیم، اشتغال ایجاد کنیم، فقط مهم این است جلوی قاچاق کالا را بگیریم. وقتی قاچاق وارد می‌کنیم این‌ها باعث می‌شوند تولیدات داخلی و کارخانجات را از دست دهیم.

*دستگاه متولی اصلی مبارزه با قاچاق کالا کدام دستگاه است؟

اصل دستگاه از ترکیب 27 الی 28 نفر از وزارتخانه‌ها تشکیل شده است و رئیس آن هم رئیس‌جمهور هست که باید آن را مدیریت کند؛ ولی به دیگران واگذار کرده که آنها هم تلاش خودشان را می‌کنند ولی باید خروجی داشته باشند.

*حجم ورودی قاچاق از مبادی رسمی بیشتر است یا از مبادی غیررسمی؟

ورودی از مبادی رسمی به حداقل رسیده است؛ چون نظارت و کنترل می‌کنیم. در حال حاضر بیشترین حجم قاچاق کالا از مبادی غیررسمی وارد می‌شود. مبادی رسمی هم داریم؛ اما به حداقل رسیده است و نظارت و کنترل تقریباً میزان قاچاق کالا را کم کرده است.

* متولی نظارت بر گمرک کیست؟

متولی نظارت بر گمرک خود رئیس گمرک و وزیر اقتصاد است که این‌ها باید پاسخگو باشند که در حال حاضر سؤالمان از گمرک را مطرح کرده‌ایم، طرح تحقیق و تفحص هم در حال انجام است.

*  طرح تحقیق و تفحص از گمرک به‌جایی رسیده است؟

بله. طرح تحقیق و تفحص از گمرک در حال پیگیری است و کار انجام می‌شود؛ ولی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی به‌طور ویژه عمل می‌کند. ما نمی‌گوییم گزارش بدهید، بلکه خودمان به منطقه می‌رویم.

* چه‌کار کنیم که نظارت بر قاچاق کالا درست انجام شود و بتوانیم کمکی به رونق تولیدات داخلی کنیم؟

ما یک درصد جمعیت جهان را داریم و 9 درصد منابع دنیا در ایران نهفته شده است. ببینید ما چقدر غنی هستیم. باید کاری کنیم که فشارهای سیاسی برداشته شود، قاچاق کالا فشار سیاسی است. وقتی دستگاه‌های نظارتی می‌خواهد وارد شود، فشاری از بالا به روی دستگاه نظارتی وارد می‌شود و دستگاه نظارتی خنثی می‌شود. ما 30 دستگاه نظارتی داریم که خیلی خوب نظارت می‌کنند.

دوم اینکه دستگاه‌های نظارتی قدرتمند ورود پیدا کنند. سوم اینکه مجلس که در رأس امور است باید نظارت عالی‌اش را اعمال کند و بخواهد که به مسئلۀ قاچاق ورود و کنترل کند؛ همانند مسئله بنزین که ورود کرد و موفق هم عمل کرد، این‌ها را می‌شود انجام داد و کنترل کرد.

نظر شما