شناسهٔ خبر: 155057 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

میرزایی:

قیمت پایین سوخت موجب افزایش قاچاق شده است/ دولت مجبور به پرداخت ۲۱۵ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به بنزین است

جلال میرزایی عضو فراکسیون امید مجلس گفت: قیمت پایین سوخت در کشور موجب افزایش میزان قاچاق شده است.

به گزارش «نماینده»، جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی، با اشاره به مصرف سوخت در کشور، گفت: طی سال‌های گذشته در زمینه مصرف سوخت با یک وضعیت ناخوشایندی مواجه بوده‌ایم به نحوی که هر روز شاهد افزایش بی‌رویه مصرف سوخت، قاچاق آن و هدر رفت منابع هستیم.

وی افزود: این موضوع باعث شده تا نخبگان در میان تشکل‌های مدنی و حوزه سیاست‌گذاری پیشنهادات متعددی برای برون رفت از وضعیت موجود ارائه کنند و این پیشنهادات عمدتا بر روی اصلاح قیمت سوخت متمرکز بوده؛ البته اگر اختلاف نظری هم در این زمینه وجود داشته بیشتر بر روی میزان افزایش قیمت سوخت بوده است.

*۱۳۶ میلیون لیتر مصرف بنزین تنها در یک روز!

میرزایی تأکید کرد: برخی پیشنهاد کردند که در کنار این افزایش سوخت بسته‌های حمایتی هم قرار داده شود تا بتوان از تولید و حمل و نقل عمومی حمایت کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به افزایش مصرف بی‌رویه و قاچاق سوخت طی سال‌های اخیر اظهار کرد: میزان مصرف بنزین در سال ۹۴ روزانه ۷۱ میلیون لیتر، سال ۹۵ روزانه ۷۵ میلیون لیتر، سال ۹۶ روزانه ۸۵ میلیون لیتر و سال ۹۷ روزانه ۹۲ ملییون لیتر رسید که این رقم در یک روز از ایام نوروز به ۱۳۶ میلیون لیتر افزایش یافت.

عضو کمیسیون انرژی اظهار کرد: تقسیم این میزان مصرف سوخت روزانه بر تعداد جمعیت و مقایسه آن با کشورهایی مانند ترکیه، نتایج بسیار وحشتناکی را درباره اتلاف منابع انرژی به ما نشان می‌دهد که عامل اصلی آن هم پایین بودن قیمت بنزین و واقعی نبودن قیمت‌هاست.

*پرداخت ۲۱۵ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان سوخت

وی با بیان اینکه از سوی دیگر دولت مجبور است برای بنزین چیزی حدود ۲۱۵ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان بپردازد، افزود: قیمت پایین سوخت در کشور موجب افزایش میزان قاچاق شده است به طور مثال در سال ۹۴ روزانه حدود ۶ میلیون، سال ۹۵ حدود ۹ میلیون، سال ۹۶ حدود ۱۷ میلیون و سال ۹۷ حدود ۲۲ میلیون  لیتر قاچاق سوخت در کشور انجام شده است.

میرزایی با اشاره به راهکارهای کاهش میزان قاچاق و مصرف سوخت در کشور هم گفت: زمانی که قیمت سوخت در داخل با کشورهای منطقه مانند ترکیه، افغانستان، پاکستان، عراق و... تفاوت فاحشی دارد، نمی‌توان به صورت اصولی با قاچاق مبارزه کرد اگرچه طی این چند سال صحبت‌های بسیاری برای مبارزه با قاچاق سوخت انجام و برخورد انتظامی و امنیتی هم با قاچاق کنندگان صورت گرفته است، اما شرایط کنونی بیانگر رضایت‌بخش نبودن این اقدامات است.

*لزوم مکمل تعرفه صفر واردات خودرو در کنار سهمیه‌بندی

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: تصمیم سران قوا برای سهمیه‌بندی سوخت در راستای رسیدن به اهدافی همچون کاهش میزان مصرف، جلوگیری از قاچاق سوخت، مصرف بهینه آن، بهبود محیط زیست و کاهش آلودگی هوا اتخاذ شده است، اما برای رسیدن به این اهداف، کاهش مصرف با افزایش قیمت کافی نخواهد بود، زیرا خودروهای داخلی مشکل مصرف بالای بنزین دارند و دولت می‎تواند خودروهای کم مصرف را با تعرفه صفر وارد کند.

میرزایی بیان کرد: خودروهای کم مصرف در کشور ما معمولا قیمت بالایی دارند و تمام طبقات مردمی نمی‌توانند از آن استفاده کنند، لذا دولت با تجدیدنظر در تعرفه‌های خودروهای وارداتی با هدف کاهش مصرف سوخت و بهینه سازی مصرف باید اقدام کند، این موضوع حتی بر روی قیمت‌های افسار گسیخته خودروهای داخلی هم تأثیرگذار است.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار کرد: نوشتن قوانین تنها بر روی کاغذ سودی برای کشور ندارد به طور مثال براساس مصوبه مجلس در برنامه ششم درآمد حاصل از سهمیه‌بندی سوخت باید صرف حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی و... شود که تاکنون این قوانین به درستی اجرا نشده و حتی تقسیم بندی مبالغی میان ۱۵ ارگان مربوطه در این مورد هم نتایج قابل توجه و رضایت بخشی نداشته است.

نظر شما