شناسهٔ خبر: 152407 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

خالقی «عضو کمیسیون بهداشت» با «نماینده» مطرح کرد:

تلاش دولتمردان برای کاهش واردات دارو از اروپا باشد

خالقی خالقی گفت:درحال‌حاضر موضوع احتکار دارو در کشور وجود دارد. چند مورد از این احتکارها شناسایی و با آنها برخورد شده است. باید نظارت‌ها در این زمینه بیشتر شده تا بیش‌ازپیش از احتکار دارو در کشور جلوگیری شود.

بشیر خالقی با بیان این مقدمه که «مشکلات حوزۀ دارو بر همه‌کس عیان و مشخص است» به خبرنگار «نماینده» گفت: «کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برحسب وظیفۀ ذاتی خود باید پیگیر مطالبات مردمی در حوزۀ دارو باشد. ناگفته نماند که کمیسیون بهداشت از دی‌ماه سال گذشته این قبیل مشکلات را در حوزۀ دارو پیش‌بینی می‌کرد؛ بنابراین در هفته‌های گذشته جلسات مکرری با انجمن تولیدکنندگان دارو، صنعتگران حوزۀ دارو و انجمن‌های مرتبط جلسات حضوری برگزار کردیم؛ اما متأسفانه مسائل به وجود آمده قابل پیش‌بینی بود.»

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که تحریم‌ها تا چه میزان بر حوزۀ بهداشت و درمان به‌خصوص حوزۀ دارو تأثیرگذار بوده است، اذعان کرد: «به‌هرحال این یک مسألۀ هویداست که در شرایط تحریم دارویی به‌سر می‌بریم اما مسألۀ مهم این است که در مقابل تأمین ارز دارو در اولویت اول قرار دارد. ارز دارو از قبل پیش‌بینی‌شده و از این نظر مشکلی وجود ندارد.»

وی در پاسخ به این سؤال که علت گرانی دارو در ماه‌های اخیر چیست تأکید کرد: «علت گرانی این است که بخش اعظم این داروها وارداتی هستند به‌همین دلیل تهیه دارو از طریق ارز و تبادلات بانکی بین‌المللی مشکلاتی وجود خواهد آمد. باوجود شرایط موجود اقتصادی امسال ۳.۵ میلیارد دلار برای تأمین دارو و لوازم پزشکی و رفع نیاز بیماران نیازمند با نرخ ۴۲۰۰ تومان تخصیص‌یافته است و درخصوص تأمین سایر اقلام ضروری وارداتی نیز دولت غافل نبوده و با صبر مردم همه مشکلات برطرف خواهد شد.»

وی با بیان اینکه هنوز ارز دولتی برای تأمین دارو موردنیاز بیماران سرطانی تخصیص پیدا نکرده است، تصریح کرد: «این بیماران برای پرداخت فرانشیز درمانی رادیوتراپی هم با مشکل مواجه هستند، چه رسد به اینکه بخواهند هزینه‌های آن را به‌صورت آزاد پرداخت کنند. افزایش نرخ خدمات هم مشکلاتی را برای بیماران مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده و طبیعتاً این امر موجی از نارضایتی را بین آن‌ها ایجاد خواهد کرد. باید بدانیم که در بیماری جان افراد در معرض خطر است به همین دلیل تلاش کمیسیون بهداشت، دولت و مجلس این است که مشکلات درزمینۀ دارو به حداقل برسد تا بیماران دچار مشکل نشوند چراکه جان افراد با هیچ چیزی قابل معامله نیست.»

خالقی افزود: «برای اینکه بیماران مبتلا به سرطان با مشکلی در روند درمان مواجه نشوند تا جایی‌که امکان دارد باید از طریق تولیدات داخلی نیاز این بخش برطرف شود، چراکه بروز مشکلاتی در زمینۀ واردات دارو با وجود تحریم‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است؛ بنابراین باید تا حد امکان با افزایش تولیدات داخلی مانع از بروز مشکل برای این بیماران شویم.»

نمایندۀ مردم خلخال و کوثر در مجلس در پاسخ به این سؤال که وضعیت تولید داروهای مشابه داخلی در کشور چگونه است، اظهار کرد: «ما نمی‌توانیم با تصور اینکه داروهای داخلی کیفیت داروهای خارجی را ندارند خط تولید دارو را ببندیم، ضمن اینکه تصمیم‌گیری در این مورد نیازمند اظهارنظر تعداد بیشتری از کارشناسان و متخصصان امر است. همواره باید تمام تلاش دولتمردان این باشد که واردات دارو از اروپا کاهش پیداکرده و روی واردات دارو از کشورهای همسایه تمرکز کنیم.»

این نمایندۀ مجلس با اشاره به موضوع احتکار دارو در کشور اذعان کرد: «درحال‌حاضر موضوع احتکار دارو در کشور وجود دارد. چند مورد از این احتکارها شناسایی و با آن‌ها برخورد شده است. باید نظارت‌ها در این زمینه بیشتر شده تا بیش‌ازپیش از احتکار دارو در کشور جلوگیری شود؛ چراکه دارو مثل برنج یا سایر اقلام مصرفی نیست که با احتکار فقط شاهد افزایش قیمت باشیم. وزارت بهداشت باید بیش‌ازپیش در این حوزه دخالت کند و پروانۀ شرکت‌هایی که دارو را احتکار کرده‌اند باطل کند.»

وی بیان کرد: «دولتمردان امروز بیش از همه برای حل مشکلات اقتصادی کشور در تلاش هستند و در این وضعیت متهم کردن دولت به کم‌کاری، بی‌انصافی و کمال بی‌عدالتی است.»

وی با اشاره به اسراف در حوزۀ دارو که در پی مراجعۀ غیرضروری به داروخانه‌ها صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: «مجلس احکامی را در برنامۀ ششم توسعه اعم از اجرای پروندۀ الکترونیک سلامت و گاید لاینها آورده است. ضمن اینکه توجه به این مهم در رابطه با اقدامات پاراکلینیکی و آزمایشگاه‌ها هم مصداق دارد.»

عضو کمیسیون بهداشت اذعان کرد: «مجلس، خصوصاً کمیسیون بهداشت یکسری راهکار و تدابیر برای برون‌رفت دارو از مشکلات در نظر گرفته که در دست بررسی است و امیدواریم در این زمینه راهگشا باشد. البته مجلس از گذشته حساسیت ویژه‌ای بر وضعیت حوزۀ سلامت و رفع مشکلات مردم داشته، کما اینکه هر دو هفته یک‌بار در این رابطه جلسات مداومی را تشکیل داده است.»

نظر شما