شناسهٔ خبر: 150881 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بهره برداری از درختان ریشه‌کن‌شده در جنگل‌ها مجاز است

شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی گفت: رها کردن درختان شکسته و افتاده در جنگل‌ها باعث افزایش آتش سوزی، آب گرفتگی روستاها و سکونت‌گاههای اطراف می‌شود.

به گزارش «نماینده» علی محمد شاعری، در رابطه با موافقت وزیر کشاورزی با بهره برداری از چوب درختان از جنگل گفت: از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم چوب‌های شکسته و افتاده در جنگل ها را جمع‌آوری و در چارچوب قانون در اختیار کارخانجات متقاضی قرار دهند. چوب این درختان مورد نیاز واحدهای صنعتی مختلف بوده و اگر از آنها بهره‌برداری نشوند، کارخانه‌ها تعطیل و کارگرانشان بیکار خواهد شد.

رها کردن درختان شکسته و افتاده باعث آتش سوزی، آب گرفتگی و سیل می‌شود

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که آیا ماندن درختان پوسیده، شکسته و افتاده در جنگل‌ها بر سلامتی و ماندگاری اکوسیستم اثرگذار نخواهد بود؟ گفت: برای بهبود اکوسیستم ۱۰ الی۲۰ درصد از این چوبها را در داخل جنگل نگهداری می‌کنند و مابقی باید از جنگل‌ها خارج شود، نگه داشتن درختان شکسته و افتاده در جنگل باعث افزایش آتش سوزی، آب گرفتگی روستاها و سکونت‌گاههای اطراف می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه رفتار عقلایی و بهره‌برداری منطقی از جنگل در دستورکار است، گفت: در قانون طرح تنفس۵ ساله جنگل‌ها نیز به بهره‌برداری از درختان شکسته و افتاده و ریشه کن شده اشاره شده است. اگر بخواهیم از این درختان افتاده هم بهره برداری نکنیم فضا را برای قاچاقچیان چوب فراهم کرده‌ایم. در قانون به سازمان‌های متولی اجازه داده شده که از درختان شکسته، افتاده و ریشه کن شده بهره برداری کرده تا از بیکاری و تعطیلی کارخانه ها جلوگیری شود.

بهره برداری از چوب درختان شکسته  و افتاده در قانون تنفس جنگل‌ها وجود دارد

شاعری با تاکید بر اینکه قاچاقچیان چوب نمی‌توانند از این قانون سوء استفاده کنند و به جان جنگل‌ها بیافتند اظهار کرد: تمامی طرح‌های جنگل‌داری ناظر دارند، همچنین سازمان جنگل‌ها نیز موظف است نظارت کاملی بر اجرای قانون داشته و اجازه ندهد بهره برداری از درختان شکسته و افتاده بهانه‌ای شود برای بهره برداری های غیر قانونی و غیر مجاز، ما در قانون تنفس جنگل به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داده‌ایم که از درختان شکسته و افتاده و ریشه کن شده بهره برداری کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، در سیل اخیر استان مازندران و گیلان هزاران درخت ریشه کن شده و در جنگل‌ها مانده اند که اگر جمع آوری نشوند پوسیده شده و  باعث افزایش احتمال آتش سوزی و بروز سیل می‌شوند. استفاده بهینه و عاقلانه از منابعی که در اختیار داریم کاری منطقی است

نظر شما