شناسهٔ خبر: 152148 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

لاریجانی: رفتار ترامپ نظامات حقوق بشر را له کرده است

لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که شورای امنیت وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد، گفت که رفتار ترامپ نظامات حقوق بشر را له کرده و باعث شده که کشورها از مدیریتی که از آن به عنوان مدیریت جهانی نام می‌برند، ناامید شوند.

به گزارش «نماینده» علی لاریجانی در دومین کنفرانس روسای مجالس افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه (چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون‌ منطقه‌ای) از رییس مجلس پاکستان به عنوان رییس اولین دوره این کنفرانس قدردانی کرد و گفت: دومین اجلاس برای همکاری‌های منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم و مساله‌ی توسعه روابط بین کشورهای عضو تشکیل شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این اجلاس‌های منطقه‌ای که در روزها و ماه‌های اخیر مدل‌های مختلفی از آن را شاهد هستیم اهمیت دارد. چند عامل باعث شده رویکرد منطقه‌ای برای حل مساله افزایش پیدا کند. اولین دلیل آن است که شورای امنیت به وظایف خود عمل نمی‌کند.

لاریجانی توضیح داد: جنگ‌های منطقه‌ای همچون عراق، افغانستان، لیبی و کشورهای مختلف مصوبه شورای امنیت را نداشته‌اند. همچنین تحریم‌های یک جانبه آمریکا در مورد ایران یا سایر کشورها تصویب شورای امنیت نبود این نشان می‌دهد که این نهاد بین‌المللی وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دلیل دوم یک جانبه‌گرایی رییس جمهور آمریکاست که امری خطرناک برای نظام حقوق بشری است که سال‌ها برای آن مبارزه شده است. در عمل رفتار ترامپ نظامات حقوق بشر را له کرده است. رفتارش باعث شده کشورها از اینگونه مدیریت که از آن به عنوان مدیریت جهانی نام می‌برند، ناامید شوند.

وی در توضیح عامل سوم نیز گفت: کشورهایی همچون آمریکا و برخی از اطرافیانش عامل گسترش تروریسم شده است می‌گویند مبارزه می‌کنند، اما در عمل از ابزار تروریسم استفاده می‌کنند. این وضعیت در سوریه، عراق و افغانستان دیده شد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این سه عامل باعث شد کشورهای منطقه برای ساماندهی امنیت در منطقه خود نظام‌های منطقه‌ای را طراحی کنند که یکی از مدل‌های آن همکاری ایران، سوریه و ترکیه در مساله‌ی سوریه در آستانه بود. این مدلی برای حل موضوع به کار رفت که معتقدم تا حد زیادی موفق بود.

لاریجانی افزود: این مدل که کشورهای بیشتری در منطقه روی مساله تروریسم تمرکز کنند و به همراه آن توسعه اقتصادی دنبال شود، به این دلیل پیاده شده است که نارسایی در ساختار بین‌المللی وجود دارد.

وی با ابراز امیدواری از این‌که این اجلاس بتواند در ساماندهی وضعیت امنیت منطقه‌ای تاثیرگذار باشد، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در مساله‌ی سوریه و عراق با درخواست دولت‌های این دو کشور کمک کرد و تا زمانی که مساله تروریسم از بین رود، این وظیفه‌اش را انجام می‌دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما از اینگونه ساختارهای منطقه‌ای استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: امیدواریم شاهد گام‌های عملی برای مبارزه با مساله تروریسم در منطقه باشیم. تلاش می‌شود که در یک سال پیش‌رو سازمان‌های اطلاعاتی، امنیتی کشورهای عضو اجلاس اطلاعات وسیع‌تری پیدا کرده و همکاری‌های اقتصادی نیز گسترش پیدا کند، چون این دو عامل می‌تواند همبستگی منطقه‌ای را افزایش داده و صحنه جدیدی برای مبارزه با تروریسم ایجاد کند.

لاریجانی در پایان با قدردانی از حضور رییس جمهور در افتتاحیه این اجلاس و همچنین حضور روسای مجالس افغانستان، پاکستان، ترکیه، روسیه و نایب رییس مجلس چین از حضور صلاح زواوی سفیر فلسطین و برخی از سفرای کشورهای مختلف و همچنین حضور وزرای خارجه و اطلاعات در این اجلاس تشکر کرد.

نظر شما