شناسهٔ خبر: 150991 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

«روحانی» در روز رای اعتماد ۴ وزیر پیشنهادی در مجلس حاضر می‌شود/امیدواریم شورای نگهبان CFT را تایید کند

امیری/2 معاون پارلمانی رئیس جمهور از حضور روحانی در جلسه رای اعتماد ۴ وزیر پیشنهادی دولت به مجلس خبر داد.

به گزارش«نماینده»، حسینعلی امیری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در نشست خبری درباره معرفی چهار وزیر پیشنهادی دولت به مجلس اظهار داشت: معرفی وزیران به مجلس فرآیند مشخصی دارد که بر اساس آن رئیس جمهور یا شخصا فردی را بر اساس علم و اطلاع شخصی خود برای وزارتخانه ای به مجلس معرفی می کند یا آنکه ممکن است این انتخاب ها را بر اساس مشورت با نمایندگان، فراکسیون های مجلس و کنشگران سیاسی انجام دهد.

وی ادامه داد: از آنجایی که کانال های معرفی افراد برای وزارتخانه ها متعدد است، ممکن است برای تصدی یک وزارتخانه افراد مختلفی به رئیس جمهور معرفی شوند یا آنکه خودش افراد مختلفی را برای یک وزارتخانه مورد بررسی قرار دهد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تاکید کرد: در نهایت رئیس جمهور به جمع‌بندی نهایی برای انتخاب وزرا می رسد و آن را به مجلس معرفی می کند و البته رئیس جمهور استعلامات قانونی هم نسبت به افرادی که انتخاب می کند از دستگاه های ذیربط به عمل می آورد.

امیری یادآور شد: چهار وزیری پیشنهادی که رئیس جمهور امروز به مجلس معرفی کرد نتیجه بحث ها، بررسی ها و جلسات کارشناسی مفصل هستند.

وی بیان کرد: رئیس جمهور از ابتدای دولت به اعضای کابینه اعلام کرده بود که در هر مقطعی که نیاز به تغییر در دولت باشد، این اقدام را انجام می دهد و بنابراین معرفی این چهار فرد در راستای تغییر در کابینه و همچنین تعیین تکلیف دو وزارتخانه ای بود که با سرپرست اداره می شوند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی جلسه رای اعتماد برگزار می شود، بیان کرد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، یک هفته بعد از معرفی، رای اعتماد این چهار وزیر باید در مجلس انجام گیرد اما تا این لحظه هیات رئیسه مجلس روزی را به ما اعلام نکرده است.

امیری تصریح کرد: برای معرفی وزرای پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، اقتصاد و امور دارایی و صنعت، معدن و تجارت رئیس جمهور در روز رای اعتماد در خانه ملت حاضر می شود.

وی در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه هنگام قرائت نام شریعتمداری برای وزارت کار، بسیاری از نمایندگان مخالفت خود را با فریاد «دو دو» اعلام کردند، گفت: البته برخی از نمایندگان هم موافقت خود را با فریاد «چهار چهار» اعلام کردند و البته حق نمایندگان مجلس است که به وزرای پیشنهادی رأی مثبت یا منفی دهند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه وزرای پیشنهادی باید پاسخ نمایندگان را به طور کامل دهند، تصریح کرد: البته ما نباید ملاک عمل را «دو دو» گفتن عده ای از نمایندگان قلمداد کنیم و امیدواریم در این هفته وزرای پیشنهادی گفتگوهای سازنده ای با نمایندگان داشته باشند و به سؤالات و ابهامات آنان پاسخ دهند.

آخوندی آماده پاسخ به استیضاح‌کنندگان بود، اما شرایط اقتضا کرد جابجایی انجام شود

وی با اشاره به اینکه هیچ یک از وزرای معرفی شده به مجلس وزیر استیضاح شده نبوده اند، اظهارداشت: وزیری هم که استیضاحش مطرح بود، آمادگی خود را برای پاسخگویی در مجلس  با حضور در کمیسیون های تخصصی نشان داد اما نهایتا شرایط موجود اقتضا می کرد که تغییراتی در دولت صورت گیرد و این جابجایی انجام شود.

امیری در پاسخ به سؤالی پیرامون گلایه فراکسیون ها برای عدم مشورت دولت در معرفی وزرای پیشنهادی گفت: نظرات و پیشنهادات نمایندگان درباره چهار وزارتخانه مذکور در دولت به شخص رئیس جمهور ابلاغ شده است و اینطور نبوده که تصور شود ارتباط بین مجلس و دولت قطع بوده، بلکه مشورت هایی در انتخاب وزرا با مجلس داشته ایم.

امیدواریم شورای نگهبان CFT را تایید کند

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره جلسات دولت با اعضای شورای نگهبان برای بررسی مصوبه مجلس پیرامون الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) اظهارداشت: چهارشنبه هفته گذشته با حضور بنده، آقایان جهانگیری، ظریف و همتی در جلسه شورای نگهبان این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و اعضای دولت درباره ضرورت الحاق به این کنوانسیون توضیحاتی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه این جلسه بسیار خوب بود و امیدواریم این لایحه در شورای نگهبان مورد تأیید قرار گیرد، خاطرنشان کرد: علی‌رغم آنکه برخی از افراد لوایح مربوط به FATF را به برجام ربط می دهند، این لوایح هیچ ارتباطی به برجام ندارند.

نظر شما