شناسهٔ خبر: 151698 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لاریجانی: بدخواهان نتوانستندعراق جدید را ناکام بگذارند

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سفر رئیس جمهور عراق به ایران را نقطه عطفی در گسترش روابط دو طرف دانست و گفت: دوران کنونی سپری می‌شود و آنچه می‌ماند نام کشورهایی است که در دوران حساس با ایران همکاری کردند.

به گزارش«نماینده»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (شنبه، ۲۶ آبان ماه) با برهم صالح رئیس جمهور عراق دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار ضمن خوش‌آمد گویی به رئیس جمهور عراق گفت: شما از شخصیت های مهم عراق هستید و به شما برای انتخابتان به عنوان رئیس جمهور این کشور تبریک می گویم چرا که نقش مهمی در ایجاد ثبات در منطقه دارید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به برهم صالح با بیان اینکه شما شخصیت محبوبی در ایران دارید، اظهار داشت: عراق کشور مهمی در منطقه است و علیرغم اینکه برخی از کشورها تلاش کردند تا عراق جدید را ناکام بگذارند، نتوانستند چنانچه چند سال بعد از سقوط صدام کشورهایی به دنبال ضربه زدن به عراق بودند و نمی خواستند حس کنند کشور دموکراتیک دیگری در منطقه ایجاد شده اما در هدف خود موفق نشدند.

وی در ادامه با بیان اینکه همچنین دشمنان عراق با ایجاد داعش تلاش کردند تا مشکل دیگری برای این کشور ایجاد کنند، عنوان کرد: داعش نیز به همت شما، ارتش عراق و حشدالشعبی از بین رفت و دشمنان در این هدف خود نیز موفق نشدند لذا در حال حاضر قظعا عراق در منطقه نقش آفرین است.

لاریجانی در ادامه با اشاره به اهمیت همکاری های دوجانبه بیان داشت: ایران و عراق دو کشوری هستند که به صورت طبیعی به هم پیوند خورده اند و دیگران زحمت بیجایی می کشند تا ما را از هم جدا کنند چنانچه در حال حاضر مجامع زیادی میان دو کشور فعال شده است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: راه آهن خوزستان-بصره ظرفیتی خوبی برای دو کشور است همچنین معابر مرزی میان دو کشور به خصوص در زمان زیارت اربعین باید افزایش یابد.

لاریجانی همچنین با اشاره به همکاری خوب میان ایران و عراق در حوزه برق گفت: بسیاری از شرکت های ایرانی می توانند در بازسازی عراق مشارکت کنند که نیاز به تسهیل در سازوکارهای بانکی وجود دارد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با استقبال از ایده برهم صالح برای تأسیس شهرک های صنعتی، عنوان کرد: تجربه خوبی با ترکیه در این زمینه داریم و معتقدیم این قبیل همکاری ها باعث انتقال تکنولوژی میان دو کشور می شود همچنین اتاق بازرگانی های دو کشور نیز باید ارتباط بیشتری برقرار کنند.

وی همچنین با بیان اینکه مردم خوزستان علاقمند به ارتباط با عراق هستند، ابراز داشت: حل رفت و آمد میان شلمچه و بصره نیز بسیار مهم است همچنین احداث اتوبان مهران-نجف نیز موضوع مهمی است که می تواند مورد توجه واقع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نقش ایران، عراق و ترکیه در حل مسائل منطقه را ضروری دانست و افزود: کمیته ای میان مجالس ایران، روسیه، ترکیه، افغانستان و پاکستان در حوزه مبارزه با تروریسم تشکیل داده ایم که امیدواریم عراق نیز به این گروه بپیوندد.

لاریجانی در ادامه با موفقیت آمیز دانستن گفتگوهای آستانه برای حل بحران سوریه خاطرنشان کرد: عراق می تواند نقش مهمی در حل مشکل سوریه داشته باشد.

وی همچنین از مواضع ارزنده رئیس جمهور عراق تشکر کرد و افزود: شما توانستید مسائل اختلافی داخل عراق را هضم کنید و به دنبال سهیم کردن تمام اقشار عراق در مسائل هستید که به ایجاد ثبات کمک می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود سفر رئیس جمهور عراق به ایران را نقطه عطفی در گسترش روابط دو طرف دانست و خاطرنشان کرد: دوران کنونی سپری می شود و آنچه می ماند نام کشورهایی است که در دوران حساس با ایران همکاری کردند.

رئیس جمهور عراق: صدور روادید برای تجار ایرانی لغو می‌شود/ درباره یمن با صراحت کامل با عربستان صحبت می‌کنم

برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران خطاب به رئیس مجلس گفت: شما رابطه خوب میان ایران و عراق را بنیان نهادید از این رو روی شما حساب می کنیم و می دانیم شما عراق را دوست دارید لذا امیدواریم با همکاری با یکدیگر، روابط را به سمت جلو پیش ببریم.

رئیس جمهور عراق در ادامه با تأکید بر گسترش روابط میان دو کشور بیان داشت: عراق مرحله جدیدی را پشت سر می گذارد و می تواند بازیگر فعالی در امور منطقه باشد از این رو روابط برجسته با ایران برای ما بسیار مهم بوده و آنچه ما را به هم ربط می دهد اشتراکات در بنای زیرساخت محکمی در کل منطقه است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت گسترش روابط ریلی میان دو کشور، اظهار داشت: امروز راجع به احداث مناطق صنعتی مشترک در مهران و مریوان و بسیاری طرح های مشترک دیگر گفت و گو کردیم که هدف از آنها تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور است.

رئیس جمهور عراق در ادامه با اشاره به دیدار امروز خود با مقام معظم رهبری بیان داشت: ایشان فرمودند بیش از ۲ میلیون ایرانی زمان زیارت اربعین به عراق آمده و با استقبال خوب و مهربانی ملت عراق روبرو شدند از این رو علیرغم ۸ سال جنگی که میان ایران و عراق رخ داد حتی صدام نتوانست تخم کینه را میان دو ملت بکارد از این رو امیدواریم همچنان بر این اصل خود استوار بمانیم.

وی افزود: در خصوص لغو صدور روادید میان ایران و عراق صحبت کردیم و دستور دادیم روادید برای تردد تجار ایرانی لغو شود که این موضوع را می توانیم رفته رفته جلو ببریم همچنین امیدواریم زمانی ایرانیان بتوانند از مهران به سمت نجف و از سنندج به سمت سلیمانیه رانندگی کنند و اتوبان میان این شهرها به یکدیگر متصل شود.

صالح در ادامه با اشاره به اهمیت احداث زیرساخت های ریلی عنوان کرد: موضوع محیط زیست نیز بسیار مهم است و در این حوزه مشکلات عراق و ایران یکی است همچنین مشکل آب نیز میان دو کشور مشترک است و باید در این زمینه به تفاهم هایی به خصوص درباره کارون، کرخه و سایر رودهای دو کشور برسیم تا منافع دوطرف فراهم شود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه امیدواریم به زودی کشتیرانی در شط العرب آغاز شود، اظهار داشت: درباره حوزه سیاسی نیز به تفاهم هایی رسیده ایم و طبق اظهارات دکتر روحانی امیدواریم با ظرافت شما و حکمت ما اوضاع منطقه را حل کنیم.

وی در ادامه مسائل سوریه را نیز مرتبط با عراق دانست و افزود: در این حوزه نیز امیدواریم به راه حل نهایی برسیم و نشانه های مثبتی نیز در این زمینه رخ داده همچنین به حل مسأله یمن نیز امیدواریم چرا که درگیری بیهوده ای شکل گرفته است لذا از آنجایی که فردا به عربستان سفر می کنم قصد دارم با طرف عربستانی صحبت کنم.

برهم صالح در ادامه با بیان اینکه منطقه نیازمند منظومه جدیدی است، عنوان کرد: نقش ایران، ترکیه و عراق نیز در این حوزه مهم بوده و عراق نیز اهمیت محوری دارد و می تواند با ارتباطی که با کشورهای غربی و عربی دارد نقش مثبتی را ایفا کند و وسیله حل مسائل باشد نه میدانی برای تسویه حساب.

رئیس جمهور عراق در پایان با بیان اینکه عراقی ها از مشکلات خسته شده اند، خاطرنشان کرد: با اراده خدا و همکاری دوستان می توانیم معادله جدیدی را در منطقه رقم بزنیم که در این زمینه تبادل نظر با ایران بسیار مهم است تا به نتیجه برسیم.

نظر شما