شناسهٔ خبر: 153170 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

استانی شدن انتخابات حاشیه امنی را برای دولت ایجاد می‌کند

مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن انتخابات به نفع دولت است چرا که با این شیوه رابطه‌ بین نمایندگان و مردم کمرنگ می‌شود و پیگیری مطالبات مردم توسط نمایندگان بسیار محدودتر انجام می‌شود و این مسئله حاشیه امنی را برای دولت ایجاد می‌کند.

به گزارش «نماینده» جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، با اعلام مخالفت خود با استانی شدن انتخابات مجلس گفت: در حال حاضر نقطه اتصال مردم و دولت، نمایندگان هستند و قوه مقننه با توجه به نظارت بر اجرای قانون، نقطه اتصال بین دولت و مردم است.

وی افزود: وقتی این نقطه اتصال در بحث خُرد جامعه مورد توجه قرار گیرد، ارتباط مستمر بین مردم با نمایندگان باعث می‌شود بسیاری از مطالبات مردم به صورت خُرد اعلام می‌شود و این ارتباط به این معناست که نقطه امید و تنها مرجعی که برای مردم وجود دارد نمایندگان هستند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ در حال حاضر تنها نمایندگان هستند که مطالبات مردم را در دولت پیگیری می‌کنند که این کار از طریق نظارت و راه‌های دیگر انجام می‌شود. اگر انتخابات را در سطح استانی داشته باشیم، با انجام این مهم باعث می‌شود که نقطه اتصال مردم از دهک‌های پایین همچون روستاها با نمایندگان کمتر شود و با کمرنگ شدن این روابط باعث می‌شود تا آن بخش از مطالبات مردم که دولت هم آنها را پیگیری نمی‌کند بدون پاسخ و بدون نتیجه باقی بماند و موجب ایجاد نارضایتی در بین مردم شود.

مختار خاطرنشان کرد: این استانی شدن به نفع دولت است چرا که نمایندگانی که مطالبات مردم را در دولت پیگیری می‌کردند، با استانی شدن انتخابات و کمرنگ شدن روابط نمایندگان با مردم، باعث می‌شود که این مطالبات هم کمتر از سوی نمایندگان پیگیری شود و شاید هم اصلا پیگیری نشود و این مسئله حاشیه امنی را برای دولت ایجاد خواهد کرد و این اتفاق به نفع دولت و مدیران خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر تنها مرجع مردم، نمایندگان هستند که مطالبات طبقه پایین جامعه را پیگیری می‌کنند و با استانی شدن، این ارتباطات بین طبقات پایین جامعه و نمایندگان کمرنگ خواهد شد.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در روزهای قبل کلیات طرحی را تصویب کردند که در صورت قانونی شدن این طرح، رأی‌دهندگان در انتخابات به جای اینکه تنها به نماینده خود رأی دهند، اسامی نمایندگان کل استان که مدنظرشان است را در برگه رأی بنویسند.

مخالفین این طرح می‌گویند این شیوه برگزاری انتخابات باعث می‌شود تا شهرهای کوچک و روستاها به دلیل جمعیت کمترشان نتوانند تأثیری در انتخابات نامزد مورد نظرشان داشته باشند و موافقین نیز عنوان می‌کنند که با استانی شدن انتخابات، دیگر نمایندگان به جای درگیری در مسائل منطقه‌ای، بیشتر می‌توانند به مسائل ملی بپردازند.

نظر شما