شناسهٔ خبر: 153797 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بختیار: فروش بنزین در بازاهای نفتی به نرخ FOB اثرات مطلوبی در حوزه سوخت دارد

علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه فروش بنزین در بازاهای نفتی به نرخ FOB، اثرات مطلوبی در حوزه سوخت کشور دارد، گفت: اگر شرکت ملی پالایش فرآورده‌های نفتی با دقت این مصوبه را اجرا کند، می‌توان آن را در قانون بودجه سال‌های بعدی نیز تکرار کرد.

به گزارش «نماینده» علی بختیار با اشاره به وضعیت صادرات تجهیزات جایگاه عرضه سوخت به کشورهای همسایه و دیگر محصولات نفتی که کشور در تولید آن‌ها خودکفا شده است، گفت: اکنون شرایط فروش و قیمت محصولات نفتی و تجهیزات جایگاه‌های سوخت به لحاظ تجهیزات فنی، تعمیرات، نگهداری به دلیل نوسانات نرخ ارز، با کشورهای همسایه متفاوت است.

نرخ کارمزد در برخی از بخش‌های نفتی و گازی مانند CNG با مشکل رو به رو است

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه نرخ کارمزد در برخی از بخش‌های نفتی و گازی مانند CNG با مشکل رو به رو است اما به دنبال تذکرهای داده شده این نرخ به سمت اصلاح رفته و امید است سازمان برنامه، بودجه و محاسبات نیز اعتبارات لازم را تخصیص دهد تا بتوان نرخ کارمزد را واقعی کرده و جایگاه‌های سوخت دچار مشکل و اختلال در ارائه خدمات نشوند.

قاچاق سوخت به چه دلایلی افزایش پیدا کرده است؟

وی افزود: همچنین به دلیل ۳ برابر شدن نرخ ارز تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای میان نرخ فرآورده در داخل و کشورهای همسایه به وجود آمده به شکلی که برخی از کشورهای همسایه بنزین، گازوئیل و تجهیزات جایگاه سوخت را ۱۰ برابر ایران به فروش می‌رسانند، به همین دلیل انگیزه قاجاق سوخت افزایش پیداکرده است لذا باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود تا پول مردم خارج به جیب قاچاقچی نرود.

قاچاق روزانه ۹ میلیون لیتر بنزین از کشور

وی همچنین درخصوص قاچاق روزانه ۹ میلیون لیتر بنزین از کشور، گفت: یکی از تصمیمات گرفته شده در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ و صحن علنی مجلس، فروش بنزین در بازاهای نفتی به نرخ FOB (فوب به معنی قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی است) است، که این تصمیم امکان صادرات فرآورده‌های نفتی و گازی را از بازارچه‌های نفتی کشورهای همسایه فراهم می‌کند.   بنابر قوانین بین‌المللی در شرایط فوب فروشنده وظیفه دارد تمامی هزینه‌های کالا را تا محل حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راه آهن) متقبل شود و تمامی هزینه‌های بعد از این مرحله اعم از کرایه حمل، بیمه، تعرفه‌های وارداتی و... را خریدار متقبل می‌شود، همچنین مفهوم قیمت‌گذاری بر پایه فوب خلیج فارس به معنای قیمتی است که زمان تحویل به کشتی در این منطقه پرداخت می‌شود.

فروش بنزین در بازاهای نفتی به نرخ  FOP اثرات مطلوبی در حوزه سوخت کشور دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش فرآورده‌های نفتی نیز با دقت این مصوبه را اجرا کند، اظهار کرد: در این صورت اثرات مطلوبی در حوزه سوخت کشور ایجاد و به مردم مرزنشین فشار وارد نخواهد شد ضمن آنکه قاچاق کاهش پیدا کند، درواقع اگر این کار به درستی انجام شود می‌توان برای سال‌های آینده نیز آن را به تصویب رساند.

نظر شما