شناسهٔ خبر: 150938 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

باید وزیری مقتدر و متخصص برای اداره محیط زیست انتخاب شود

شاعری عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر لزوم تشکیل وزارت محیط زیست گفت: محیط زیست باید مقتدر و قوی باشد تا بتواند بر سایر دستگاه ها اعمال ضابطه و مقررات کند.

به گزارش «نماینده» علی‌محمد شاعری، با هشدار نسبت به اینکه حال محیط زیست کشور خوب نیست و باید در سیاست ها تجدیدنظر کرد، گفت: حال تالاب ها، حیات وحش، منابع آب، منابع طبیعی و هوای کشور به هیچ وجه مطلوب نیست.

تغییرات اقلیمی در ایران بیشترین تاثیر را داشته و ناشی از کاهش مساحت جنگل ها است

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه تغییرات اقلیمی در ایران بیشترین تاثیر را داشته و ناشی از کاهش مساحت جنگل ها است، افزود:  سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به ظرفیت، امکانات و نیروی انسانی به خوبی قادر به ایفای نقش خود نیست در حالی که در کشورهای مشابه وزارت محیط زیست و منابع طبیعی نقش راهبردی و مهمی را برای حفاظت و بهره برداری صحیح و پایدار از جنگل ها و منابع طبیعی ایفا می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه به علت فقدان ساختار مناسب، نبود امکانات، تجهیزات و اعتبارات لازم و همچنین ضعف فرهنگی و رویکردهای نامناسب اجتماعی بخش زیادی از منابع طبیعی کشور تخریب شده است، گفت: جنگل‌زدایی یا کاهش مساحت جنگل در ایران بزرگترین بحران زیست محیطی ۵ دهه اخیر کشور بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه درجه حرارت در کشور افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: متاسفانه افزایش درجه حرارت، ریزگردهایی که در ۲۳ استان کشور زندگی مردم را مختل کرده، بیابان‌زایی به عنوان پدیده‌ای نوظهور، بحران آب، خشکی تالاب‌ها و افزایش گرمایش زمین از جمله اثرات سوء ناشی از تخریب جنگل و طبیعت در کشور است.

شاعری با تاکید بر اینکه باید وزارت خانه ای مقتدر برای حفاظت و اداره منابع طبیعی داشته باشیم، گفت: متاسفانه ساختار حفاظت از منابع طبیعی در حد یک معاونت زیر نظر وزارت خانه تولیدی مانند وزارت جهاد کشاورزی با حداقل امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و چالش‌های بزرگ اجتماعی و قانونی فعالیت می کند؛ هر چند محیط زیست و سازمان جنگل ها برای حفظ منابع طبیعی تلاش می کنند اما زمان زیادی است که فعالیت های موازی در دنیا منسوخ شده و جایی ندارد در واقع ضعف ساختار محیط زیست یکی از مهمترین مشکل این سازمان بوده و با ساختار فعلی مشکلات زیست محیطی رفع نمی شود.

محیط زیست باید مقتدر و قوی باشد تا بتواند بر سایر دستگاه ها اعمال ضابطه و مقررات کند

محیط زیست باید مقتدر و قوی باشد تا بتواند بر سایر دستگاه ها اعمال ضابطه و مقررات کند
وی با بیان اینکه محیط زیست باید مقتدر و قوی باشد تا بتواند بر سایر دستگاه ها اعمال ضابطه و مقررات کند، ادامه داد: باید تشکیل وزارت محیط زیست در دستور کار قرار گیرد و وزیری مقتدر را برای آن انتخاب کرد.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، با یادآوری اینکه دربیش از ۱۳۰ کشور دنیا مدیرانی تصدی محیط زیست را بر عهده دارند که بسیار متخصص هستند، گفت: ما نیز باید به تبعیت از این کشورها مدیران مقتدر، باسواد و متخصصی را برای اداره محیط زیست و منابع طبیعی انتخاب کنیم.

باید فراتر از قانون و با اقدام و عمل برای رفع مشکلات زیست محیطی کشور گام برداشت

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه باید فراتر از قانون و با اقدام و عمل برای رفع مشکلات زیست محیطی کشور گام برداشت، تصریح کرد: با نجات محیط زیست توسعه پایدار کشور محقق می شود.

نظر شما