شناسهٔ خبر: 151764 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هاتگرام و طلاگرام از تلگرام مستقل شدند

فیروزآبادی43 دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: بر مبنای گزارش‌های اعلام شده از سوی دو نسخه فارسی تلگرام، این دو شبکه پیام‌رسان به صورت آزمایشگاهی از تلگرام مستقل شده است.

به گزارش «نماینده»، ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه «همایش رسانه‌های نوین اجتماعی» در جمع خبرنگاران در مورد تعیین تکلیف دو پیام‌رسان «هاتگرام» و «تلگرام طلایی» (طلاگرام) به عنوان نسخه‌های فارسی شبکه‌های اجتماعی تلگرام توضیح داد.

وی گفت: یکی از مباحثی که در کنار فیلتر تلگرام و حمایت از پیام‌رسان‌های بومی مطرح شد، فعالیت موقت کلاینت‌های فارسی تلگرام بود چرا که کوچ یکباره کاربران ایرانی از تلگرام به سمت شبکه‌های بومی، امکانات وسیعی می‌خواست.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: برای دوران گذر، به دو کلاینت فارسی تلگرام که از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، ویژگی بهتری داشتند، تا شهریور ماه فرصت فعالیت داده شد تا پس از آن به صورت مستقل از تلگرام، فعالیت خود را ادامه دهند اما به دلایل تحریم و سایر دلایل مطرح شده، این فرصت تا پایان آذرماه تمدید شد.

وی افزود: هم‌اکنون بر مبنای گزارش اعلام شده از سوی این دو شبکه، استقلال از تلگرام حاصل شده اما این استقلال به صورت آزمایشگاهی بوده و پیاده‌سازی کامل آن، نیازمند سخت‌افزارها و تجهیزات مانند دیتاسنتر و سرور است که امیدواریم در مهلت تعیین شده، کاملاً اجرایی شود.

فیروزآبادی تأکید کرد: تصمیم برای فعالیت دو شبکه هاتگرام و طلاگرام، از سمت مقام قضایی انجام شده و ادامه فعالیت آنها نیز با تصمیم‌گیری قضایی انجام می‌شود؛ در این زمینه نظر مرکز ملی فضای مجازی نیز پرسیده شده است.

وی در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر تصمیم مجدد برای لغو فیلتر تلگرام نیز گفت: این موضوع از سمت مرکز ملی فضای مجازی مطرح نشده و بعید به نظر می‌آید که قوه قضائیه نیز برنامه‌ای برای لغو فیلتر تلگرام داشته باشد و نظرش درباره فعالیت تلگرام در کشور تغییر کند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره اعمال فیلتر بر روی فیلترشکن‌ها و دسترسی‌ به وی‌پی‌ان‌ها در کشور که طی چند روز اخیر با قطع و وصلی‌هایی همراه است، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فیلتر وزارت ارتباطات گاهی مواقع شُل کار می‌کنند و گاهی مواقع به درستی؛ این موضوع را باید از خودشان بپرسید.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید براینکه تمدید مهلت به دو نسخه فارسی تلگرام تا پایان سال شایعه است و این شبکه های پیام رسان تا پایان آذرماه زمان دارند، افزود: طی یک سال اخبر در حوزه پیام رسانها اتفاقات خوبی رخ داده و روند مثبتی را شاهد هستیم. به نحوی که مردم یاد گرفتند از پلتفرم های ایرانی استفاده کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم در پایان آذرماه و با تبدیل شدن دو نسخه فارسی تلگرام به شبکه پیام رسان بومی، شاهد موفقیت پیام رسانهای بومی و تعداد قابل توجه کاربران ایرانی عضو این پیام رسانهای باشیم.

فیروزآبادی درباره وضعیت حمایت از پیام رسانهای بومی و انتخاب دو پیام رسان از میان ۷ پیام رسان بومی، نیز گفت:طرح ما در حمایت از پیام رسانهای بومی، کاهش تعرفه، ارائه اینترنت رایگان، ارائه فضای دیتاسنتر و نیز وام ۵ میلیاردی بود که سقف این حمایتها برای تمامی پیام رسانها به یک شکل صورت گرفت.

وی افزود: ما ۷ پیام رسان را تایید کردیم اما شواهد نشان داد که این پیام رسانها نمی توانند تمام بازار را برعهده بگیرند و به همین دلیل توصیه ما این بود که بین خودشان تقسیم بندی برای بخش های مختلف ارائه خدمات را برعهده بگیرند و یا اینکه در یکدیگر ادغام شوند که این دو توصیه محقق نشد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه به دلایل زیادی همه پیام رسانهای بومی نتوانستند به خوبی عمل کنند، افزود: تصمیم گیری برای انتخاب دو پیام رسان برمبنای ارزیابی فنی صورت گرفته و به معنای قطع حمایت های قبلی از سایر پیام رسانها نیست. دو پیام رسان سروش و گپ از نظر اینکه نرم افزارشان قابلیت توسعه داشته و شرایط اجتماعی بهتری داشتند مورد حمایتهای جدید قرار می گیرند.

وی گفت: نحوه حمایت از پیام رسانهای مختلف، اختصاص دیتاسنتر مخصوص و رفع نیازهای سخت افزاری در این فاز است که در این زمینه وزارت ارتباطات، مناقصه ایجاد دیتاسنتر برقرار کرده و درحال برطرف کردن امکانات مورد نیاز سخت افزاری این دو پیام رسان مطابق لیست اعلامی، هستیم. اما سایر پیام رسانها همچنان می توانند سرورهایشان را در دیتاسنتر وزارت ارتباطات نگهداری کرده و از ترافیک رایگان اینترنت استفاده کنند.

فیروزآبادی از برگزاری جلسه با فراکسیون فضای مجازی مجلس در هفته آینده برای طرح ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی که چندماهی است در دست بررسی است خبر داد و گفت: جزئیات این طرح، پس از برگزاری این جلسه مشخص خواهد شد.

تاخیر وزارت ارتباطات در ارائه گزارش شبکه ملی اطلاعات

وی درباره اقدامات صورت گرفته درخصوص شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: قرار بود وزارت ارتباطات به عنوان مجری پروژه شبکه ملی اطلاعات، این پروژه را در دو مرحله پیش ببرد که در مرحله اول این شبکه در ۳ فاز در دولت یازدهم اجرایی شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه اقدامات خوبی مانند راه اندازی مرکز مدیریت ترافیک اینترنت کشور (IXP ) در مرحله اول اجرای این طرح سبب شد تا ترافیک از ۱۰۰ گیگابیت به ۸۰۰ گیگابیت در ثانیه برسد، اضافه کرد: در رابطه با سوئیچ بانکهای اطلاعاتی کشور نیز مرکز NIX تعریف شد و برمبنای آن، اتصال بانک اطلاعاتی دولت به شبکه تحت عنوان دولت الکترونیک کلید خورد که در دولت دوازدهم شکل اجرایی به خود گرفت.

وی با اشاره به اینکه آنچه درمرحله اول پروژه شبکه ملی اطلاعات تعریف کردیم در مرحله دوم به شدت درحال عملیاتی شدن است، گفت: در جلسه مشترکی که در ابتدای دولت دوازدهم با وزارت ارتباطات داشتیم، حدود ۸۰ طرح در ذیل شبکه ملی اطلاعات تعریف شد که در سند تبیین الزامات این شبکه دیده شده و هم اکنون درحال انجام است.

فیروزآبادی گفت: ما از وزارت ارتباطات برای اجرای این طرح های مفهومی، جدول زمانی و تعریف خروجی مشخص از پروژه خواسته ایم که آخرین گزارش ارسالی به مرکز ملی فضای مجازی، دی ماه سال ۹۶ بوده و از آن زمان تاکنون گزارش جدیدی از سوی این وزارتخانه درباره روند پروژه به ما اعلام نشده است.

وی افزود: هفته گذشته از وزیر ارتباطات خواستیم که این جدول را به روزرسانی کرده و زمان تحویل آن را اعلام کند. متاسفانه در ارائه گزارش وزارت ارتباطات، تاخیر صورت گرفته و ما نمی دانیم مرحله دوم پروژه شبکه ملی اطلاعات در چه فازی قرار دارد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره کارکرد رسانه های نوین اجتماعی نیز به عنوان یکی از فرصتهای تحریم گفت: باید رویکرد اقتصادی رسانه های نوین اجتماعی درجهت آگاهی رسانی و آموزش مردم، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. چرا که در دنیا شکل گیری مدلهای جدید اقتصاد دیجیتال و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان از طریق رسانه های نوین اجتماعی درحال انجام است و ما در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

وی گفت: با توجه به فضای تحریم، فضاسازی مناسبی در کشور صورت نگرفته و رسانه های نوین اجتماعی می توانند درخصوص شفاف سازی زورگویی های آشکار حاصل از تحریم امریکا، موثر واقع شوند.

نظر شما