شناسهٔ خبر: 152228 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

محمدباسط درازهی «نماینده مردم سراوان، سوران، سیب و مهرستان» در گفت‌وگو با «نماینده»:

آثار مهم سوءمدیریت‌ها بر تشدید خشک‌سالی

درازهی نمایندۀ سراوان، معتقد است: بیش از یک و نیم دهه است که استان سیستان و بلوچستان دچار خشک‌سالی شده و هر روز از حجم آب‌های زیرزمینی و سفره‌های زیرزمینی کاسته می‌شود و از سوی دیگر شدت و حدت خشک‌سالی ضربۀ سنگینی به دامداری زده و حوزۀ کشاورزی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده و ضعیف کرده است.

ماهنامه نماینده/ سال‌هاست «سیستان و بلوچستان» از بحران آب به ستوه آمده و خبرها دراین‌باره، خیلی پیش‌تر از سایر استان‌ها شنیده می‌شد؛ بحرانی که چشم‌به‌راه اقدام عاجل و سریع مسئولان استان است.

«محمدباسط درازهی» نمایندۀ سراوان، سیب و سوران و زابلی استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با بحران خشک‌سالی در این استان به خبرنگار «نماینده» گفت: «بیش از یک و نیم دهه است که استان سیستان و بلوچستان دچار خشک‌سالی شده و هر روز از حجم آب‌های زیرزمینی و سفره‌های زیرزمینی کاسته می‌شود و از سوی دیگر شدت و حدت خشک‌سالی ضربۀ سنگینی به دامداری زده و حوزۀ کشاورزی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده و ضعیف کرده است.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنوع محصولاتی نظیر خرما در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: «در حوزۀ انتخابیۀ ما بیش از 70 نوع خرما به بار می‌آید. متأسفانه در سال‌های گذشته به‌ویژه فصل خرما کیفیت این محصول به‌دلیل خشکسالی‌های مکرر کاهش پیدا کرده و بسیار جای نگرانی دارد. امیدواریم هر چه زودتر این قهر طبیعت برطرف شود.»

این نمایندۀ مجلس سوءمدیریت‌ها را در تشدید خشک‌سالی مهم و تأثیرگذار دانست و تصریح کرد:«در شهرستان سیب و سوران سد ماشکید علیا با 65 میلیون مترمکعب پر از آب است، اما از این آب به‌نحو احسن بهره‌برداری نمی‌شود؛ زیرا پروژۀ انتقال آب از این سد نیز به‌دلیل بی‌اعتباری مالی انجام نشده است. آب پشت سد در حال تبخیر است؛ اما از این آب نمی‌توانند حتی برای شرب بهره ببرند.»

وی افزود: «در شهرستان مهرستان، سیب و سوران وضعیت آب بحرانی است و مرکز بخش شهر بمپور با تانکر آب‌رسانی می‌شود. این وضعیت در شرایطی است که در دشت مشترکی میان ایران و پاکستان به نام دشت رتوک یکی از بزرگ‌ترین سفره‌های آب زیرزمینی وجود دارد و این کشور بی‌محابا از آب زیرزمینی مشترک برداشت می‌کند؛ اما مسئولان کشور اقدامی انجام نمی‌دهند. دراین‌باره چند مرتبه وزیر نیرو قول دادند این مشکل را برطرف کنند ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده است.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس تأکید کرد: «حوزۀ انتخابیه ما بیش از 400 کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان دارد که این مرز باید به فرصتی برای مرزنشینان تبدیل می‌شد؛ اما تاکنون اتفاقی رخ نداده است.»

این نمایندۀ مجلس با اشاره به تعداد 115 سفر استانی به حوزۀ انتخابیه خود گفت: «در نیمه اول سال جاری سفر هیئت دولت، وزرا و معاونین به استان سیستان و بلوچستان بازخورد خوبی داشت. طبعاً سفرهای هیئت عالی و هیئت دولت باید با هماهنگی استانداری انجام شوند ولی زمینۀ دعوت این هیئت‌ها و شرایط سفر را حقیر فراهم کرده و در 99 درصد سفرها نیز شخصاً همراهی و پیگیری داشتم. امیدواریم دولت از فرصت مرز به نحو احسن استفاده کند.»

وی به مصوبات این سفرهای استانی اشاره کرد و گفت: «اجرای بعضی از مصوبات سفر استانی شروع شده و برخی از مصوبات هم نیاز به اعتبارات لازم دارند که هنوز اجرایی نشده‌اند. سفر وزیر ارتباطات آقای جهرمی جزء آخرین سفرها به استان سیستان و بلوچستان بود. در این سفرها اتصال شبکه‌های فیبر نوری؛ در سفر آقای جهرمی، سد مالشکید و راه‌های روستایی؛ در سفر دکتر نوبخت، بهبود و تکمیل پروژه‌های بهداشتی و درمانی به‌ویژه سهمیه‌های پزشکی؛ در سفر آقای هاشمی وزیر محترم بهداشت، بهبود پایانه‌های مرزی؛ در سفر وزیر محترم کشور آقای رحمانی‌فضلی استخراج معادن حوزۀ انتخابیه مورد تأکید قرار گرفت.»

درازهی با انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی و نیرو درخصوص این حوزۀ انتخابیه اذعان کرد: «در استان به‌ویژه حوزۀ انتخابیه بنده به‌شدت راه‌ها خراب و صعب‌العبور هستند. می‌طلبد که وزیر محترم راه و شهرسازی با یک عزم راسخ در این زمینه ورود پیدا کند. سفرها در حوزۀ 2 وزارتخانۀ راه و شهرسازی و وزارت نیرو متأسفانه باب میل مردم نبوده و نتوانستند عموم مشکلات حوزۀ انتخابیه را برطرف کنند. این حجم از سفرهای استانی به استان ما انتظارات ما و مردم را برآورده نکرده است.»

نمایندۀ مردم سراوان تأکید کرد: «فرودگاه سراوان با گذشت بیش از یک دهه از افتتاح، یک سال پرواز هم داشته ولی به‌دلیل بی تدبیری‌ها پروازهای این فرودگاه جمع شد و در حال حاضر به مخروبه‌ای تبدیل شده است؛ به‌همین دلیل به نگاه ویژۀ دولت به این حوزۀ انتخابیه نیازمند هستیم.»

نظر شما