شناسهٔ خبر: 152015 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«نماینده» بررسی می‌کند

رؤسای جدید کمیسیون‌ها چقدر رأی آوردند؟

مجلس

«نماینده» / برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسۀ کمیسیون‌ها برای اجلاسیه سوم مجلس دهم، منجر به تغییراتی در ترکیب هیئت‌رئیسه کمیسیون‌ها شد. در این میان ترکیب برخی کمیسیون‌ها تغییر اساسی کرد و برخی نیز برای یک سال دیگر در سمت خود ابقا شدند. از میان ۱۵ کمیسیون تخصصی، رؤسای ۷ کمیسیون نیز تغییر کردند که در ادامۀ گزارش تعداد آرای هر یک را بررسی خواهیم کرد؛ گفتنی است رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، عمران، انرژی، برنامه‌وبودجه و محاسبات، حقوقی و قضائی و شوراها تغییر نکردند و فقط در ترکیب نواب، دبیران و سخنگو تغییراتی ایجاد شد.

بازگشت رئیس سابق

در جریان برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که روز یک‌شنبه ۲۰ خرداد انجام شد، «حسینعلی شهریاری»، نماینده زاهدان و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در رقابت با «علی نوبخت» نماینده تهران و عضو فراکسیون امید با کسب ۱۱ رأی از مجموع ۲۰ رأی به‌عنوان رئیس کمیسیون بهداشت برای یک سال انتخاب شد، لازم به ذکر است که در این جلسه ۲ نفر از نمایندگان غیبت داشتند.

تغییر رئیس، بدون رأی‌گیری!

بنا بر اظهارات یکی از اعضای کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعضای این کمیسیون با توجه به سوابق «غلامرضا کاتب» عضو فراکسیون مستقلین ولایی به صورت استمزاجی به ریاست وی رأی دادند و او را بدون برگزاری انتخابات مرسوم کمیسیون‌ها در جلسه روز یک‌شنبه ۲۰ خرداد به‌عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب کردند.

گفتنی است نماینده مردم گرمسار در مجلس دهم، در رقابت برای ورود به هیئت‌رئیسۀ مجلس ناکام بود و نتوانست در اجلاسیۀ سوم بر کرسی دبیری هیئت‌رئیسه تکیه کند.

نماینده هامون در کمیسیون کشاورزی

انتخابات هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد برگزار شد و «احمدعلی کیخا»، نماینده مردم زابل و عضو فراکسیون امید در رقابت با «یوسف داودی»، نماینده سراب با کسب ۱۲ رأی از مجموع ۲۳ رأی به‌عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی برای یک سال انتخاب شد.

کرسی ناپایدار، امسال به مازنی رسید

اعضای کمیسیون فرهنگی نیز با برگزاری انتخاباتی که در روز ۲۲ خرداد برگزار شد، از میان کاندیداهای ریاست برای این کمیسیون که حجت‌الاسلام «احمد مازنی»، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید و حجت‌الاسلام «احمد سالک»، نماینده مردم اصفهان و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی، بودند؛ حجت‌الاسلام مازنی را با کسب ۹ رأی از میان ۱۷ رأی به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی سال سوم مجلس دهم انتخاب کردند.

برگرداندن کرسی ریاست به خدادادی

جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز همچون سایر کمیسیون‌ها در روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد برگزار شد و در این انتخابات، ۱۳ عضو کمیسیون به «سلمان خدادادی»، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی رأی داده و ۱۰ عضو نیز نظر به ریاست «عبدالرضا عزیزی»، نماینده مردم شیروان و عضو فراکسیون مستقلین داشتند تا سلمان خدادادی که سال اول نیز رئیس کمیسیون بود مجدداً به ریاست بازگردد.

بالاخره عارف رئیس شد

در جریان برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که با تأخیر یک هفته‌ای نسبت به سایر کمیسیون‌ها و در روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد انجام شد، «محمدرضا عارف»، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید با کسب ۱۳ رأی از رقیب خود «محمدمهدی زاهدی»، نماینده مردم کرمان و راور و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی که ۹ رأی کسب کرده بود، پیشی گرفت و به‌عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد.

پایان ۱۴ سال ریاست

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یکی از تعجب‌برانگیزترین نتایج را برای دنبال‌کنندگان اخبار مجلس در پی داشت. در پی رقابتی که روز یک‌شنبه ۳ تیرماه در این کمیسیون برگزار شد، از میان «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی، «علاءالدین بروجردی»، نماینده مردم بروجرد و عضو فراکسیون مستقلین، «حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور»، نماینده مردم قم و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی و «اردشیر نوریان»، نماینده مردم شهرکرد و عضو فراکسیون مستقلین، سرانجام فلاحت‌پیشه به ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برگزیده شد.

البته ماجرا از این قرار است که در جریان رأی‌گیری برای انتخاب رئیس کمیسیون، حجت‌الاسلام ذوالنوری و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هر کدام موفق به کسب ۹ رأی شدند و علاءالدین بروجردی نیز ۵ رأی کسب کرد که در نهایت با انجام قرعه‌کشی، فلاحت‌پیشه به‌عنوان رئیس کمیسیون انتخاب شد.

تعداد آرای هیئت‌رئیسۀ مجلس در اجلاسیه سوم

نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی، نهم خرداد ماه در جلسه علنی، اعضای هیئت‌ رئیسه اجلاسیه سوم را برای یک‌ سال انتخاب کردند که براساس آن «علی لاریجانی» با ۱۴۷ رأی از ۲۷۹ رأی مأخوذه برای یازدهمین سال پیاپی به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب شد. همچنین «مسعود پزشکیان»، عضو فراکسیون امید با کسب ۱۵۷ رأی و «علی مطهری» عضو فراکسیون امید با کسب ۱۴۳ رأی از مجموع ۲۷۹ رأی مأخوذه به‌عنوان نواب اول و دوم هیئت رئیسه مجلس در سومین سال مجلس دهم انتخاب شدند.

در ادامة این جلسه نمایندگان، «محمدعلی وکیلی»، عضو فراکسیون امید را با ۱۳۴ رأی، «علی اصغر یوسف‌نژاد»، عضو فراکسیون امید را با ۱۲۹ رأی، «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی را با ۱۲۹ رأی، «علیرضا رحیمی»، عضو فراکسیون امید را با ۱۰۴ رأی، «امیرآبادی فراهانی»، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی را با ۹۸ رأی و «اکبر رنجبرزاده»، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی را با ۹۵ رأی به‌عنوان دبیران هیئت رئیسه انتخاب کردند.

نمایندگان همچنین «بهروز نعمتی»، عضو فراکسیون مستقلین را با ۹۶ رأی، «اسدالله عباسی»، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی را با ۹۶ رأی و «آشوری تازیانی»، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی را با ۸۹ رأی به‌عنوان ناظران هیئت رئیسه انتخاب کردند.

نظر شما