شناسهٔ خبر: 150865 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جلسه شبانه برای یافتن راه ابقای افشانی در شهرداری تهران

افشانی محمدرضا عارف گفت: باید تلاش کنیم از طریق هیئت رئیسه مجلس و با استناد به استدلالات آقای امینی اداره‌کل قوانین مجلس را متقاعد کنیم که شهردار تهران از این قانون مستثنی است.

به گزارش «نماینده»، جلسه 51نفره نمایندگان مردم تهران در مجلس و اعضای شورای شهر  تهران شب گذشته در سالن عباس شیبانی (ساختمان شورای شهر تهران) برگزار شد و در این جلسه درباره موضوع قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و مشمول و عدم مشمول شدن شهرداران نیز بحث و تبادل نظر شد.

در ابتدا محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: قانون جدید منع استفاده از بازنشستگان، شهرداری تهران را با بی‌ثباتی مواجه کرده است و شورای شهر از ابتدا تصمیم گرفت که از نظر حقوقی قانون را بررسی کند تا مشخص شود آیا این قانون مشمول شهردار تهران می‌شود یا نه. بعد از تحقیقات عمومی و مشورت‌های صورت‌گرفته، شورای شهر به این نتیجه رسید این قانون مشمول شهردار تهران نمی‌شود از این رو باید پیگیری شود تا شهردار تهران در پست خود باقی بماند.

وی با بیان اینکه این موضوع در شورای عالی استان‌ها نیز بررسی شد، تصریح کرد: نامه‌هایی از سوی شورای عالی استانها و شورای شهر به وزیر کشور مبنی بر اینکه شهردار تهران مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نمی‌شود، ارسال شد. البته این مسئله از سوی بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نیز بررسی شد و نظر آنها با نظر شورای عالی استانها و شورای شهر مغایرت داشت از این رو در جلسه هم‌اندیشی تصمیم گرفته شد با دعوت از نمایندگان تهران موضوع حفظ شهردار تهران مجدداً بررسی شود.

سید حسن رسولی که به‌نمایندگی از شورای شهر مأمور بررسی بازنشستگی شهردار تهران است، ضمن ارائه توضیحاتی از وضعیت مدیریت شهری، گفت: مجمع امید در نوع خود بی‌نظیر است و باور ما بر این است که شورای شهر و شهردار تاکنون منسجم، شفاف و باسلامت کار کرده‌اند. خوشبختانه کوچکترین عدم انسجامی در شورای شهر تهران وجود ندارد و تنها نگرانی از حیث پایداری مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه جابه‌جایی مدیریت از جهات مختلف به‌مصلحت شهر و شهروندان و حتی در شرایط کنونی به‌صلاح کشور نیست، تصریح کرد: پیشنهاد داریم از طریق هیئت رئیسه مسئله شهردار تهران حل شود و اگر میسر نیست امکاناتی فراهم شود تا طرح دوفوریتی در مجلس برای اصلاح بخشی از این قانون طرح شود، یا در نهایت استفسار شود.

همچنین در این جلسه ابراهیم امینی به تشریح نکات حقوقی از جمله اینکه شهردار تهران به‌دلیل همتراز بودن با وزرا از این قانون مستثنی است، پرداخت و گفت: معتقدم این مسئله بیشتر رنگ و لعاب سیاسی دارد تا حقوقی.

در ادامه اعضای شورای شهر تهران به مرجعیت نهایی مجلس در تعیین تکلیف نهایی شهر با لحاظ داشتن ثبات مدیریت شهری، مصالح شهروندان، استدلال‌های حقوقی و کمک به امنیت و آرامش پایتخت اشاره کردند، همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس نیز نظرات و دیدگاه‌های خود نسبت به این قانون را اعلام کردند.

در نهایت بعد از ارائه اظهارنظر در این باره توسط نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر، محمدرضا عارف در جمع‌بندی برای این دستور جلسه، گفت: فرض ما ماندگاری آقای افشانی است اما نماینده شهرداری در مجلس در این باره بسیار ضعیف عمل کرد و می‌توانست در زمان بررسی این طرح، اعلام کند که شهردار تهران قانون خاص دارد و همتراز با وزرا بوده از این رو مستثنی است.

وی با اشاره به اظهار نظر دفتر حقوقی ریاست جمهوری درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: باید تلاش کنیم از طریق هیئت رئیسه و با استناد به استدلالات آقای امینی اداره‌کل قوانین مجلس را متقاعد کنیم که شهردار تهران از این قانون مستثنی است، همچنین کمیته‌ای متشکل از دو نماینده از شورای شهر (سید حسن رسولی و ابراهیم امینی) و سه نماینده از نمایندگان تهران (وکیلی، حضرتی و فتحی) تشکیل شود و پیش‌نویس طرح دوفوریتی برای استثنا بودن شهردار از این قانون تهیه شود و با آقای لاریجانی رئیس مجلس تعامل شود که در صورت امکان این دوفوریت در صحن مجلس بررسی شود.

به گزارش تسنیم معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نظر رسمی خود را در مورد وضعیت شهرداران در قانون جدید در قالب نامه‌ای به وزارت کشور و رونوشت آن را به مجلس ارائه کرده که بر اساس آن شهرداران از جمله شهردار تهران نیز مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند.

با این حال اعضای شورای شهر تهران بنا دارند با حمایت نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی را  برای استثنا بودن شهردار تهران از این قانون تهیه کنند که در این زمینه نیز برخی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار نظراتی را داشته‌اند.

فاطمه سعیدی نماینده تهران در واکنش  به تلاش برای ماندن افشانی در شهرداری تهران گفت: اصلاح‌طلبی یعنی باور داشته باشیم قانون از منافع اشخاص و جریانهای سیاسی بالاتر است. قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید دقیق و جامع اجرا شود.

محمود صادقی دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز  از جلسه شب گذشته برای تعیین تکلیف شهردار بازنشسته گفت: هیچ‌یک از توجیهاتی که برای استثنا کردن شهردار از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفته‌اند، موجه نیست.

با این شرایط و با توجه به نظر دستگاه‌های مربوطه پیش‌بینی می‌شود که شهردار تهران طی هفته‌های آتی شهرداری را ترک کند و گزینه‌های جدید برای نشستن بر صندلی شهرداری تهران در شورای شهر تهران بررسی خواهد شد.

نظر شما