شناسهٔ خبر: 152382 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تعهدات ایران در توافق پاریس الزام‌آور است

احمدعلی کیخا احمدعلی کیخا با اشاره به تعهدات ایران برای اجرای توافق پاریس و هزینه‌های این تعهد، گفت: ظاهر امر نشان می‌دهد که ما مجموعه اقداماتی را پذیرفته‌ایم و مجموعه اقدامات بسته به اینکه ۴ درصد یا ۱۲ درصد تعهد باشد، حداقل بین ۱۷ تا ۵۰ میلیارد دلار هزینه برای ما دارد.

به گزارش «نماینده» احمدعلی کیخا رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در خصوص توافق پاریس گفت: توافق تغییر اقلیم پاریس این روزها تبدیل به یکی از مسائل اصلی کشور شده است و پیوستن ایران به این توافق همچنان در دست بررسی در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قرار دارد. بسیاری از کارشناسان، اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس نسبت به ابعاد مختلف علمی، اقتصادی، حقوقی و امنیتی که در این توافق وجود دارد، انتقاداتی وارد کرده‌اند. اخیراً رئیس‌جمهور نیز این توافق را دارای ایرادات جدی دانست و عنوان کرد که چنین مسائلی برای عدم توسعه کشور ما طراحی شده است.
 کیخا کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را متولی اصلی بررسی این طرح در کشور، دانست و افزود: این کمیسیون ابعاد مطرح‌شده در این طرح را مورد بررسی دقیق‌تر قرار داده و خواستار تغییرات جدی در این توافق شده است.

وی  درباره روند بررسی این معاهده در مجلس گفت: ما این مسئله را طرح کردیم و قرار بر این شد که کمیته مشخصی متشکل از معاون سازمان حفاظت محیط زیست، شورای نگهبان و رییس کارگروه محیط زیست و منابع طبیعی کمیسیون، جلسه‌ای داشته باشند. قرار است در این جلسه سازمان محیط زیست برای مواردی که کمیسیون  ابهام دارد،   استناداتی را ارائه کند و درصورتی‌ که ابهامات برای شورای نگهبان هم رفع شد، در کمیسیون کشاورزی مجدداً به بحث گذاشته شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس درمورد ایرادات قانونی این توافق اظهار کرد: آنچه که از نظر من مطرح است، در دو مورد بود؛ یکی مربوط به ماده ۲۳ است که به‌نوعی تنفیذ ماده ۱۶ کنوانسیون تغییرات آب‌وهوایی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. ایراد اصلی نیز در بندهای ۸ و ۹ ماده ۴ است که به تصمیم نشست بیست‌ویکم ارجاع داده شده است. شورای نگهبان در معنای این تصمیم اختلاف نظر دارند.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی افزود: تحلیل برخی این‌طور بود که این تصمیم، ارائه برنامه مشارکت داوطلبانه کشورها یا همان NDC است. مجموعه اقداماتی که برای کاهش گازهای گلخانه‌ای باید انجام شود و ایران هم برنامه‌ای اعلام کرده است. برخی عقیده دارند بر اساس محتوای بندهای توافق پاریس، درصورت الحاق ایران، این برنامه به‌عنوان مبنا، الزام‌آور خواهد بود. ضمناً در بازنگری بعدی تعهدات ما باید بیشتر از این باید باشد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به تعهدات ایران برای اجرای توافق پاریس و هزینه‌های این تعهد، گفت: ظاهر امر نشان می‌دهد که ما مجموعه اقداماتی را پذیرفته‌ایم و مجموعه اقدامات بسته به اینکه ۴ درصد یا ۱۲ درصد تعهد باشد، حداقل بین ۱۷ تا ۵۰ میلیارد دلار هزینه برای ما دارد. حال سوال این است که هزینه این تعهدات و اقدامات از کجا تأمین خواهد شد؟
کیخا در پایان تصریح کرد: معتقدم باید برنامه اقدام ملی ما در مجلس طرح شود تا نمایندگان موارد و مصارف آن را ارزیابی کنند.

نظر شما