شناسهٔ خبر: 153045 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سالک: استانی شدن انتخابات موجب عدم توفیق نخبگان و موفقیت وابستگان به قدرت و ثروت می‌شود

سالک/2 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با استانی شدن انتخابات افرادی نخبه‌ای که دست‌شان خالی است در انتخابات توفیقی نخواهند داشت اما وابستگان به قدرت و ثروت در انتخابات موفق می‌شوند.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اعلام مخالفت خود با طرح استانی شدن انتخابات گفت: با توجه به هزینه مالی بالای استانی شدن انتخابات، در این شیوه از انتخابات زمینه برای ورود به این عرصه برای رانتخواران فراهم می‌شود و موجبات وابستگی نامزدهای انتخاباتی و نمایندگان رأی آورده به کانون‌های قدرت و ثروت را فراهم می‌کند و با استانی شدن انتخابات، عرصه برای تبلیغات انتخاباتی هم وسیع‌تر می‌شود و لذا افراد نخبه‌ای که دست‌شان خالی است نمی‌توانند در انتخابات خود را به مردم معرفی کنند و کسانی در اینگونه میادین پیروز می‌شوند که به کانون‌های قدرت و ثروت وابسته هستند. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از دیگر معایب استانی شدن انتخابات می‌توان به قطع رابطه مردم با نمایندگان اشاره کرد، به عنوان مثال امروز من به عنوان نماینده اصفهان به روستاها و شهرستان‌ها می‌رسم، اما وقتی عرصه استانی شد، نماینده به تمام بخش‌های استان و روستاهایش نخواهد رسید و این ارتباط مردمی یا ضعیف و یا قطع می‌شود. 

سالک خاطرنشان کرد:‌ مشکلاتی که در حوزه مسائل قومی و مذهبی ممکن است بر اثر استانی شدن انتخابات پیش آید از دیگر معایب آن است و از سوی دیگر، پیش از این در انتخابات‌ها مردم براساس گفته‌های معتمدین به فردی رأی می‌دادند، اما این شیوه با استانی شدن انتخابات رنگ خواهد باخت. 

نمایندگان چند روز پیش از این کلیات طرح استانی شدن انتخابات را به تصویب رساندند که براساس آن، مردم هر حوزه انتخابیه به جای انتخاب نماینده منطقه خود، نمایندگان کل استان‌شان را انتخاب خواهند کرد. 

موافقان این طرح عنوان می‌کنند که استانی شدن انتخابات موجب خواهد شد که مجلس به مسائل منطقه‌ای و شهرستانی کمتر پرداخته و متمرکز شده و بیشتر روی مسائل ملی تمرکز داشته باشد و مخالفان آن نیز عنوان می‌کنند که استانی شدن انتخابات موجب افزایش هزینه‌های مالی برای نامزدها و وابستگی آنها به کانون‌های ثروت و قدرت برای تأمین هزینه‌های انتخاباتی خواهد شد. 

نظر شما