شناسهٔ خبر: 152114 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

صالحی: امیدواریم تا پایان سال میلادی "بسته پیشنهادی اروپا" اجرایی شود

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی توضیحاتی درباره روش جدید معامله با اروپایی‌ها در برجام ارائه کرد.

به گزارش «نماینده»، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی صبح امروز(پنجشنبه، ۱۵ آذر) در حاشیه دوازدهمین مجمع عمومی حزب مؤتلفه اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت بسته پیشنهادی اروپا، گفت: اروپایی‌ها مدتی است متعهد شده‌اند تا برای جبران خلاء به‌وجود آمده در برجام، مکانیسمی را ایجاد کنند تا بهره‌مندی ایران از شرایط اقتصادی برجام محقق بشود.

وی افزود: یکی از طرح‌های اروپایی‌ها مطرح کردن spv بوده است که این پیشنهاد به گفته مقامات اروپایی در حال نهایی شدن است، از آنجا که ایجاد اجماع میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا کار آسانی نیست، اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند تمام تلاش خود را برای به سرانجام رسیدن این پیشنهاد انجام خواهند داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی  گفت: براساس وعده‌ای که اروپایی‌ها داده‌اند، امیدوار هستیم تا پایان سال میلادی جاری، بسته پیشنهادی اروپا اجرایی شود.

وی افزود: براساس خبری که اخیرا دریافت کرده‌ام و کمیسیونر اروپا نیز بر آن تأکید داشت، از این پس، قرار است تمامی معاملات نفتی اتحادیه اروپا با کشورهای دیگر که حجمی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد یورو را در برمی‌گیرد، معاملات از این پس فقط با یورو انجام شده و دلار کنار گذاشته شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تا پیش از این، اتحادیه اروپا ۸۵ درصد از هزینه نفت خریداری شده از دیگر کشورها را به شکل دلار پرداخت می‌کرده است که با این مکانیسم، از این پس تمامی هزینه‌ها با یورو پرداخت خواهد شد.

صالحی اضافه کرد:  اگر این مکانیسم محقق شود، دلار به عنوان واحد پولی جهانی در انزوا قرار خواهد گرفت و آمریکا از شرایط یکه‌تازی خود در استفاده از دلار جدا خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی براینکه  اگر بسته پیشنهادی اروپا انتظارات ایران را برآورده نکند، چه تصمیمی از سوی دولت اتخاذ خواهد شد؟، خاطرنشان کرد: بسته پیشنهادی اروپا با مشاورت همکاران‌مان در ایران تدوین می‌شود.

نظر شما