شناسهٔ خبر: 150850 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

فرمند: ضعف دیپلماسی اقتصادی دولت در فروش نفت به چین و هند

فردین فرمند عضو کمیسیون انرژی مجلس، از ضعف دیپلماسی اقتصادی دولت انتقاد کرد و گفت: باید وزارتخانه‌های امور خارجه و نفت برای فروش نفت به چین و هند فعال شوند.

به گزارش «نماینده»، فردین فرمند ، با اشاره به تصمیم چین برای کاهش حجم واردات نفت از آمریکا اظهار داشت: این تصمیم، موقعیت و ظرفیت خوبی برای ایران است.

وی با اشاره به رابطه نزدیک تجاری ایران و چین گفت: با افزایش صادرات نفت ایران به چین، می‌توان دلار را از مبادلات حذف کرد و از ارزهای رایج دو کشور برای مبادلات تجاری استفاده کرد. ایران می تواند نیازهای چین در زمینه نفت و پتروشیمی را برطرف کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: هیچ کدام از کشورهای تولیدکننده نفت نمی‌توانند خلا ایجاد شده در بازار فروش نفت را پُر کنند؛ کشور های حوزه خلیج فارس بلوف سیاسی می زنند که شاید به صورت مقطعی بتوانند حجم تولیدات خود را افزایش دهند اما در بلندمدت نمی‌توانند این روند را ادامه دهند.

فرمند تاکید کرد: با توجه به شرایط تحریمی ایران و افزایش اختلافات چین و آمریکا، وزارت امور خارجه باید از این موقعیت برای فروش سهمیه نفت خود به چین استفاده کند. باید وزارت امور خارجه و وزارت نفت در این زمینه دیپلماسی قوی‌تری داشته باشد.

وی گفت: در این خصوص با آقای ظریف وزیر امور خارجه نیز صحبت کرده ایم، متاسفانه وزارت امور خارجه ما نسبت به آنچه از کشورهای اروپایی مشاهده می‌کنیم، دیپلماسی اقتصادی ضعیفی دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: امور بین الملل وزارت نفت که در بازاریابی و فروش نفت نقش مهمی دارد و وزارت امور خارجه باید برای استفاده از بازار فروش نفت در چین و هند فعال شوند؛ این دو کشور از ظرفیت صنعتی بزرگی برخوردار هستند و نیاز به نفت و محصولات پتروشیمی دارند.

فرمند همچنین از بررسی این موضوع در کمیسیون انرژی مجلس خبر داد و افزود: رایزنی های دیپلماتیک وزارت امورخارجه و وزارت نفت برای فروش نفت به چین و هند در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نظر شما