شناسهٔ خبر: 152122 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نظام مدیریت یکپارچه محیط زیست در شهرداری تهران باید تشکیل گردد

میرلوحی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از عزم شورای اسلامی شهر تهران برای تشکیل نظام یکپارچه مدیریت محیط زیست در شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش «نماینده»، نشست ارائه سیاست ها و برنامه های این اداره کل در حوزه ارزیابی و توجیه پروژه های محیط زیست شهری با حضور آرش میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران و سید محمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران، صدرالدین علی پور مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، زیبا امامی قائم مقام و امیر رشیدی معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۰ و روسای محیط زیست مناطق ۲۲ گانه در سوله بحران منطقه ۱۰ برگزار شد.

در این نشست آرش میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در برنامه ۵ سال سوم قطعا اطلاعات دقیق تر با شفافیت بیشتر در دسترس مدیران قرار می گیرد، گفت: باید با یک نظام هماهنگ و یکپارچه همه اقدامات و فعالیتهای محیط زیستی شهرداری تهران از مرکز مدیریت و نظارت شود.

میلانی با تاکید بر اینکه امسال به پروژه هایی که توجیه محیط زیستی نداشته باشند بودجه تعلق نمی گیرد، گفت: باید برنامه جامع مدیریت محیط زیست جدی گرفته شود تا پروژه ها به لحاظ محیط زیستی در حین اجرا و بعد از آن با مشکل مواجه نشوند.

وی اظهار کرد: موضوعاتی از قبیل کمبود آب در تهران و لزوم توجه به صرفه جوئی آن و فرهنگ سازی در این زمینه جهت تغییر الگوی مصرف، کاهش هزینه های غیر ضروری، ارتقاء چرخه مدیریت پسماند با تکیه بر تفکیک از مبداء از جمله مباحثی است که باید با استفاده از توان، تخصص، تجربه مدیران و کارشناسان مربوطه به آن ها پرداخته شود.

در ادامه محمود میرلوحی عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر نظام یکپارچه مدیریت محیط زیست در شهرداری تهران، گفت: در حال حاضر شهر تهران با مصرف یک چهارم بنزین، تولید ۹۰۰۰ تن زباله با سرانه نفری ۱۱۰۰ گرم، ۴۵ هزار تن خاک و نخاله، آلودگی هوا و جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر با معضلات و مشکلات بسیاری دست به گریبان است که باید با یک مدیریت صحیح، یکپارچه، بینشی وسیع و مسئولانه و با مشارکت شهروندان در حل معضلات مربوطه فائق آییم.

وی در ادامه گفت: بی تردید رعایت قوانین و مقررات، ضوابط، رعایت پایداری محیط زیستی در انجام اقدامات و فعالیت ها و ارتقاء مشارکت شهروندان، فرهنگ سازی موضوعت مختلف محیط زیستی  از جمله مواردی است که می تواند باعث ارتقاء سطح کیفی زندگی در شهر تهران شود.

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر تهران در ادامه خاطر نشان ساخت: در اجرای پروژه های شهری باید با نیاز سنجی، امکان سنجی و اعتبار سنجی  مناسب از هدر رفت منابع جلوگیری کرد و با برنامه ریزی دقیق تری در نگهداشت شهر تلاش نماییم.

صدرالدین علی پور مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه شرط اساسی تصویب بودجه پروژه های سال آینده رعایت الزامات محیط زیستی و پیوست محیط زیستی پروژه های شهری است، گفت: اهمیت پرداختن به موضوع محیط زیست شاخص مهم در سنجش کیفیت مدیریت شهری است.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: در همه دنیا شاخص مهم رتبه بندی شهرها پرداختن به موضوعات محیط زیستی از جمله سنجش کیفیت آب، خاک، زیست پذیری شهری، میزان آلودگی هوا و تاب آوری آن است.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه موضوع محیط زیست باید در همه بخشها جاری باشد و محور اصلی برنامه ها و سیاستگذاریها قرار گیرد، گفت: به عنوان مثال در شهرسازی در فرایند مجوزها، در حمل و نقل میزان بار ترافیکی ناشی از اجرای پروژه ها، در قسمت مالی میزان صرفه جوی و کاهش مصرف منابع و در بخش عمرانی توجیه محیط زیستی پروژه های شهری مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: با یکپارچه سازی فعالیت های محیط زیستی در شهرداری تهران می توان در فرایند تصمیم گیری و سیاستگذاری موثرتر عمل کرد.

نظر شما