شناسهٔ خبر: 151846 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

همتی: نظارت‌ها بر بازار بیشتر شود/ اجناس بالاتر از قیمت مصوب به فروش نرسد

همتی/2 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به عدم وجود نظارت کافی بر قیمت اجناس از سوی سازمان تعزیرات و متولیان دیگر گفت: در شرایطی که مردم تحت فشار اقتصادی شدیدی هستند باید نظارت‌ها بسیار بیشتر از گذشته باشد.

به گزارش «نماینده»، احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سمنان، درباره عدم نظارت دولت و دستگاه‌های متولی بر قیمت اجناس و کالاها در بازار گفت: در شرایطی که مردم تحت فشار اقتصادی شدیدی هستند باید نظارت‌ها بسیار بیشتر از گذشته باشد.ضمن اینکه اقدامات دستگاه‌هایی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی و نهادهای نظارتی باید با مراقبت لازم و به مراتب بیشتر از گذشته صورت گیرد.

وی افزود: وقتی دولت قیمتی را تعیین و مشخص کرده است نباید هیچ تولیدکننده و یا فروشنده‌ای بالاتر از قیمت مصوب آن را به فروش برساند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: وقتی تولیدکننده‌ای ارز دولتی دریافت کرده است نباید جنس تولیدی‌اش را به قیمت ارز آزاد در جامعه به فروش برساند که فروش خارج از چارچوب قیمت تعیین شده می‌تواند منجر به فشار بیشتر بر مردم شود.

وی تصریح کرد: وقتی که جنگ اقتصادی وجود دارد باید نهادهای نظارتی فعالیت‌های بیشتری داشته و برای کارهای‌شان برای مردم ملموس‌تر باشد.

همتی خاطرنشان کرد: وقتی نرخ ارز سه برابر می‌شود طبیعتاً بر قیمت اجناس هم تأثیرگذار خواهد بود ولی موضوع نظارت مطلوب بر بازار در شرایطی واقعی است که ثبات هم وجود داشته باشد. در حالیکه ما اکنون متأسفانه ثبات اقتصادی نداریم و نمی‌توان به تولیدکننده فشار آورد که کالا را حتماً به همین قیمتی که من می‌گویم به فروش برسان چرا که در نهایت منجر به تعطیلی کارخانه می‌شود اما وقتی قیمت‌ها تابع تورم نقطه‌ای حداقل ۵۰ درصدی است شرایط خیلی متفاوت است چرا که قیمت ارز می‌تواند منجر به گرانی مواد اولیه شود.

وی تصریح کرد: دولت و مجلس از چند ماه قبل تمهیداتی در مورد برخی اقلام اساسی از جمله دارو، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی انجام داده‌اند که برهمین اساس قیمت آنها با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین شده که توانسته تا حدود زیادی قیمت این اجناس را نسبت به دیگر اجناس ثابت نگه دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:‌ ارز و تلاطم‌های اقتصادی اثرات مختلفی در جامعه داشته است اما اجناسی که از حمایت‌های دولتی بیشتری برخوردار بوده اند کمترین تلاطمی را دیده‌اند.

نظر شما