شناسهٔ خبر: 155605 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

فلاحتی: روحانی بیشترین اختیارات را در بین روسای جمهور پس از انقلاب داشته است

فلاحتی نماینده قائنات در مجلس تاکید کرد که حسن روحانی بیشترین اختیارات را در بین روسای جمهور پس از انقلاب داشته است.

به گزارش «نماینده»  فرهاد فلاحتی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، درباره اظهارنظر اخیر حسن روحانی در خصوص کمبود اختیارات رئیس‌جمهوری گفت: آقای روحانی بسیار تحت تأثیر تفکرات رئیس دولت اصلاحات است؛ چراکه آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری خودش بحث تدارکاتچیبودن رئیس‌جمهور را مطرح کرده بود و در همان زمان این مباحث در نقد سخنان وی مطرح شد که چه اختیاراتی رئیس‌جمهور می‌خواهد که در قانون اساسی به وی داده نشده است؟

وی افزود: رئیس دولت اصلاحات می‌توانست از تمام توان ریاست جمهوری خود برای رفع مشکلات کشور استفاده کند و وقتی وی جای خود را به آقای احمدی‌نژاد داد، افرادی که در دوران اصلاحات از هیچ‌کاره بودن رئیس‌جمهور دم می‌زدند و اختیار نداشتن وی را مطرح می‌کردند، جنبش و جوش و فعالیت آقای احمدی‌نژاد و کارهای متعدد وی را دیدند و حتی مجلس و دیگر ارکان حکومت هم توان رسیدن به پای وی را نداشتند، عنوان می‌کردند که چرا رئیس‌جمهور اینقدر اختیار دارد و چرا آقای احمدی‌نژاد در حیطه اختیاراتش حرکت نمی‌کند؟

نماینده مردم قائنات در مجلس تصریح‌ کرد:‌ نگاه افراد منتسب به جریان اصلاحات و سیاسیون فعلی به اختیارات ریاست جمهوری خاص است به طوری که آنها وقتی به بن‌بست می‌رسند کمبود اختیارات را دلیل عدم فعالیت خود می‌دانند.

فلاحتی تأکید کرد:‌ آقای روحانی جزو روسای جمهوری است که بیشترین اختیارات را در بین روسای جمهور پس از انقلاب داشته است. این در حالی است که در شرایط فعلی اقتصادی کشور که بسیاری از اختیارات کشور به ویژه در حوزه اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور محول شده و قوای مقننه و قضائیه در شورای هماهنگی سران قوا زیر نظر رئیس‌جمهور هستند، کجای کار برای فعالیت بیشتر حسن روحانی ایراد دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: به جای این‌که به داشته‌های خود و اهرم‌های موجود و توانایی‌های داخلی برای رفع مشکل بپردازیم، به مباحث حاشیه‌ای می‌پردازیم.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی ۱۴ میلیارد دلار از طریق صندوق توسعه ملی برای تأمین کالاهای اساسی در اختیار دولت گذاشت و از دولت خواست تا نحوه توزیع کالاهای اساسی را مدیریت کرده و آن را در سر سفره مردم بیاورد، اما ۴ ماه از این تاریخ می‌گذارد و نه تنها برنامه‌ای را ندیده‌ایم، بلکه این کالاهای اساسی هم در سفره مردم وجود ندارد، ولی میلیاردها تومان تفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات گوشت به کشور در نظر گرفته شده بود، به خوبی مدیریت نشد و حتی نرخ گوشت هم‌اکنون بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است و باید به رئیس‌جمهور گفت که چرا اختیاری برای تنظیم این موضوع نداشته است.

فلاحتی گفت: کدام رئیس‌جمهور در طول انقلاب اسلامی ایران چنین اختیاری را که آقای روحانی در حال حاضر در حوزه تصمیم‌گیری دارد، داشته است.

نماینده مردم قائنات در مجلس اظهار داشت:‌ مجلس برای آن‌که دست دولت در بسیاری از موارد باز باشد، ورود نکرد و چون دولت اعلام کرد که برنامه‌های لازم را تدوین می‌کند، مجلس فقط خواهان دریافت گزارشات آنها شد. این در حالی است که وزرا حتی برای ارائه گزارش در کمیسیون‌ها هم تنبلی می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ بیان کمبود اختیارات رئیس‌جمهوری غیرشفاف بوده و غیرکارشناسی است، ضمن این‌که از افراد مدیر در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران این‌گونه انتظار می‌رود که با مردم باید صادق باشند و اظهار کمبود اختیارات از سوی آقای روحانی به بیراهه رفتن است.

فلاحتی خاطرنشان کرد: هر جا آقای روحانی اختیار لازم را نداشت به صورت شفاف و مصداقی اعلام کند و مجلس آن را بررسی خواهد کرد.

وی گفت: آقای رئیس‌جمهور بهتر است پای برنامه‌ها و وعده‌هایی که داده است بایستد و آنها را اجرایی کند، ضمن این‌که آقای روحانی باید از حاشیه‌سازی پرهیز کرده و بداند که با همین امکاناتی که دولت در اختیار دارد و با همین شیوه مدیریتی‌اش می‌تواند با ابزارها و نیروی انسانی بدنه دولت بسیاری از مشکلات را حل کند و دولت نشان داده است هرگاه به موضوعی وارد شده‌اند، آن را حل کرده‌اند.

نظر شما