شناسهٔ خبر: 153377 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

بهرام پارسایی: فسخ قرارداد واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی پس از بازدید اعضای کمیسیون اصل ۹۰

پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به فسخ قرارداد واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی پس از بازدید اعضای این کمیسیون و مشاهده تخلفات دیگر در این بازدید میدانی گفت که کمیسیون اصل ۹۰ تصمیم گرفته از واحدهای واگذار شده بازدید میدانی داشته باشد و در این باره گزارشی را به مجلس ارائه کند.

به گزارش «نماینده» بهرام پارسایی پرونده شرکت آلومینیوم المهدی و نحوه واگذاری آن مدتهاست به علت ترافیک و گستردگی پرونده‌ها در کمیسیون اصل ۹۰ مفتوح است و در این رابطه جلساتی با سازمان بازرسی، ایمیدرو و سازمان خصوصی سازی داشتیم.

وی با بیان اینکه «تخلفاتی در پرونده شرکت آلومینیوم المهدی مشهود بوده است» به بازدید اعضای کمیسیون اصل نود از این شرکت اشاره کرد و گفت: وضعیت شرکت آلومینیوم المهدی بسیار نگران کننده است، بیشتر کوره‌های این شرکت تعطیل شده و از خط تولید خارج شده بود و مواد اولیه موجود کفاف چند روز تولید را بیشتر نمی‌داد. این در حالی‌ست که مدیران این شرکت توپ را در زمین تحریم‌ها می‌انداختند که نتوانستند مواد اولیه وارد کنند، در حالی که تولیدهای مشابه با مدیریت خوب به مشکل برنخوردند و همین امر نشانه سوءمدیریت در این شرکت است که بیش از دو سوم خط تولید آن تعطیل شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: یکی از تخلفاتی که در شرکت آلومینیوم المهدی وجود داشت ۳۵ هزار تن شمش آلومینیومی بود که در زمان واگذاری جزو سرمایه‌های این شرکت نیامده و بنابراین به صورت امانی در آنجا بوده اما خریدار، این میزان شمش آلومینیوم را با بدهی برق تهاتر کرده بود. علاوه بر این بالغ بر ۱۰۰ هزار تن آند سوخته، زمان واگذاری در این شرکت بوده که محاسبه نشده، همچنین این شرکت ۷۰۰ میلیارد تومان به ایمیدرو و مبلغ زیادی به اداره دارایی بدهکار بوده که اقدامی برای پرداخت این بدهی صورت نگرفته است.

پارسایی با بیان اینکه «کمیسیون اصل ۹۰ حساسیت زیادی روی حراست از بیت المال دارد» اضافه کرد: خوشبختانه پس از بازدید اعضای کمیسیون، معامله واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی به خریدار خصوصی فسخ شد و این شرکت به مپنا واگذار شد، البته کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر است تا در این فسخ به بیت المال لطمه وارد نشود و صرفاً به فسخ قرارداد اکتفا نشود و اگر خسارت وجود دارد جبران شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: آنچه باعث نگرانی است این است که سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی به عنوان یک نمونه موفق یاد کرده است. این جای سوال دارد که سایر واگذاری‌ها چگونه صورت گرفته است. بر همین اساس کمیسیون اصل ۹۰ مصمم است که بررسی‌های میدانی بیشتری در مورد واگذاری‌ها انجام دهد و پس از بازدید از واحدهای واگذار شده گزارش آن را به صحن مجلس ارائه کند تا در مورد واگذاری‌ها تصمیم گیری شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اولویت ما این است که واگذاری‌های شبهه‌ناک را بررسی کنیم و گزارش آن را به مجلس ارائه کنیم تا راهکاری برای حل مشکلات ناشی از واگذاری‌ها ارائه شود. چرا که به هر حال نحوه واگذاری‌ها از اهداف اولیه فاصله گرفته و نظارتی هم بر آن وجود ندارد. یکی از نکات مهم این است که خریدار حق ندارد نیروی کار را کاهش دهد یا تعدیل کند در حالی که آنها از ترفندهایی مثل بازنشستگی استفاده می‌کنند و از زیر بار اشتغال فرار می‌کنند.

پارسایی با بیان اینکه «ایرادات جدی به نحوه واگذاری‌ها وارد است»، افزود: واگذاری‌های بزرگ مثل هپکو، ارج، آزمایش و چیت سازی ری با مشکلات زیادی روبرو بوده در حالی که اگر واگذاری‌ها در راستای هدف اصلی باشد می‌تواند اثرگذار باشد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه بزرگترین رانت و فساد در خصوصی سازی‌ها وجود دارد و کسی نظارت دقیقی بر آن ندارد، جا دارد که مجلس در این باره تحقیق و تفحص صورت دهد و راهکاری ارائه کند که سرمایه‌گذاران واقعی دچار تنش و نگرانی نشوند. گرچه موارد زیادی از تحقیق و تفحص در مجلس وجود داشته که به نتیجه نرسیده اما امیدواریم تحقیق و تفحص در این مورد بتواند ضمن بازگرداندن مبالغ کسر شده از بیت‌المال، جلوی فسادهای بعدی در واگذاری‌ها را بگیرد.

شرکت آلومینیوم المهدی در تیر ماه ۱۳۶۹ با هدف تولید سالیانه ۳۳۰ هزار تن شمش آلومینیوم (در ۳ فاز) و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ۱۸ کیلومتری غرب شهر بندرعباس تاسیس شد و در سال ۱۳۹۳ با برگزاری مزایده از سوی سازمان خصوصی سازی به شرکت "فروآلیاژ گنو" واگذار شد.

نظر شما