شناسهٔ خبر: 153403 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نامه سرگشاده عضو مجمع به نمایندگان و اعضای مجمع

احمد توکلی احمد توکلی در نامه سرگشاده‌ای نوشت: اروپایی‌ها نفت ما را نمی‌خرند؛ فقط به عنوان یک منجی به ما اجازه می‌دهند با پول نفتی که آنها اجازه فروشش را داده‌اند، از آنها غذا و دارو را به قیمتی که فروشنده انحصارگر تعیین می‌کند، بخریم.

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره سازوکار مالی جدید اروپا موسوم به اینستکس نامه‌ای را خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان مجلس نوشته است. متن این نامه به این شرح است:

اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

 این روزها اروپا دو موضع‌گیری رسمی در ارتباط با ایران داشته است. این مواضع و واکنش وزارت خارجه نگران‌کننده و مغایر منافع ملی است. چون مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی در حال تصمیم‌گیری پیرامون لوایح مربوط به FATF است، همه تحرکات در غرب در این ارتباط باید لحاظ شود تا تصمیم نهایی به نفع ملت ایران گرفته شود.

۱- بعد از 9 ماه گفتگوی ما با اروپا، پنجشنبه 11/11/ 1397، وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه مشترکی سازوکاری را اعلام کردند موسوم به اینستکس، سازوکار حمایت از تبادلات تجاری (INSTEX=INstrument for Supporting Trade EXchanges) که در این بیانیه چنین تعریف شده است: «سازوکاری است که اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا»[1] و «نهادی است که از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می‌کند، با تمرکز ابتدایی بر بخش‌هایی که برای مردم ایران اساسی است، مانند دارو، تجهیزات پزشکی و اقلام غذایی کشاورزی» این شرکت خصوصی است و تجارت را با شرکت خصوصی مشابه ای در ایران انجام می‌دهد. این شرکت فقط ثبت شده و هنوز روش و ضوابط کار مشخص نیست! و به دلیل مشکلات فنی تبیین طرز کارش ماه‌ها زمان خواهد برد. البته این نهاد یک انحصارگر فروش است؛ چرا که کشورهای دیگر، اگر بخواهند، از طریق اینستکس به این تجارت وارد می‌شوند. گرچه اینستکس لفظ تجارت را به غذا و دارو محدود نمی‌کند، ولی آغاز از این کالاها که به طور رسمی و بین‌المللی تحریم پذیر نیست، به معنی این است که اروپا قصد هیچ مقاومتی در قبال آمریکا را ندارد و اگر بتواند حداکثر به همین بسنده می‌کند.

۲- این فرمول تحقیرکننده حتی «نفت در برابر غذا» نیست که برای عراق زمان صدام حسین وضع کرده بودند. چون اروپایی‌ها نفت ما را نمی‌خرند فقط به عنوان یک منجی به ما اجازه می‌دهند با پول نفتی که آنها اجازه فروشش را داده‌اند، از آنها غذا و دارو را به قیمتی که فروشنده انحصارگر تعیین می‌کند بخریم تا از گرسنگی و بیماری نجاتمان بدهند! فقط به این تحقیر بسنده نشده است. بیانیه همچنین برای ایران تکلیف تعیین می‌کند که شرکتی شفاف تشکیل دهد که طرف معامله باشد. تازه این سازوکار که معلوم نیست چه وقت اعمال می‌شود مشروط است بر اینکه ایران به سرعت FATF را بپذیرد!

۳- سه روز پیش 4 فوریه 2019، شورای اروپا در جمع‌بندی خود از وضعیت بین اروپا و ایران، در حالی که با صراحت «از اجرای تمام و کمال و مؤثر تعهدات برجامی ایران» یاد می‌کند، از خیانت و عهدشکنی هم‌پیمان اصلی‌اش تنها اظهار تأسف می‌نماید؛ و در حالی که مکرراً تکالیفی بر ایران بار می‌کند، بار دیگر وقیحانه منت بر سر ایران می‌گذارد که اینستکس را برای تجارت به ویژه در حوزه «مربوط به حیات مردم ایران» عملیاتی می‌کند. فعالیت این سازوکار نیز تابع قوانین اروپا و قطعنامه‌های شورای امنیت است!

۴- شورای اروپا همچنین نسبت به نقش ایران در تنش‌های منطقه از طریق حمایت نظامی و سیاسی از بازیگران غیردولتی در سوریه و لبنان اظهار نگرانی می‌کند و مؤکداً از ایران می‌خواهد که در سوریه و یمن کاملاً از نقشه و برنامه سازمان ملل تبعیت کند.

۵- شورای اروپا همچنین نگرانی جدی خود را از فعالیت‌های موشکی بالستیک ابراز می‌دارد و ایران را به ترک این فعالیت‌ها فرامی­خواند. فعالیت‌هایی که به زعم آنان بی‌اعتمادی و بی‌ثباتی را در منطقه افزون می‌سازد.

۶- در این جمع‌بندی ایران متهم به حمایت از عملیات تروریستی در کشورهای اروپایی می‌شود و از ایران مؤکداً خواسته می‌شود که حقوق بشر را رعایت کند و از اعدام قاچاقچیان مواد مخدر دست بکشد، رعایت حقوق کودکان و زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی و آزادی‌های بنیادی از دیگر خواسته‌های اروپا از ایران است.

۷- در قبال این همه تحقیر و توهین و استکبار و زیاده‌خواهی و عهدشکنی و حق به جانبی اروپا و دخالت‌های ناروا در مسائل داخلی ما، سخنگوی وزارت خارجه از اینستکس، سازوکار ضد منافع ملی ایران، استقبال می‌کند و آن را «بی‌شک گامی مهم و مثبت» تلقی می‌کند و گله‌مندی نسبت به اروپا را به خاطر تأخیر از دست نمی‌دهد. در بیانیه‌ای، وزارت خارجه نیز از «مواضع مثبت اعلامی اروپا» استقبال می‌کند.

۸- حتی سخنگوی محترم در مقام وکیل مدافع سه کشور اروپایی تأخیر را نیز مدلل می‌سازد.

۹- آقای رئیس‌جمهور! و آقایان وزرا! کسر شأنشان نیست این رفتار متکبرانه، مزورانه و عهدشکنانه را مثبت می‌نامند؟ خواری و زبونی در قبال اروپا جواب نمی‌دهد، ماجرای خروج دسته‌جمعی سفرای کشورهای اروپایی در جریان میکونوس و برخورد قاطع رهبری که در خور شأن ملت ایران بود و بازگشت بلاشرط و همراه با سرافکندگی همه آنان را به یاد داشته باشید. در این باره گفتنی‌ها زیاد است. بنده ان شاء الله به زودی نشان خواهم داد که چرا خواری و زبونی در این عرصه معیشت را بر مردم تنگ‌تر می‌سازد؛ و عزت ملت را نیز بر باد می‌دهد.

۱۰- برادران و خواهران ارجمند! همه در تلاشیم که گره از کار و معیشت مردم باز کنیم. تردیدی در این امر نه در دولت، نه در مجلس و نه در مجمع نسبت به تعارض این فرایند با استقلال و عزت و آزادی ملت ایران ندارد. در این بحثی نیست. بحث تنها بر سر این است که کدام انتخاب، پذیرش یا رد خواسته‌های مستکبران در گره‌گشایی از کار و معیشت مردم مؤثرتر است

[1]. https://www.insightsonindia.com/2019/02/02/instex-instrument-in-support-of-trade-exchanges/

احمد توکلی - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

نظر شما