شناسهٔ خبر: 153244 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بزرگترین و مجهزترین کتابخانه کشور پس از ٢٣ سال در مشهد افتتاح شد

کتابخانه مشهد کتابخانه مرکزی مشهد ۱۵ بهمن‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

به گزارش «نماینده»، صبح امروز کتابخانه مرکزی مشهد دوشنبه،‌ ۱۵ بهمن‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی، اعضای هیأت امنا، مدیران و معاونان نهاد، جمعی از خانواده‌های شهدای گرانقدر مشهد مقدس و مسئولان استانی افتتاح شد.

پروژه ساخت کتابخانه مرکزی مشهد به عنوان یک پروژه ملی، در سال ۱۳۷۴ کلنگ‌زنی شد تا در ضلع شمال غربی میدان صحیفه مشهد، در محل تقاطع دو خیابان ۸ شهریور در جنوب، خیابان آب و برق در شرق و خیابان هفت تیر در شمال، با زیربنایی حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع ساخته شود . این پروژه عظیم به دلیل مشکل در تأمین اعتبارات لازم در دهه اولیه فعالیت خود، به کندی پیش رفت تا اینکه در اوایل دهه هشتاد از یک پروژه ملی به یک پروژه استانی تقلیل یافت و مجددا به لحاظ تأمین اعتبار برای ادامه فعالیت، با مشکل مواجه شد.


در سال ۱۳۹۷ پس از گذشت ۲۳ سال از آغاز این پروژه، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نخستین جلسه هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی در دوره جدید مدیریتی خود، از اهتمام و ورود نهاد برای ساخت و تکمیل کتابخانه مرکزی مشهد، که بهره‌برداری از آن به یک مطالبه مردمی تبدیل شده بود، خبر داد. این اقدام با تشکیل کمیته افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با تأمین اعتبار از محل پرداخت سهم نیم‌درصدی شهرداری‌ مشهد آغاز شد.

کتابخانه مرکزی مشهد به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی کشور با گنجایش حدود ۲۰۰ هزار نسخه (شامل صدهزار نسخه مخزن اصلی و صدهزار نسخه بخش کودک و نوجوان) علاوه بر بخش‌های معمول کتابخانه‌های عمومی، ده بخش و خدمت جدید را برای اولین بار به مراجعان ارائه خواهد کرد. بخش‌هایی چون خدمات تحویل مدرک، بخش ناشنوایان، بخش کم‌سوادان، بخش مادر و کودک، بخش دیداری و شنیداری، بخش مدیریت واحدهای سیار و شعب، پیشخان کتابخانه‌های عمومی، بخش مهد کتاب، آسمان نما و اتاق نجوم، اتاق علم، دفتر پیشخان دولت الکترونیک و رستوران، فروشگاه محصولات فرهنگی از جمله بخش‌های جدید این کتابخانه خواهد بود.

این کتابخانه پس از تلاشهای بسیار دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور صبح امروز رسما آغازبکار کرد.

نظر شما