شناسهٔ خبر: 153055 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کریمی: زیرساخت‌های حزبی برای استانی شدن انتخابات فراهم نشده است

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات هزینه‌های انتخابات را بالا می‌برد،‌ گفت: زیرساخت‌های حزبی برای استانی شدن انتخابات ایجاد نشده و ما هنوز احزاب قوی شناسنامه‌دار نداریم.

به گزارش «نماینده»، علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بنده موافق مشروط طرح استانی شدن انتخابات هستم،‌گفت: من به کلیات طرح رای دادم اما منتظر هستم تا ببینم جزئیات طرح به چه شکل خواهد بود.

وی افزود: استانی شدن انتخابات دارای محاسن و معایبی است که یکی از معایب آن این است که مرکز استان‌ها به دلیل تراکم جمعیت و رای بالاتری که دارند در انتخابات کاندیدای خود را به شهرهای کوچکتر و روستاها تحمیل می‌کنند و رای مراکز کم جمعیت را مانند شهرهای کوچک و روستاها در انتخاب نماینده یا اثر نخواهد داشت و یا تاثیرش اندک خواهد بود.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بالاخره خواه نا خواه کلونی‌های دارای درصد رای بالا با استانی شدن انتخابات در انتخاب نماینده تعیین کننده می‌شود و در نتیجه مرکز استان می‌تواند تاثیر بیشتری بر برآیند کلی انتخابات داشته باشد.

کریمی خاطرنشان کرد:حسن کار در استانی شدن انتخابات این است که وقتی اشل کار در سطح استانی می‌شود چهره‌های شاخص‌تر و شناخته شده‌تر و کسانی که در سطح ملی مطرح هستند می‌توانند از این فرصت برای راهیابی به مجلس استفاده کنند و در مجموع به نظر می‌رسد این رویه باعث تقویت پارلمان ملی شود. البته الزاما اینگونه نیست اما به صورت کلی می‌تواند این حالت را داشته باشد.

وی افزود: با استانی شدن انتخابات افراد مجبور هستند که به نوعی جمعی حرکت کنند و انتخابات را به صورت لیستی سازماندهی کنند و کسی به صورت انفرادی نمی‌تواند در سطح استان برای خود سازوکار تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی و مراجعات حضوری را فراهم کند. در نتیجه وقتی محیط بزرگ می‌شود مثل آنچه امروز در تهران شاهد آن هستیم و شهرهای بزرگ دیگر مجموعه‌ای که مرکزیت دارد و انتخابات را سازماندهی می‌کند تائید می‌کند چه کسی به عنوان کاندیدا باشد و چه کسی نباشد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اما عیب کار اینجاست که هنوز زیرساخت‌های حزبی برای استانی شدن انتخابات ایجاد نشده و ما هنوز احزاب قوی شناسنامه‌دار نداریم و معمولا در انتخابات لیست‌هایی هم که داده می‌شود در حد یک ائتلاف،‌جبهه و مسائلی از این قبیل است که به این شکل در صحنه حاضر می‌شوند و بعد از انتخابات هم کلا مضمحل می‌شوند و از بین می‌روند.

وی ادامه داد:‌ در نتیجه این تشکلی که این نامزدها را به مردم معرفی می‌کند فاقد وجاهت سیاسی لازم برای پیش‌بری و هدایت و نظارت بر کسانی است که توسط این تشکل یا حزب یا جمعیت به مجلس فرستاده شده‌اند و رای مردم را برای آنها گرفته است.

کریمی خاطرنشان کرد: ما در هیچ دوره‌ای از انتخابات مجلس تشکلی را نداشتیم که لیست انتخاباتی بسته و به مردم معرفی کرده باشد و بعد بتواند در صحنه مجلس بر انتخاب شدگان در آن لیست نظارت داشته باشد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما احزاب پاسخگو که در قبال وعده‌های انتخاباتی خود به مردم پاسخگو باشند، نداریم و اینگونه نیست که احزابی باشند که بعد از انتخابات بتوانند قول‌ها و وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کنند.

وی در پایان افزود: استانی شدن انتخابات هزینه‌ها را در انتخابات بالا می‌برد چرا که سازوکارهای تبلیغات و انتخابات به جای اینکه در یک حوزه انتخابیه محدود سازماندهی شود باید در یک صحنه وسیع‌تر باشد و امکان این هم وجود دارد که کاندیداها برای تامین هزینه‌های تبلیغاتی خود به کانون‌های قدرت و ثروت هم وابسته شوند و اگر تشکل سیاسی منسجم شده نباشد که البته آنها خود هم هزینه خواهند داشت ممکن است بعضی‌ها به سمت اسپانسرهایی بروند که هزینه‌های ستادی آنها  و یا یک تشکل و یا لیستی را تامین کند

نظر شما