شناسهٔ خبر: 153121 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بهروز نعمتی: ساختار اداره کشور مبتنی بر دین و کاملا اسلامی شد/ بیکاری و گرانی مشکل مهم کشور

نعمتی43 سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ با اشاره به اینکه دستاورد انقلاب این است که اداره کشور بر مبنای اسلام صورت گیرد گفت: شکل و جوهر حکومت بعد از انقلاب، اسلامی شد.

به گزارش «نماینده» محمدمهدی مفتح، با اشاره به دستاوردهای انقلاب گفت: برای بررسی دستاوردهای انقلاب در این ۴۰ که بسیار وسیع هستند باید ببینیم که مطابق با ظرفیت‌هایی که کشور در این ۴۰ سال داشته آیا می‌توانستیم بیش از این تلاش کنیم تا به نقاط بالاتر برسیم یا خیر؟ مسلم است که درحال‌حاضر نسبت به قبل از انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف، شرایط و وضعیت ایران هرگز قابل مقایسه نیست. با وجود اینکه در حوزه مسائل عمرانی و اقتصادی تغییرات بسیاری داشتیم اما می‌توان گفت در حوزه مسائل سیاسی انقلاب کردیم و نظامات و ساز و کاری که حاکمیت قبلی داشت از ریشه کنده شد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است که شکل ظاهری اداره کشور همان وزارتخانه‌ها باشد و ساختار ۴۰ سال قبل را داشته باشد اما روابط حاکم بر این ساختار که مدیریت کشور را تشکیل می‌دهد زیر رو شد، معنای انقلاب نیز این است. قبل از پیروزی انقلاب ساختار اداری از بالا به پایین و شاه نفر اول بود و کشور با ارتباطاتی که با کشورها به سبب نفوذی که آمریکا و قدرت‌های بزرگ داشتند، کشور اداره می‌شد.

ساختار اداره کشور مبتنی بر معارف دینی است

مفتح با بیان اینکه با تغییر ساختارهای حکومتی، یک انقلاب اسلامی ایجاد شد تصریح کرد: ساختار اداره کشور به مدلی که مورد تایید حضرت امام، مراجع تقلید و فقهای دین در مجلس خبرگان قانون اساسی بود شکل گرفت و مبتنی برمعارف دینی است. در مجلس خبرگان قانون اساسی افرادی داریم که مراجع تقلید هستند یعنی از نظر فقهی بسیار پخته بودند و قانون اساسی مورد تایید حضرت امام قرار گرفت و بعد به رفراندوم گذاشته شد.

شکل و جوهر حکومت، اسلامی شد

وی با بیان اینکه شکل و جوهر حکومت، اسلامی شد، افزود: یک بارمقام معظم رهبری فرمودند که ما آمدیم مسئولیت اداره کشور را به عهده گرفتیم برای اینکه اسلام را پیاده و کشور را بر اساس مبانی اسلامی اداره کنیم اما اگر بخواهد غیر از این باشد پس چه دلیلی داشت که این اداره کشور که کار بسیار سنگینی است را انجام دهیم چراکه در گذشته نیز انجام می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: یک خط اصلی این ۴۰ سال که باید به آن بسیار توجه شود و برای سال‌های آینده نیز مهم است، حفظ ماهیت اسلامی بودن انقلاب و حکومت است که حکومت باید به صورت اسلامی اداره شود، خوشبختانه با این ساختاری که داریم و در راس آن ولی‌فقیه است و به مسائل اصلی نظارت دقیق دارد، یک نوع تضمینی برای تحقق این خواسته عمیق مردم است که ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب وجود داشته است.

دستاورد انقلاب این است که اداره کشور بر مبنای اسلام صورت گیرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ با بیان اینکه دستاورد انقلاب این است که اداره کشور بر مبنای اسلام صورت گیرد تصریح کرد: پیشرفت‌ها در این ۴۰ سال بسیار گسترده است به طوری‌که زمینه رشد انسان‌ها فراهم شده است و فقط این نبوده که آب و نان مردم تامین شود، البته این موارد بسیار مهم است و باید انجام شود اما مقدمه‌ای است برای رشد فضایل انسانی برای اینکه انسان بتواند به آن هدف نهایی که خلقت خداوند برای انسان و رشد مسائل معنوی و رشد فضایل بوده است برسد البته با این موارد، بسترها را فراهم می‌کنیم تا این کار اتفاق بیفتد.

رشد فضایل انسانی هدف انقلاب است

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: یکی از مسائلی که بعد از پیروزی انقلاب می‌توان به آن به عنوان یک اصل مهم اشاره کرد، حفظ ساختار حکومت تا این لحظه است که با قدرت کامل در حال انجام است و امیدواریم اهدافی که انقلاب داشته و آن ایجاد بستر مناسب برای رشد فضایل انسانی در کنار مقدمات این کار که در حقیقت حل مشکلات اقتصادی مردم است، انجام شود.

امکانات زیرساختی حتی در دورترین روستاها وجود دارد

مفتح گفت: در بُعد اجرایی می‌توان گفت با توجه به اینکه نمایندگان مجلس در شهرستان‌های مختلف حضور دارند و با روستاها و شهرهای کوچک نیز بسیار در تماس هستند، مشاهده می‌شود مقایسه‌ای که افراد سالخورده از ۴۰ سال قبل انجام می‌دهند هرگز قابل قیاس با حال نیست و امکانات زیرساختی که حتی در دورترین روستاها وجود دارد، در ۴۰ سال پیش هرگز وجود نداشت. روستاهایی که برق داشتند بسیار انگشت‌شمار بودند اما اکنون روستایی که برق نداشته باشد نداریم، حتی آب شرب بهداشتی قبل از انقلاب بسیار کم بوده به طوری‌که آب لوله‌کشی در موارد بسیار محدود بوده اما اکنون شاید معدود مکان‌هایی وجود داشته باشد که آب لوله‌کشی بهداشتی نداشته باشد البته آن هم با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

صرف ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه آب‌رسانی روستایی

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر از مقام معظم رهبری اجازه می‌گیریم که ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه روستاهایی که آب‌رسانی ندارند برداریم تا آب شرب بهداشتی و لوله‌کشی انجام شود که این موضوع توجه مسئولین را به این امر نشان می‌دهد؛ در خصوص جاده نیز به همین شکل است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ در خصوص ایجاد شرایط مناسب برای اینکه انسان‌ها در روستاها باقی بمانند و کالبد فضای روستا مثل خیابان‌ها که به بهسازی روستا شهرت گرفته باقی بماند ادامه داد: این بهسازی قبل از انقلاب هرگز وجود نداشت و روستا به همان شکل سنتی خود با کوچه‌های تنگ وجود داشت. در حال حاضر روستاها بهسازی می‌شود و شکل استاندارد مناسب انجام می‌شود.

منابع درآمد در روستاها به خوبی انجام نشده است

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت:  شاید در حوزه رشد درآمد برای مردم یا اشتغال باید کار بیشتری انجام می‌دادیم؛ در حال‌حاضر نقطه ضعفی که داریم این است که از اوایل انقلاب تاکنون نسبت جمعیت روستایی به جمعیت شهری تقلیل پیدا کرده و دلایل این موضوع حتما باید بررسی شود.  شاید یکی از مهمترین دلایل آن درآمد مردم است چراکه نتوانستیم در روستاها منابع درآمدی را سامان دهیم.

مفتح افزود: آب، برق، گاز و تلفن به روستاها رسیده به طوری‌که این گازرسانی یکی از کارهای بزرگی است که انجام شده مثلا در شهرستان تویسرکان حتی روستاهای ۳ خانوار نیز گاز دارد، البته در برخی نقاط کشور روستاهای ۲۰ خانوار هنوز گازرسانی نشده که آن نیز انجام خواهد شد اما باید گفت که این گازرسانی کار بسیار سنگینی است که با استاندارهای خوبی جلو رفته اما در کنار آن نتوانستیم درآمد مردم را در روستا فراهم کنیم بنابراین مهاجرت مردم از روستا به شهر بالا است و در این زمینه شرایط خوبی نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت روستاها کمتر از جمعیت روستاهای اول انقلاب است و این یک نقطه ضعف است. در ۲ سال اخیر وام‌های خوبی برای اشتغال روستایی در حدود  ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با کسب اجازه از مقام معظم رهبری برداشته شده و در اختیار بانک‌ها گذاشته شده که به ریال به مردم وام ارزان قیمت بدهند و در روستاها اشتغال ایجاد شود.

باید بتوانیم مهاجرت معکوس در روستاها انجام دهیم

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه انتخابیه بنده در برخی روستاها کار مبل و منبت در آن رونق دارد و بیکار وجود ندارد بنابراین در چنین روستایی مهاجرت معکوس داریم و جوانان از شهر برمی‌گردند چراکه شغل در روستا وجود دارد بنابراین اگر بتوانیم در روستا شغل ایجاد کنیم قطعا مهاجرت معکوس خواهیم داشت و روستاها آبادتر خواهد شد و به دنبال آن پدیده حاشیه‌نشینی شهرها که پدیده نامناسبی نیز است و باید با آن مقابله شود، رشد نمی‌کند و چه بسا کم و کوچکتر خواهد شد.

وی عنوان کرد: در حوزه آموزش‌عالی و آموزش و پرورش رشد بسیار بالایی داشتیم و اگر تعداد فارغ‌التحصیلان و یا تعداد دانشجویان را مقایسه کنیم می‌بینیم به گونه‌ای ظرفیت ایجاد شده که دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌ها نیاز به کنکور ندارند و تعداد  صندلی‌ها از تعداد متقاضیان دانشجو بیشتر است. در دبیرستان نیز به همین ترتیب ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده است.

با توجه به افزایش پزشک، درآمد پزشکی برای پزشکان قابل قبول نیست

مفتح افزود: در گذشته پزشک از بنگلادش و هند به شهرها می‌آمدند اما اکنون پزشکان بسیاری در کشور تربیت شدند؛ طبق آمارها تعداد قابل توجهی از پزشکان عمومی در حرفه پزشکی کار نمی‌کنند البته یک ضعفی هم در حوزه انتخابیه بنده وجود دارد و آن اینکه کمبود پزشک عمومی داریم و باید انگیزه ایجاد شود تا به این شهرها بیایند؛ اما دلیل اینکه برخی از حرفه پزشکی خارج می‌شوند این است که تعداد پزشکان به اندازه‌ای نسبت به جمعیت خوب شده که درآمد حرفه پزشکی برای آنها قابل توجه نیست و با آموزش‌هایی که در این سال‌ها در حرفه پزشکی می‌گیرند کار غیر پزشکی انجام می‌دهند و کار نامناسبی است چراکه مردم به آنها نیاز دارند و نشانگر این است که تعداد تربیت شدگان پزشکی بسیار خوب است و به آن توجه شده است.

انقلاب زمینه رشد استعدادها را فراهم کرده است

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: فعالیت مهندسی سنگین و خوبی چه در مهندسی ساختمان، مهندسی نفت و دریایی انجام شده و مهندسان ایرانی فعالیت‌های خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند و این‌ها نشان دهنده این است که زمینه رشد استعدادها را انقلاب فراهم کرده و جرات و امکانات برای رشد جوانان ایجاد کرده است. در حوزه IT جوانان ایران رشد و پیشرفت خوبی بدست آوردند که همه این زمینه‌ها آثار انقلاب اسلامی و نگاهی است که مسئولان کشور برگرفته از ارزش‌های انقلاب اسلامی برباز کردن فضا و ایجاد رشد فضایل و استعدادهای جوانان ایجاد کردند به طوری‌که با فراهم کردن وام، یا ایجاد رشته‌های مورد نیاز شرایط رشد جوانان را فراهم کردند.

ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان از آثار رشد برای جوانان است

وی با بیان اینکه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان از آثار رشد برای جوانان است تصریح کرد: در انقلاب با برگرفته از خط اصلی که رشد فضایل انسانی، رشد استعدادها و ایجاد زمینه برای جوانان بوده است باید برسیم و اینگونه نیست که بگوییم مشکلاتی در حوزه مسائل عمرانی و زیرساختی نداریم، اولا نرخ بیکاری بالا است و جوانان بسیاری بیکار هستند و برای ما که در دسترس و ارتباط با مردم هستیم، درگیری روزانه و مشکلات جوانان در زمینه اشتغال کاملا محسوس است و این مشکلات، ازدواج و تشکیل خانواده را در آنها تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: حس استقلال مالی در جوانانی که از پدر خود پول دریافت می‌کنند از بین خواهد رفت و مشکلات بیشتر برای جوانی است که باید هزینه پدر و مادر خود را نیز بدهد و درآمد ندارند بنابراین مشکل بیکاری یک مشکل بزرگی است که باید توجه ویژه به آن کرد؛ رئیس جمهور نیز هر ساله بیان می‌کند که سالی یک میلیون شغل باید ایجاد شود اما در عمل در پایان هر سال می‌بینیم که این اتفاق در آن حد نیفتاده است.

گرانی مهمترین مشکلی است که با آن دست به گریبان هستیم

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ با بیان اینکه بعد از انقلاب رشد ماهیتی، اقتصادی و فیزیکی رشد بسیار بالایی داشتیم گفت: مشکلات مهمی نیز داریم که در راس آن بیکاری جوانان است. گرانی مهمترین مشکلی است که با آن دست به گریبان هستیم و انتظار نداریم که در اقتصاد کشور به این شکل نوسان قیمت داشته باشیم به طوری‌که در دنیا این تکانه‌ها و تنش‌ها به این حد نیست اما مسئولان باید تلاش کنند تا مشکلات اقتصادی را حل کنند و شرایطی ایجاد شود تا هر روز شرایط مناسب‌تر از قبل داشته باشیم و همچنان در مسیر رشد جامعه پیش رویم.

نظر شما