شناسهٔ خبر: 152788 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پرداخت "تسهیلات اشتغالزایی مدجویان کمیته امداد" معطل اقدام بانک مرکزی

عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) با تشریح سرنوشت ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار تخصیص‌یافته از صندوق توسعه ملی به کمیته امداد امام خمینی برای اشتغالزایی مددجویان، توضیحاتی درباره عدم‌اقدام بانک مرکزی در این خصوص ارائه کرد.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الله عبدالملکی درباره چرایی عدم پرداخت تسهیلات مصوب اشتغالزایی به کمیته امداد اظهار کرد: زمانی که قرار بود قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، کمیته امداد پیشنهاد داد در قانون مزبور ذکر شود تا بخشی از این منابع برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد در روستاها و مناطق عشایری استفاده شود که مورد پذیرش واقع نشد و در قانون هم نیامد.

این مقام مسئول در کمیته امداد اضافه کرد: از اردیبهشت امسال، به‌پیشنهاد خود دولت، قرار شد کمیته امداد هم برای در اختیار گرفتن بخشی از این منابع ورود کند؛ بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه امضا و قرار شد 2 هزار و 500 میلیارد تومان از منابع قانون مورد اشاره که مجموعاً 12 هزار و 800 میلیارد بود، در اختیار کمیته امداد قرار گیرد.

عبدالملکی توضیح داد: منابع این قضیه به این شکل است که رهبر معظم انقلاب اسلامی اجازه دادند یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت و تبدیل به ریال شود که 6 هزار و 400 میلیارد تومان می‌شد؛ شبکه بانکی هم طبق قانون باید همین میزان اختصاص دهد که جمعاً 12 هزار و 800 میلیارد تومان می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) اضافه کرد: از این عدد قرار بود 2 هزار و 500 میلیارد تومان به کمیته امداد امام خمینی(ره) و یک هزار و 250 میلیارد تومان هم مشترکاً به بهزیستی و بنیاد شهید اختصاص یابد؛ بر این اساس لازم بود سامانه «کارا» که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متناسب با این پروژه طراحی شده بود، به‌نحوی اصلاح شود تا فرایند مربوط به مددجویان کمیته امداد هم در آن لحاظ شود.

وی ادامه داد: انجام فرایندهای یادشده، یک مدتی طول کشید و بعد پرونده‌های مربوط به مددجویان کمیته امداد در حالی راهی بانک‌های عامل شد که دو قسط از مبلغ مزبور یعنی 50 درصد مبلغ 12 هزار و 800 میلیارد تومان، واریز شده بود اما ما وقتی مراجعه کردیم، گفتند پول تمام شده و به متقاضیان دیگر در بخش خصوصی، پرداخت شده است!

این مقام مسئول در کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در ارتباط با 50 درصد نخست این مبلغ، فقط 150 میلیارد تومان به مددجویان کمیته امداد یعنی نیم درصد از دو هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت شده است و بر اساس چیزی که اعلام کردند، قرار شده الباقی مبلغ در قسط‌های سوم و چهارم پرداخت شود.

وی یادآور شد: در جلسه‌ای که در کمیسیون اقتصادی با حضور نمایندگان دستگاه‌ها در ارتباط با این موضوع برگزار شد، به‌درستی نسبت به عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلایه شد مبنی بر اینکه وقتی مبلغی برای کمیته امداد در نظر گرفته شده، باید سهم او در شبکه بانکی بلوکه می‌شد تا به جاهای دیگر پرداخت نشود؛ وزارت کار مدعی شد، چون کمیته امداد دیر ملحق شد و از قبل افرادی هم در نوبت بودند، به آنها پرداخت شد اما از قسط‌های سوم و چهارم، مبالغ مربوط به نهادهای حمایتی پرداخت می‌شود.

عبدالملکی توضیح داد: سازمان برنامه و بودجه نامه‌ای به صندوق توسعه ملی ارسال کرد تا قسط سوم و چهارم را آزاد کنند و صندوق هم قسط سوم و چهارم را تخصیص داد و به بانک مرکزی اعلام کرد که زودتر نرخ ارز را تسعیر کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه نزدیک به دو ماه است که بانک مرکزی برای تسعیر نرخ ارز اقدام نکرده است، گفت: بانک مرکزی باید دلارهای صندوق را به ریال تبدیل و معادل ریالی آن را به حساب بانک‌ها واریز کند تا آنها بتوانند تسهیلات مددجویان ما را پرداخت کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد یادآور شد: بانک مرکزی قسط اول و دوم را با نرخ 4 هزار و 200 تومان تسعیر کرده بود و نظر سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با تسعیر نرخ ارز قسطهای سوم و چهارم، تسعیر با نرخ نیمایی است اما تصور می‌کنم بانک مرکزی معتقد است اگر با نرخ نیما تسعیر کند، عملاً نرخ نیما را به‌رسمیت شناخته در حالی که در بودجه 98، نرخ ارز را 5 هزار و 600 تومان در نظر دارند.

وی گفت: دو هفته یا سه هفته پیش هم جلسه شورای اشتغال در دفتر معاون اول برگزار و آنجا هم تأکید شد بانک مرکزی سریعتر با هر نرخی که مدنظر دارد، تسعیر را انجام دهد و مبلغ را به حساب بانک‌ها واریز کند.

این مقام مسئول در کمیته امداد امام خمینی(ره) در پاسخ به این سؤال که چه‌تعداد از مددجویان کمیته امداد در انتظار دریافت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری هستند، گفت: در سامانه «کارا» 3 هزار و 300 میلیارد تومان برای مددجویان کمیته امداد، پرونده تشکیل شده که از اعتبار تخصیص‌یافته به ما هم 800 میلیارد تومان بیشتر است زیرا بخشی از مددجویان در مرحله مراجعه به بانک به‌خاطر مشکلات مربوط به ضامن و مسائل دیگر، برگشت می‌خورند لذا بیشتر از ظرفیت پرونده تشکیل دادیم.

به‌گفته عبدالملکی مبلغ یک هزار و 50 میلیارد تومان در کارگروه ملی تصویب و به بانک‌ها ارجاع شده و بخش قابل توجهی از مددجویان هم در بانک‌ها تشکیل پرونده دادند ولی تسهیلات را دریافت نکردند که موجب گله‌مندی قشر محروم جامعه شده است.

این مقام مسئول در کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: سقف اشتغال پایدار روستایی و عشایری برای هر شغل، 50 میلیون تومان است.

نظر شما