شناسهٔ خبر: 152811 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روحانی: فرمان اجرای عملیات کربلای ۴ را هاشمی‌رفسنجانی صادر کرد

روحانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه از سال ۶۲ هاشمی فرمانده جنگ شد و پیشنهاد مقام معظم رهبری هم آقای هاشمی بود، گفت:فرمان عملیات کربلای ۴ را هاشمی صادر کرد و من در کنار ایشان بودم.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(پنجشنبه، 20 دی) در دومین مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه آن مرحوم بر گردن همه ملت ایران حق بزرگی داشت، گفت: وی در طول زندگیش برتر و بالاتر از جایگاهی بود که در آن قرار داشت.

وی افزود: هاشمی در دوران طلبگی، به دنبال این بود که از قلم بزرگان حوزه استفاده‌ کند و مجله مکتب تشیع را پایه‌گذاری کند، در آن دوران، اگر کسی مقاله‌ای می‌نوشت، به وی روزنامه‌نویس می‌گفتند و اگر کسی سخنرانی می‌کرد، می‌گفتند منبری و روضه‌خوان است و این نواندیشی یک طلبه جوان را در نظر بگیرید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هاشمی در نهضت اسلامی از یاران نزدیک امام(ره) بود و همواره بالاتر از فضلای حوزه تلاش می‌کرد، اظهار داشت: در دوران انقلاب و نهضت اسلامی که هرکس کتابی درباره مسائل دینی می‌نوشت، او راجع‌به سردار سازندگی دوره قاجار یعنی امیرکبیر و مسئله فلسطین کتاب نوشت، او اموالش را در راه خدا داد و بسیاری از طلاب فقیر را صاحب خانه و منزل کرد و هیچ شلاقی نتوانست او را به زانو در آورد؛ نه شلاق ساواک، بلکه شلاق بر آبروی هاشمی هم او را به زانو درنیاورد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه امروز اینجا هستیم تا بگوییم هاشمی زنده است و می‌ماند و استقامت و صبر و تحمل هاشمی زنده است، گفت: آنچه آرزوی هاشمی بود، یعنی نظام سربلند اسلامی را، ملت ما دنبال می‌کند و تا ایران و نظام اسلامی هست،  هاشمی می‌ماند، ملت ما هاشمی را در خیابان انقلاب بدرقه کرد و هاشمی نمُرده و نمی‌میرد و جایگاه رفیع در میان مردم قدرشناس این سرزمین داشت، هوشیاری ملت ما در دو نقطه آشکار شد، آخرین انتخاباتی که هاشمی شرکت کرد و رأی مردم استان تهران و بدرقه باشکوه وی نشان داد با تهمت و با دروغ نمی‌توان فرهیخته ملت را از صحنه دور کرد. 

وی افزود: امام عزیز و بزرگوار راجع‌به او گفت که آن روزی که مورد حمله ضدانقلاب قرار گرفت، گفت "هاشمی زنده است" مانند روزی که مدرس ترور شد و پیام داد "مدرس زنده است" و امام این جمله را از آن مقطع تاریخی وام گرفت.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمود هیچکس برای من هاشمی نمی‌شود و بعد رحلت هاشمی، رهبر انقلاب در جلساتی که خدمتشان می رفتم با سوز و آه از مرگ هاشمی یاد می کردند و می‌فرمود تمام ساعات روزم به فکر هاشمی هستم. ما قبل از رای‌گیری برای ریاست اولین دوره مجلس، نمایندگان حزبی را جمع کردیم و اولین نظر این بود مقام معظم رهبری رییس مجلس شوند و این نظر اکثریت جمع بود ولی ایشان فرمودند، تنها کسی که در این شرایط می تواند رییس مجلس شود هاشمی است و به بهترین شکل مجلس اول دوم و سوم را اداره کرد. 

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: هاشمی در دفاع مقدس و استقرار صلح نقش کم نظیری داشت. در جنگ فرمانده کل قوا، امام بود اما بعد شهادت شهید بهشتی، هربار که خدمت امام می رسیدم و درباره جنگ چیزی می گفتم، می فرمودند این مسایل را به آقایان خامنه ای و هاشمی بگو و از طریق آنها پیگیری کن و بار جنگ بر دوش این دو عزیز بود.

روحانی با بیان اینکه از سال 62 هاشمی فرمانده جنگ شد و پیشنهاد مقام معظم رهبری هم آقای هاشمی بود، گفت: در عملیات کربلای 4 که جزو عملیات های سرنوشت ساز بود و با شکست مواجه شد، فرمان عملیات کربلای 4 را هاشمی صادر کرد و من در کنار ایشان بودم، بعدکربلای 4 ناموفق، تصمیم گرفت عملیات دیگری انجام دهد و با صبر و حوصله و خستگی ناپذیری این کار را انجام داد. 

روحانی با بیان اینکه هاشمی یک سیاستمدار بود، افزود: در میان جامعه ما سیاستمدار مسلمان متعهد مجتهد گوهر نایاب نباشد کمیاب است. هاشمی استراتژیست بود. خیلی ها مدیریت دارند ولی استراتژیست نیستند.

وی ادامه‌داد: جنگ برای این نبود که ما یا دشمن به پیروزی برسد بلکه هدف دشمنان انقلاب در جنگ، از بین بردن فرصت انقلاب بود. دشمنان می‌خواستند 8 سال مارا مشغول کنند تا به جای اینکه کشور را بسازیم، چاره نداشتیم که ایستادگی کنیم و بجنگیم و  باید حواس ما جمع  می‌بود که هدف دشمن چیست؛ هاشمی این را می فهمید. خیلی ها فکر می‌کردند باید برای جنگ بجنگیم ولی هاشمی می‌دانست که باید برای صلح بجنگیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در جلسه مهمی در ریاست جمهوری خدمت مقام معظم رهبری بودیم که سرنوشت جنگ را با صلح عزتمند پایان داده شد و هاشمی به خوبی با مسئولان صحبت کرد و پیام امام به آن حله هدایتگر ما بود. هاشمی در اداره جنگ  نقش فوق العاده داشت که نباید از یاد ببریم و باید کتابچی ها در این زمینه نوشته شود.

روحانی تصریح کرد: وقتی 13 خرداد 68 ساعت 22:20 امام از دنیا رفت و وقتی سید احمد آقا این خبر را اعلام کرد، مسئولین بی‌اختیار گریه می‌کردند ؛ چند دقیقه بعد آقای هاشمی گفت کسی بلند گریه نکند. به من که با آقای خاتمی در حال تدوین اعلامیه برای اعلام در تلویزیون بودیم گفت به تمام نیروهای مسلح آماده باش بده. او به خانواده امام هم گفت که حق ندارید بلند گریه کنید. هاشمی احساس کرد که همه باز کشور بر دوش او آمده است.

وی افزود: نقش هاشمی در روزهای بحران کشور و نظام را از یاد نبریم. هاشمی مرد حافظ نظام بود. و بعد از رحلت امام خمینی (ره) در 14 خرداد 68 کسی که خبرگان را جمع کرد و موضوع رهبری را توانست تا غروب به سامان برساند هاشمی بود. اگر او در 14 خرداد جلسه خبرگان نبود، جلسه به نظر نهایی نمی‌رسید چه درباره شورایی و چه در فردی. نقش هاشمی در آن جلسه ممتاز بود. هاشمی می‌دانست چگونه باید درایت و رهبری کند؛ اگر هاشمی نبود معلوم نبود بعد از 14 خرداد چه خواهد شد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در بسیاری از مسائل درجه یک کشور و انتخابات مهم نقش داشت. در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 نقش علمی را میتوان نادیده گرفت، نقش او در انتخابات سال 92 استثنایی بود و در 96 هم جای هاشمی خالی بود، کسی که ساعت ها با من صحبت کرد و اشکالات من را گفت و حضورم در انتخابات را وظیفه ام دانست در سال 95 دو ماه قبل از رحلتش بود. جای هاشمی خالی بود در انتخابات با شکوه سال 96. چه روزهای سخت نیست که در دولت ما احساس نکنیم  که دولت پناهگاه بزرگ را از دست داد.

روحانی اظهار کرد: هاشمی بعد از انتخابات سال 92 بسیار نگران سرنوشت مذاکرات هسته ای بود. غیر از من؛ وزیر خارجه و دیگران را می‌خواستند و پیگیری می‌کرد، در تمام امور کشور تا روز آخر دغدغه داشت و دغدغه اش پیشرفت کشور بود، او ایران سربلند عزیز مدرن را میخواست.

وی اضافه کرد: شاید الهام اولیه را از امیرکبیر گرفته بود و امام هم تفکر سیاسی را از مدرس گرفت. باید ای کبیر و مدرس را مطالعه کرد. تمام همو غم امیرکبیر این بود که علم، صنعت و علو جدید را وارد کشور کند و با استعمار مبارزه کند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: هاشمی تنعا مسئولی است که از آغاز انقلاب تا روز آخر مسئولیت داشت و کار کرد. کمتر کسی را میبینید که تا ساعات آخر برای کشور و اسلام تلاش کند و هاشمی اینطور بود.

روحانی تصریح کرد: وقتی برجام به ثمر رسید، هاشمی به من گفت حالا با راحت می‌میرم.

وی تاکید کرد: ملت ایران کار بزرگی انجام داد و 6 قطعنامه سازمان ملل را در یک روز کان لم یکن کرد و تحریم های نظامی ایران ای آن را موافقت کرد و کنترل از دو سال آینده همه تحریم های نظامی ایران برداشته می شود.

وی با بیان اینکه هاشمی بنیانگذار فناوری هسته ای بود، اظهار کرد: هرکس از فناوری هسته‌ای حرف بزند و نام هاشمی را نیاورد دروغ گفته است. اولین کسی که دستور داد سانتریفیوژ وارد کشور شود و مذاکرات با مقامات پاکستان انجام شود؛ هاشمی بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: در هفته های آینده با موشک های ساخت خودمان دو ماهواره را به فضا خواهیم فرستاد. اگر امروز قدرت دفاعی داریم، از یادگاران هاشمی است. اگر اعتدال داریم یادگار اوست؛ اگر بخواهیم مجسمه ای از اعتدال در دوران انقلاب بسازیم؛ تندیس هاشمی می‌تواند باشد. او با افراط و تدریس مخالف بود. اصل اعتدال برای اسلام و پیامبر (ص) است ولی در این دوران هاشمی پدر تفکر اعتدال است و اساس امید در کشور بود. هاشمی فوق جناح بود و به جناحی تعلق نداشت. فراجناحی بودن سخت است؛ کسی که فراجناحی است روز پیروزی همه کف میزنند ولی در سختی دور میشوند. هاشمی با هر دو جناح خوب بود ولی با افراطیون هر دو جناح مخالف بود. متعدلین هر دو جناح هاشمی را پناهگاه خود می‌دیدند.

وی تصریح کرد: بازاری و تاجرو کارگر که پیش او می‌رفت؛ با توشه ای اگر خدمت او برمی‌گشت. هاشمی صبور و مظلوم بود؛ در تاریخ انقلاب ندیدم بعد از شهید بهشتی به کسی اندازه هاشمی ظلم کرده باشند. هرچه خواستند گفتند و او هم خم به ابرو نیاورد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: باید امروز هاشمی خودمان باشیم و راهش را دنبال کنیم و تحمل، مدارا کنیم و اعتدال را در پیش بگیریم، راه و روش پیامبر (ص) میامه روی بود، از هاشمی اعتدال را یاد بگیریم.

روحانی تاکید کرد: امروز که می‌گذرانیم سخت است و دشمن با تمام توانش علیه ما آمده تا فشار سیاسی و اقتصادی وارد کند؛ با صبر و اعتدال و پیروی از هاشمی می‌توانیم انقلاب را حفظ کنیم.

نظر شما