شناسهٔ خبر: 153366 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سیاست‌‎گذاران اشتغال را به محیط زیست ترجیح می‌دهند

کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سیاست‌گذاران اشتغال را به مسائل محیط زیستی ترجیح می‎دهند، از قدرت سازمان حفاظت از محیط زیست در برابر سایر سازمان‌ها و ارگان‌‎ها گفت.

به گزارش «نماینده» عیسی کلانتری درباره قدرت سازمان حفاظت از محیط زیست در برابر سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها که بعضاً اقداماتی به ضرر محیط زیست صورت می‌دهند، گفت: به طور طبیعی وقتی که در صنعتی صدها هزار شغل وجود دارد و در راستای استانداردهای محیط زیست نیست، یا باید تعطیل شود و یا باید ادامه کار دهد.
وقتی به برخی پالایشگاه‌هایی که سوخت ناقص تولید می‌کنند، معترض می‌شویم؛ وزیر نفت عنوان می‌کند که توان تولید ما در همین است و اگر نمی‌خواهید بنزین وارد کنیم که این نوعی تهدید در شرایطی که پولی برای واردات نداریم، است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مقامات مسئول و سیاست‌گذاران حتی در مجلس شورای اسلامی اشتغال را به مسائل زیست محیطی ترجیح می‌دهند، افزود: برای مثال وقتی به برخی پالایشگاه‌هایی که سوخت ناقص تولید می‌کنند، معترض می‌شویم؛ وزیر نفت عنوان می‌کند که توان تولید ما در همین است و اگر نمی‌خواهید بنزین وارد کنیم که این نوعی تهدید در شرایطی که پولی برای واردات نداریم، است لذا باید به این کیفیت از تولید قانع باشیم و خودروهای ما باید با این سوخت ناقص کار کنند.

تالاب‌های خشک شده؛ منشأ اصلی ریزگردها

وی با اشاره به حضورش در کمیسیون کشاورزی مجلس، ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اینکه تالاب‌ها خشکیده‌اند، نیز گله دارند. تالاب‌های ما در انتهای رودخانه‌ها قرار دارند و وقتی رودخانه‌ها آب جاری ندارند طبیعی است که تالاب هم خشک و تبدیل به ریزگرد می‌شود.

کلانتری با یادآوری برخی سدسازی‌های غیر علمی و کارشناسی نشده بر رودخانه‌ها و عدم اختصاص حقآبه به تالاب‌ها، عنوان کرد: برای نمونه تالاب‌های جازموریان، بختگان، طشک و هامون به دلیل عدم اهمیت به محیط زیست در گذشته حقآبه به آن‌ها داده نشده است و امروز دچار چنین مشکلاتی شده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه حقآبه‌ای برای این تالاب‌ها تعریف نشده و هرچه آب پشت سدها بوده برای توسعه کشاورزی اختصاص پیدا کرده است.

پیگیری از وزارت نیرو برای احیای حقابه تالاب‌ها

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با یادآوری اینکه در حال حاضر این موضوعات در حال پیگیری و همانگی با وزارت نیرو است از دستور حقآبه‌های محیط زیستی برای احیا خبر داد و گفت: رئیس جمهور نیز در این رابطه دستوری صادر کرده است.

وی اضافه کرد: در شرایط خشکسالی که امروز در آن قرار داریم، وضعیت کمی متفاوت‌تر است و در برخی موارد خشک شدن یک تالاب اجتناب‌ناپذیر و در برخی دیگر نیز کج سلیقگی صورت گرفته است.

نظر شما