شناسهٔ خبر: 153390 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شاعری: وزرای کشاورزی و صمت در تنظیم بازار ناتوان هستند

شاعری دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اکنون گوشت گرم وارداتی با قیمت 29 هزار تومان برای گوساله و 40 هزار تومان برای گوسفند در داخل کشور توزیع می‌شود. چرا گوشت گرم داخلی باید دو برابر قیمت تمام شده توزیع شود؟

به گزارش «نماینده»، علی محمد شاعری نماینده مردم بهشهر و دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی،‌ درباره گرانی‌های اخیر به ویژه قیمت گوشت مصرفی خانوارها،‌ اظهار داشت: مردم بدانند ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این رابطه سکوت نکرده‌ایم.

*چرا گوشت گرم داخلی باید دو برابر قیمت تمام شده توزیع شود؟

وی افزود: ما هم تحقیق و تفحصی از وزارت جهاد کشاورزی که هفته قبل در کمیسیون مطرح شد،‌ بررسی کردیم که بر این اساس،‌ تعدادی از نمایندگان سوالاتی را مطرح کرده بودند که یکی از این موارد مقابله با قاچاق گوشت قرمز و دام زنده به خارج از کشور بود و طی آن مسائل به صورت کامل بررسی شده و آقای وزیر توضیحات لازم را ارائه داد.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تذکراتی هم در خصوص گرانی گوشت قرمز با موضوع قاچاق دام زنده مطرح کردیم،‌ عنوان کرد:‌ علت اصلی افزایش قیمت گوشت، قاچاق دام زنده به خارج از کشور است.

وی عدم نظارت وزارت صمت و وزارت کشور هم بر مرزها و هم بر خرده‌فروشی و عمده فروشی‌ها را یکی از عوامل اصلی گرانی گوشت قرمز دانست که باعث شده عرضه دام زنده در داخل کشور کم شود.

شاعری همچنین تصریح کرد: دام زنده را اکنون در عراق برای ایران چوب می‌زنند و این نشان دهنده این است که مسئولان کشور ما در وزارت جهاد کشاورزی،‌ وزارت صمت و سازمان تعزیرات و همچنین وزارت کشور باید بیشتر عُرضه به خرج داده و مرزها را کنترل کنند.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه باید هر نوع جابجایی دام را در داخل کشور پایش و رهگیری کنند. اگر وزارت جهاد کشاورزی این اختیارات را ندارد دولت هر چه سریع‌تر این اختیارات را تصحیح کرده و به وزارت جهاد این اختیارات را بدهد.

وی در همین رابطه بیان کرد: اکنون گوشت گرم وارداتی با قیمت 29 هزار تومان برای گوساله و 40 هزار تومان برای گوسفند در داخل کشور توزیع می‌شود. چرا گوشت گرم داخلی باید دو برابر قیمت تمام شده توزیع شود؟ بخاطر این است که وزارتخانه‌ های جهاد کشاورزی و صمت در تنظیم بازار داخلی بسیار ناتوان هستند لذا این ناتوانی و سوء مدیریت را باید از طریق دولت رفع کرد.

*قول وزارت جهاد کشاورزی برای تعدیل قیمت گوشت قرمز با واردات دام زنده

شاعری بر همین اساس اضافه کرد: مجلس هم وزیر جهاد را استیضاح کرد و هم تحقیق و تفحص را در دستور کار داده است. اینها ابزارهای ما است که در حال انجام است؛ البته وزارت جهاد هم تصمیمات جدیدی گرفته و قول داده ظرف یک هفته آینده با واردات دام زنده از خارج و توزیع مناسب‌تر گوشت قرمز، قیمت را متعادل کند.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه به توضیحات وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص اشاره کرد و گفت: وزیر جهاد کشاروزی می‌گوید قاچاق دام زنده در حیطه وظایف ما نیست و در جزو مسئولیت وزارت کشور است که ما این موضوع را از طریق وزارت کشور از طریق سوال و تذکر در حال پیگیری هستیم.

نظر شما