شناسهٔ خبر: 151967 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تامین منابع مالی مهم‌ترین چالش مدیریت شهری در کشور است

رسولی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: امروزه شهر های کشور از حیث نحوه تامین منابع مورد نیاز اقتصاد مدیریت شهری با چالش های جدی مواجه هستند.

به گزارش «نماینده» در خلال برگزاری شصت و دومین مجمع مشورتی روسای شوراهای کلان شهر ها و مراکز استان ها گفت:  قریب به بیست سال از برگزاری اولین انتخابات دوره ای شورای اسلامی شهر و روستا در کشور می گذرد و به رغم گذشت بیش از دو دهه از تولد گسترده ترین نهاد مشورتی و مدنی و قانونی کشور که بیش از صد هزار نفر با انتخاب مستقیم مردم برای رتق و فتق امور محلی شهر ها و روستاها عضویت دارند به دلایل گوناگون این نهاد نوپا از جایگاه و منزلت بایسته در منظومه حکومتی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: بر خلاف نص صریح قانون اساسی و همچنین قانون شوراهای شهر و روستا که امکان واگذاری بسیاری از امور را به این نهاد در شهر ها فراهم می کند، اما به دلیل رسوبات برجای مانده از ادوار طولانی مدیریت متمرکز در کشور عملا شوراها با چالش های جدی مواجه است که آخرین آن مقاومت وزیر کشور در صدور حکم شهردار پایتخت بود که با همت آقای روحانی و مساعدت فراکسیون امید مجلس بالاخص آقای عارف این مشکل برطرف شد و جا دارد از این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.

رسولی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری نشست های مجمع مشورتی روسای شوراهای کلان شهر ها و مراکز استان ها اظهار داشت: فلسفه وجودی این نوع نشستها انجام هم اندیشی، مبادله تجارب، بازگویی ابتکارات و خلاقیت های محلی برای کمک به اداره بهتر شهر ها در چه در اجرا که توسط شهرداری ها انجام می شود  و چه در بحث تقنینی و نظارت یعنی شورها  همواره به دلیل عدم حمایت جدی در بخش های مختلف حاکمیت در نظام شورایی صورت می گیرد به صورت خود جوش این نهاد مشورتی شکل گرفته است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: امروزه شهر های کشور از حیث نحوه تامین منابع  مورد نیاز اقتصاد مدیریت شهری با چالش های جدی مواجه هستند، به طوریکه  از سال ۶۲ مجلس اول تصویب کرد که شهروندان سایر شهر ها هزینه زیست شهری خودشان  را پرداخت کنند و از منابع عمومی به اداره شهر ها کمک نشود. در همان قانون دولت مکلف شد لایحه خود کفایی شهرداری ها را ارائه کند و خوشبختانه اخیرا با همکاری دولت و مجلس این لایحه به جریان افتاده است.

سید حسن رسولی در ادامه خاطر نشان ساخت: امروز بدون تردید در بین بیش از ۱۳۵۰ شهر کشور نمی توان شهری را پیدا کرد که از حیث تامین منابع مالی با مشکل و تنگنا مواجه نباشد البته در سایر حوزه های ماموریتی ۶ گانه شهرداری مشکلات جدی داریم نظیر آمد و رفت  شهری، آلودگی، ساخت و ساز های شهرسازی و مواردی از این دست، مجموعه متنوعی از این چالش ها ایجاب می کند که هر از چند گاهی پارلمان های شهری مراکز استان ها و کلان شهر ها دور هم جمع شویم تا علاوه بر دستاوردی که  به عنوان مبادله تجارب حاصل می شود برخی ازخروجی این نشست ها قابل تقدیم به شورای عالی استان ها باشد.

وی افزود: خوشبختانه قانون اساسی به شورای عالی اختیارات خوبی داده که هم عرض دولت می تواند  به مجلس شورای اسلامی  طرح ارایه کند. بعضی از ثمرات این نشست ها این است که می توانند مواردی را تقدیم دولت و مجلس کنند و برخی تبدیل به رویه های سراسری از سوی شورای اسلامی شهر ها قابل استفاده خواهد بود.

رسولی در پایان گفت: این مجمع  به عنوان مرجعی برای شوراهای کلان شهر ها و مراکز استان  آثار و برکات خوبی دارد و  لازم می دانم از مسئولان شهر تاریخی همدان که من هم قریب  ۴ سال در این جا مسئولیت بر عهده داشتم صمیمانه تشکر کنم.

نظر شما