شناسهٔ خبر: 152434 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سازوکار حمایتی برای مودیان قانونمند مشخص شد

مجلس نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازوکارهای حمایتی برای مودیان قانونمند را مشخص کردند.

به گزارش نماینده،  نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه دوم دی ماه) ‌ مجلس در جریان بررسی لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایه فروشگاهی و سامانه مودیان با ماده ۱۹ این لایحه با ۱۷۸ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

طبق ماده ۱۹: سازمان مکلف است اظهارنامه‌های مالیات بر عملکرد آن دسته از اشخاص مشمول که تمامی مقررات این قانون را رعایت کرده و اظهارنامه مالیات بر عملکرد خود را بر مبنای اطلاعات مندرج در سامانه مودیان تنظیم و در مهلت مقرر ارائه نموده باشند از طریق انطباق با اطلاعات موجود در پایگاه داده سازمان راستی آزمایی نموده و در صورت احراز صحت، اظهار نامه تسلیمی را بدون رسیدگی قبول نماید.

طبق تبصره ۱: به منظور وصول اطمینان از صحت اسناد اظهار شده در سامانه مودیان سازمان مجاز است حداکثر ۲.۵ درصد مودیان مشمول قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده را که عضو سامانه مودیان هستند به صورت تصادفی انتخاب نموده و دفاتر آنان را مطالبه یا برای مشاهده دفاتر و اسناد به محل کار آنان مراجعه نماید. دستور العمل این تبصره ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تأیید وزیر امور اقتصاد و دارایی می‌شود. محدودیت مذکور در این تبصره نسبت به مودیانی که عضو سامانه مودیان نیستند، وجود ندارد.

تبصره۲: مودیان می‌توانند اظهارنامه مربوط به مالیات عملکرد خود را از طریق سامانه مودیان ارائه کنند.

سازمان موظف است ترتیبی اتخاذ کند که اطلاعات مربوط به خرید و فروش مودی عینا به اظهارنام مالیات بر عملکرد وی منتقل گردد و مومدی تنها موظف به ثبت سایر اقلام اطلاعاتی مورد نیاز برای محاسبه مالیات عملکرد، نظیر حقوق و دستمزد، اجاره و استهلاکات بر اساس مقررات مربوط و ضوابطی که سازمان تعیین می‌کنند می باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما