شناسهٔ خبر: 154099 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

میرزایی‌نیکو: محاسن ممنوعیت نمایندگی مجلس پس از سه دوره متوالی بیشتر از معایب آن است

میرزایی نیکو یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تاکید بر اینکه «محاسن ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگی مجلس پس از سه دوره متوالی بیشتر از معایب آن است»، گفت: نماینده‌ای که سه دوره متوالی در مجلس حضور داشته است عملاً هر چه که در توان داشته را به عرصه ظهور گذاشته چراکه یک دهه مدت زمان کوتاهی نیست.

به گزارش «نماینده» قاسم میرزایی نیکو با اشاره به معایب و محاسن مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت کاندیداتوری برای نمایندگی مجلس پس از سه دوره متوالی بیان کرد: از نظر بنده محاسن این مصوبه بیشتر از معایب آن است. نماینده‌ای که سه دوره متوالی در مجلس حضور داشته است عملاً هر چه که در توان داشته را به عرصه ظهور گذاشته و اقداماتی که در حد توانش بوده را انجام داده چراکه یک دهه مدت زمان کوتاهی نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: در سایر دستگاه‌های دولتی نیز یک بازه زمانی تعریف شده‌ای وجود دارد به عنوان مثال رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه نیز پس از دو دوره متوالی نمی‌توانند مجدداً کاندیدا شوند. مجموعه‌های کلان کشور نیز وضعیتی به این شکل دارند.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس تصریح کرد: بر اساس این مصوبه فردی که ۱۲ سال تجربه کسب کرده است در قانون گذاری کنار گذاشته می‌شود. در زمان‌های گذشته یک مجلس به عنوان مجلس سنا وجود داشت و فردی که سه دوره در مجلس بود خود به خود سناتور محسوب می‌شد. از نظر بنده افرادی که دارای سه دوره تجربه نمایندگی هستند این قابلیت را دارند که به مناصب خبرگی دست یابند.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر ما می‌توانیم به سمتی برویم که یک مجلس نظیر مجمع تشخیص داشته باشیم و دامنه کاری مجلس گسترش یابد. اما از نظر بنده در دوره اول در طی دو سال نمایندگان با آئین نامه و مقررات آشنا می‌شود و سپس شروع به کار می‌کنند و بازه زمانی ۱۲ سال برای نشان دادن قابلیت‌ها کافی است.

میرزایی نیکو در ادامه گفت: افرادی که خود سه دوره نماینده مجلس هستند برای این تصویب این طرح پیش دستی کردند و با آن موافق هستند. بعید می دانم که این طرح مغایر با قانون اساسی باشد. قانون اساسی شکل و چگونگی برگزاری انتخابات را بر عهده مجلس و مصوبات آن گذاشته است و بعید می دانم که این مصوبه نیز با قانون اساسی مغایرت داشته باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته پیش در مصوبه ای کاندیداتوری افرادی که سه دوره متوالی نماینده مجلس بودند را در انتخابات مجلس ممنوع کردند.

نظر شما