شناسهٔ خبر: 153435 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

در پایان نشست سوچی منتشر شد

بیانیه مشترک رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه دربارۀ سوریه

روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه رؤسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه ای مشترک، بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت ملی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید کردند.

به گزارش «نماینده» این بیانیه مشترک که عصر پنجشنبه و در پایان اجلاس سوچی، در پایتخت‌های سه کشور منتشر شد، به امضای حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رسیده است.

متن بیانیه مشترک روسای جمهوری ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به این شرح است:

سوچی، ۱۴ فوریه ۲۰۱۹ مطابق با ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

رییس جمهوری اسلامی ایران جناب آقای حسن روحانی، رییس جمهور فدراسیون روسیه جناب آقای ولادیمیر پوتین و رییس جمهوری ترکیه جناب آقای رجب طیب اردوغان در تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۹ مطابق با ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ در سوچی برای شرکت در یک نشست سه جانبه سران گردهم آمدند.

روسای جمهور؛

۱- وضعیت میدانی کنونی در سوریه را مورد بحث قرار دادند، تحولات پس از آخرین نشست خود در  تهران مورخ ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ را مورد ارزیابی قرار دادند و بر عزم خود مبنی بر  تقویت همکاری های سه جانبه در سایه توافقات خود تاکید کردند.

۲- بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید کردند.

۳- تصریح نمودند که این اصول باید از سوی همگان مورد احترام قرار گیرد و هیچ اقدامی، فارغ از عامل/عاملان آن، نباید این اصول را تضعیف نماید.

۴- تمامی تلاش ها به منظور ایجاد واقعیات جدید در صحنه میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم را مردود شمرده و اراده خود برای ایستادگی در برابر مقاصد تجزیه طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز نمودند.

۵- در این زمینه، تصریح نمودند که تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهایش از سوریه، درصورت اجرا، گامی به منظور کمک به تقویت ثبات و امنیت در کشور در پایبندی نسبت به اصول فوق الذکر خواهد بود.

۶-وضعیت ناحیه کاهش تنش ادلب را به طور مفصل بررسی کردند و محکومیت و نگرانی جدی خود در ارتباط با تلاش های سازمان تروریستی “هیات تحریر الشام” برای گسترش کنترل بر این منطقه را ابراز نموده و توافق کردند به طور موثر با این تلاش ها مبارزه و برای کاهش موارد نقض در ناحیه کاهش تنش ادلب از طریق اجرای کامل توافقات در خصوص ادلب از جمله تفاهم نامه تثبیت وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب مورخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ گام های واقعی بردارند. آنها همچنین بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند.

۷- وضعیت در شمال شرق سوریه را مورد بحث قرار دادند و توافق کردند فعالیت های خود را به منظور اطمینان از امنیت، ایمنی و ثبات در این مناطق از جمله بر پایه توافقات موجود با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی  آن کشور هماهنگ نمایند.

۸- بر این باور خود تصریح نمودند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نمی‌تواند داشته باشد و تنها از طریق یک فرایند سیاسی سوری سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل می‌توان به آن پایان داد.

۹- بر عزم خود برای تسهیل راه اندازی کمیته قانون اساسی در اسرع وقت ممکن از جمله از طریق توافق بر سر ترکیب آن و نیز ارایه توصیه هایی برای تدوین آیین کار بر پایه فعالیت سه ضامن تاکید کردند. آنها در این راستا بر اهمیت ادامه تعامل و هماهنگی با طرفهای سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، گیر پدرسون، تاکید نمودند.

۱۰- از انجام موفقیت آمیز دومین آزادی متقابل بازداشت شدگان در چارچوب تلاش های گروه کاری مربوطه استقبال کردند. آزادی بازداشت شدگان مورخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۸ و ۱۲ فوریه ۲۰۱۹ دستاوردی مهم از فرمت آستانه برای اعتمادسازی میان طرفهای سوری و مهیانمودن شرایط برای پیشبرد فرایند سیاسی محسوب می شود.

۱۱- بر نیاز به ادامه تمامی تلاش‌ها برای کمک به تمامی سوری‌ها به منظور اعاده به زندگی عادی و صلح‌آمیز و نیز تسکین آلام آن ها تأکید کردند. در این ارتباط، آن ها از جامعه بین‌المللی، به‌ ویژه سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه آن خواستند تا کمک های خود به سوریه را از طریق ارائه کمک‌های انساندوستانه بیشتر، احیای امکانات زیربنایی انساندوستانه از جمله تأسیسات آبرسانی و برق رسانی، مدارس و بیمارستانها افزایش دهند.

۱۲- بر اهمیت ایجاد شرایط لازم به منظور بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی خانمان شده داخلی به اقامتگاه های اصلی خود در سوریه تاکید کردند. آنها همچنین تعامل میان تمامی طرف های ذیربط از جمله دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را مثبت ارزیابی نموده و بر آمادگی خود برای ادامه این هماهنگی تاکید ورزیدند.

۱۳- توافق نمودند به نمایندگانشان مسولیت برگزاری نشست بعدی بین المللی سوریه در آستانه را در آوریل ۲۰۱۹ واگذار کنند. 

۱۴- علاوه بر موضوع سوریه، تحولات اخیر در جهان و نیز همکاری شان در زمینه های مختلف را مورد بحث قرار داده و تصمیم گرفتند همکاری مشترک اقتصادی و بازرگانی شان را گسترش دهند.

۱۵- اقدام تروریستی اخیر در ایران (استان سیستان وبلوچستان) را محکوم کردند. رییس جمهور فدراسیون روسیه جناب آقای ولادیمیر پوتین و رییس جمهوری ترکیه جناب آقای رجب طیب اردوغان به خانواده های قربانیان تسلیت گفته و با مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کردند.

۱۶- تصمیم گرفتند نشست سه جانبه سران بعدی را در جمهوری ترکیه به دعوت رییس جمهور ترکیه جناب آقای رجب طیب اردوغان برگزار نمایند.

۱۷- روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه تشکر صمیمانه خود را به جناب آقای ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه به منظور میزبانی نشست سه جانبه سران در سوچی ابراز نمودند.

نظر شما