شناسهٔ خبر: 152072 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شد

جمالی2 سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نشست امروز این هیئت را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد جمالی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در حاشیه صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۱۳ آذرماه) با حضور در جمع خبرنگاران در تشریح نشست امروز صبح این هیئت، گفت: اولین پرونده مورد بررسی، پرونده شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بود.

وی ادامه داد: شورای نگهبان درباره ادعایی مبنی بر اینکه برخی افراد در پرونده‌های این شورا اعمال نظر می‌کنند، شکایتی را به هیئت نظارت انجام داده بود و ما هم قرار است بررسی کنیم که آیا اظهارات صادقی وارد بوده یا خیر و یا اینکه در حوزه وظایف نمایندگی‌اش بوده است؟

جمالی تأکید کرد: قوه قضاییه از ما درخواست کرده بود که درباره ۱۱ شکایتی که از صادقی انجام شده، اظهارنظر کنیم که اعضای حقوقدان هیئت نظارت ۱۰ پرونده را بررسی و همان نظر قبلی هیئت را تأیید و به قوه قضاییه ارسال کردیم اما درباره شکایت شورای نگهبان از صادقی قرار است این نماینده مستندات و شهود خود را معرفی کند تا ما بتوانیم با آنها صحبت و بررسی کنیم.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با اشاره به پرونده بعدی شکایت هم اظهار کرد: فرزندان ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به دلیل برخی ادعاهایی که در جلسه روز استیضاح ربیعی درباره شرکت‌ها و حضور فرزندان این وزیر سابق در خارج از کشور مطرح شده بود، شکایتی را به این هیئت ارسال کرده بودند که ما هم قرار است از نماینده مدعی دعوت و مستندات وی را بررسی کنیم.

نماینده مردم فسا در مجلس تصریح کرد: همچنین ادعاهایی را یکی دیگر از نمایندگان استیضاح کننده مطرح کرده بود که بنده جلسه‌ای را با یکی از شهودی که این نماینده معرفی کرده بود، برگزار کردم و گزارش را به سمع اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان رساندم و قرار شد گزارش کلی درباره شکایت‌ها پیرامون جلسه روز استیضاح ارائه شود.

وی با اشاره به شکایت مأمور نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی از حمدالله کریمی نماینده مردم بیجار هم گفت: پلیس فرودگاه به دلیل بحثی که این نماینده با یکی از مأموران در محیط این فرودگاه انجام داده بود شکایتی را به هیئت نظارت واصل کرده بودند که بنده به نیایت از هیئت هفته گذشته به ناجا رفتم و ابعاد قضیه را بررسی کردم، قرار است هفته آینده بعد از تعطیلات مجلس جلسه‌ای با حضور این نماینده و نماینده ناجا برگزار شود تا این بحث خاتمه پیدا کند.

جمالی در ادامه درباره شکایت قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت از قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه هم بیان کرد:‌ این شکایت حدود ۶ ماه پیش به دنبال سوال قاضی پور از وزیر بهداشت درباره کالاهای پزشکی و مواد به کار رفته در دستگاه دیالیز انجام شد که قاضی زاده هاشمی شکایت مشابه دیگری را به قوه قضاییه هم انجام داده است.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ادامه داد: به دلیل آنکه برخی مسائل این شکایت مربوط به حوزه وظایف کمیسیون اصل ۹۰ بود آن را به این کمیسیون ارسال کرده بودیم که اکنون گزارش اصل ۹۰ به هیئت نظارت ارسال شده و امروز قاضی پور مباحث و توضیحات خود را برای اعضای هیئت نظارت مطرح کرد؛ هیئت نظارت اصرار دارد تا نظر برخی متخصصان حوزه پزشکی را هم حتی در خارج از مجلس درباره این شکایت دریافت کرده و سپس اعلام نظر نهایی خود را انجام دهد.

وی گفت: پرونده بعدی درباره شکایت حسن کامران نماینده مردم اصفهان از کمیسیون برنامه و بودجه بود که قرار است در جلسه بعد از تعطیلات مجلس تاجگردون رئیس این کمیسیون حضور یافته و مستندات خود را درباره شکایت کامران مبنی بر انحرافات این کمیسیون ارائه دهد.

جمالی گفت: پرونده بعدی درباره شکایت از اظهارنظرهای حداقل ۲ نفر از نمایندگان درباره بحث تابعیت دادن هیئت حاکمه آمریکا به دو هزار و ۵۰۰ نفر از فرزندان برخی مسئولان و فرزندان آنان بود.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ادامه داد: اظهار نظر این نمایندگان مورد اعتراض برخی قوا به ویژه مجریه قرار گرفته بود که هیئت نظارت بر نمایندگان طی نامه‌ای از رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواسته تا اظهار نظر صریحی درباره این مسائل داشته است و این کمیسیون در صورت صلاحدید از نهادهای امنیتی هم استعلام کند.

نماینده مردم فسا در مجلس بیان کرد: شورای عالی امنیت ملی توصیه و گله‌هایی را درباره برخی مطالب مطروحه از سوی نمایندگان داشت و اعلام کرده که برخی از این مطالب با مصوبات شورای عالی امنیت هماهنگی ندارد و برخی دیگر از آنها خلاف منافع ملی است.

وی اظهار کرد: قرار است این موضوع را به شکلی با نمایندگان حل کنیم تا در این شرایط ویژه‌ کشور برخی مطالبی که به صلاح کشور نبوده یا ابهام دارد و یا آنچه مستندات کافی ندارد، ‌مطرح نشود.

جمالی در ادامه گفت: پرونده بعدی ادعاهای یکی از نمایندگان درباره کمیسیون اقتصادی مجلس بود درباره آنکه با رانت یکی از اعضای این کمیسیون خواسته‌اند از استیضاح وزیری صرف نظر شود که مستند شاکی هم یک روزنامه بود و ما از وی خواسته‌ایم اصل روزنامه را تحویل دهد اما فرد مورد شکایت اعلام کرده باید فایل صوتی هم باشد.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تصریح کرد: شکایت دیگری از پلیس راه داشتیم درباره یکی از نمایندگان که قرار است این نماینده در جلسه آینده این هیئت حاضر شده و توضیحات خود را ارائه کند.

نماینده مردم فسا در مجلس تأکید کرد:‌ به دلیل تعطیلی‌ها این هیئت نتوانسته چندین جلسه خود را برگزار کند و با توجه به آنکه برخی پرونده‌ها چندین پرونده دیگر در دل خود دارد قرار شده اولین سه‌شنبه بعد از تعطیلات مجلس این هیئت از ابتدای صبح تا آخر وقت اداری در حدود ۵ ساعت پرونده‌ها را رسیدگی کرده تا بتواند هرچه زودتر گزارش خود را به قوه قضاییه و افکار عمومی اعلام کند.

نظر شما