شناسهٔ خبر: 155203 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مهلت یکساله سازمان برنامه برای ایجاد نظام فنی و اجرایی بناهای تاریخی- فرهنگی

مجلس نمایندگان مجلس، سازمان برنامه و بودجه را مکلف به ایجاد نظام فنی و اجرایی بناهای تاریخی- فرهنگی ظرف مدت یکسال کردند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 17 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداری بناهای تاریخی- فرهنگی، با ماده 4 این طرح با 168 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 233نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

همچنین ماده 5 طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی با 163 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در صحن مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت.

در نشست امروز مجلس همچنین نمایندگان با ماده 6 طرح مذکور با 174 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده 4 طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است از طریق سازمان فنی و حرفه ای با استفاده از امکانات موجود و با مشارکت سازمان نسبت به آموزش و تربیت استادکاران و کاردان های تجربی در زمینه های حفاظت و احیای بناها و اماکن تاریخی- فرهنگی اقدام کند.

براساس تبصره این ماده؛ سازمان موظف است سازوکار طراحی و اجرای فعالیت های مرتبط را به گونه ای برنامه ریزی، تنظیم و تدوین کند که استفاده از نیروهای موضوع این ماده در اولویت قرار گیرد. 

همچنین براساس ماده 5 طرح مذکور؛ وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش مکلفند با مشارکت سازمان، سرفصل، محتوای دروس و شیوه آموزش رشته های مرتبط با حفاظت و احیای بناها و بافت های تاریخی- فرهنگی با رویکرد مهارت آموزی در این تخصص ها را اصلاح و یا تکمیل کنند.

در ماده 6 این طرح آمده است که سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با همکاری سازمان، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه نظام فنی و اجرایی اختصاصی مربوط به بناها و بافت های تاریخی- فرهنگی اقدام کرده و به تصویب هیات وزیران برساند.

نظر شما