شناسهٔ خبر: 153329 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ساماندهی روند تفکیک زباله مانع بیماری کودکان کار

جلودارزاده نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس گفت: با وجود اهمیت تفکیک پسماندهای شهری و تبدیل آن به انرژی و ثروتی برای اداره شهر اما مسئولان در برنامه‌ریزی غفلت می‌کنند.

به گزارش «نماینده» سهیلا جلودارزاده با اشاره به اظهارات استاندار تهران مبنی براینکه اگر برای مدیریت انباشت پسماندهای تهران راهی اندیشیده نشود دیگر این شهر تا بیست سال آینده جای زندگی نیست، گفت: شهر تهران اکنون هم با وجود موضوعاتی مانند آلودگی هوا، آب، ترافیک شهری و آلودگی صوتی و ... که منجر به برخی بیماری‌ها در شهروندان شده، جایی برای زندگی نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع انباشت و تولید زباله بیش از میزان استاندارد در این شهر عاملی افزون بر مسایل گفته شده است، پیش از این طی سال‌های گذشته شهرداری تهران کار تفکیک زباله و بازیافت پسماندها را با ایجاد مراکزی آغاز کرد اما به نظر می‌رسد این موضوع به کندی پیش می‌رود.

*فرهنگ‌سازی و آموزش، مهره مغفول مانده این زنجیره

وی تاکید کرد: ما کمتر شاهد آموزش تفکیک زباله و فرهنگ‌سازی میان مردم از سوی مسئولان مربوطه هستیم، در کشورهای توسعه یافته در مجتمع‌های مسکونی دستگاه‌های تبدیل پسماند به کود قرار داده شده است که این موضوع در کنار پاک‌سازی محیط موجب افزایش درآمد برای تامین مخارج ساکنان هم می‌شود.

    یوسف نژاد: اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع برای تبدیل پسماند به مواد و انرژی

    اسماعیلی: هیچ اقدام عملی و اجرایی برای حل بحران زیست محیطی انجام نشده است

جلودارزاده عدم پیگیری مسئولان شهری را یکی از عوامل عدم فرهنگ‌سازی اصولی میان مردم دانست و افزود: بارها شاهد اعتراض مردم بوده‌ایم که بعد از تحویل کیسه‌های تفکیک زباله به آنها، مسئولان شهرداری برای دریافت این کیسه‌ها مراجعه نکرده‌اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه زباله امروزه در کشورهای توسعه یافته به منبعی برای تولید ثروت برای اداره شهری تبدیل شده است، گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید برای آموزش و فرهنگسازی مردم برای تفکیک پسماندها برنامه‌ریزی و اقدام کند، این معاونت‌ها در تمام مناطق نمایندگانی را دارند که می‌توانند با آموزش و ارائه وسایل مورد نیاز به مدیران ساختمانی و مردم در این شرایط اقتصادی، به درآمدزایی و اشتغال‌زایی آنها کمک کنند.

*بهترین راه تفکیک و تبدیل پسماندها، منازل است

وی اظهار کرد: اکنون مدارس تا حدودی بحث آموزش تفکیک پسماندها را در تهران آغاز کرده‌اند اما کافی نیست زیرا ابتدا و انتهای هر فرایندی باید کاملا مشخص شود، اگر یک مرحله انجام و مرحله دیگر در روند تفکیک پسماند متوقف شود، فایده‌ای نخواهد داشت.
بهترین راه تبدیل این پسماندها در منازل مسکونی است

جلودارزاده با اشاره به اینکه برخی مراکز برای تفکیک زباله و تبدیل آن به انرژی در دوران قالیباف احداث شد، بیان کرد: بهترین راه تبدیل این پسماندها در منازل مسکونی است، وجود مراکزی قابل دسترس در محله‌ها برای اهالی محل می‌تواند بیشتر به امر فرهنگ سازی کمک کند زیرا با مشاهده هر روز آنها توسط مردم به ندرت به امری طبیعی و جزو زندگی‌شان تبدیل می شود و خودشان مبادرت به انجام تفکیک و تبدیل آن می‌کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینگونه شاهد برخی شغل‌ها در سطح شهر که موجب بیماری کودکان کار می‌شود، نخواهیم بود حتی می توان بخشی از درآمد آن را برای همین کودکان هزینه کرد اما متاسفانه مسئولان مربوطه در برنامه‌ریزی غفلت می‌کنند.

نظر شما