شناسهٔ خبر: 153957 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

افزایش بودجه غیرفرهنگی 98 شهرداری تهران

حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ضمن انتقاد از افزایش بودجه غیرفرهنگی شهرداری تهران، گفت: بودجه شهرداری در بخش فرهنگ کاهش یافته و همچنین به ظرفیت‌ها توجه نشده است.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 98 شهرداری تهران به عنوان مخالف، گفت: لایحه پیشنهادی شهرداری برای بودجه فاصله جدی با انتظارات شورا دارد.

وی ادامه داد: فرق جدی امسال تنظیم لایحه بودجه با سال قبل داشت و شورا توانست برنامه پنج ساله سوم را تنظیم کند و عملاً آغاز سال اول برنامه سوم از سال آینده رقم می‌خورد.

حق‌شناس گفت: بودجه‌ها یک برش دارند و یک پنجم وضعیت یک برنامه است متأسفانه حق بدهیم به دوستان که به خاطر کمبود وقت انتظاراتی که شورا داشت برآورده نشده است. رویکرد شورا در برنامه پنج ساله باید در سال اول دیده شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: باید یک فرصت به شهرداری بدهیم تا بتواند انتظارات شورا را که بیش از 2 ماه بر روی آن وقت گذاشته‌اند عملیاتی کنند.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای شورای پنجم توجه به افزایش سهم درآمدهای پایدار در روند بودجه‌ریزی شهرداری است، گفت: دقیقاً برخلاف مسیر حرکت شده است و درآمدهای غیرپایدار افزایش چشمگیری در سال 98 پیدا کرده است.

به گفته حق‌شناس اعلام کرده بودیم با شهرفروشی مخالف هستیم.

وی با اشاره به مشکلات تحریم، تورم و فضای عمومی جامعه، گفت: آثار اصلی اقتصاد به خصوص در اقتصاد مسکن تأثیر می‌گذارد اگر رویکردمان به اقتصاد مسکن و شهرسازی باشد در حوزه‌ درآمدهای احتمالی با یک شوک جدی روبه‌رو هستیم.

حق‌شناس ادامه داد عدم توجه به درآمدزایی پایدار و همچنین به ظرفیت‌های شهرداری در بودجه توجه نشده است به عنوان مثال در حوزه فرهنگی 35 فرهنگسرا، 70 خانه فرهنگ، 350 سرای محله داریم که امکانات متفاوتی در آنها وجود دارد و می‌توانند نسبت به هزینه‌های خود عمل کنند اما در لایحه به این بخش هم بی‌توجهی شده است.

به گفته حق‌شناس کاهش نامتوازن حوزه مأموریتی داریم و متأسفانه در سال گذشته شاهد بودیم که در مأموریت‌های فرهنگی، اجتماعی کاهش 25 درصدی داشتیم و در برخی حوزه‌ها افزایش 25 درصدی و انبساط و انقباض ناهماهنگ وجود داشته است.

وی بیان کرد: اگر مشکل درآمد است باید در همه حوزه‌ها باشد و نمی‌توان بودجه را با سیاست یک بام و دو هوا به نتیجه رساند.

حق‌شناس با بیان اینکه امسال شاهد کاهش 13 درصدی بودجه در حوزه فرهنگ و اجتماعی هستیم، گفت: از سوی دیگر در برخی حوزه‌ها شاهد افزایش 23 درصدی هستیم این موضوع غیر از افزایش حقوق و دستمزد است.

عضو شورای شهر تهران افزود: عدم تحقق درآمدها در فضای عملکرد 11 ماهه بر اساس گزارش‌های به دست آمده 74 درصد است یعنی از 17 هزار میلیارد بودجه سال 97، 12 هزار و 900 میلیارد محقق شده است. در یک ماه آخر چقدر درآمد محقق می‌شود؟ حداقل 6 درصد. یعنی 20 درصد درآمدهای شهرداری امسال محقق نشده است.

وی گفت: بهتر است شهرداری برای درآمدهای به دست آورده برنامه‌ریزی کرده و همچنین بازپرداخت بدهی‌ها را انجام دهد.

نظر شما