شناسهٔ خبر: 150814 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ناامیدی مردم تهران از لیست امید شورای شهر

شورای شهر کم‌کاری لیست امید شورای شهر تهران در یک سال گذشته بر کسی پوشیده نیست و اعضای شورای شهر تهران به‌همراه شهردار پایتخت نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند و پروژه‌های شهری و عمرانی در توقفگاه قرار دارند.

به گزارش «نماینده»، حدود ۱۴ ماه از فعالیت پنجمین دوره از شورای شهر تهران می‌گذرد، دوره‌ای که به‌اذعان بسیاری از کارشناسان شهری یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های شورای شهر تهران و همچنین شهرداری تهران بوده است چرا که در این مدت اقدام قابل توجهی در حوزه شهری صورت نگرفته است.

نگاه‌های سیاسی اعضای شورای شهر تهران در این دوره به انتصابات در شهرداری تهران از مسائلی است که منجر شده که افراد غیرتخصصی بر سر کار بیایند و در نتیجه مدیریت شهری در این دوره افرادی را که سابقه حضور در بخش‌های مختلف را داشتند بایکوت و از کار برکنار کنند.

حضور ۲۱ نفر از لیست امید در شورای شهر تهران و رأی بالای شهروندان پایتخت به آنها نوید روزهای خوب را در تهران می‌داد اما این اتفاق در ماه‌های گذشته صورت نگرفته است و شهروندان تهرانی ناامیدی را از لیست امید دیده‌اند.

بارها به توقف پروژه‌های شهری در این دوره اشاره شده است و در این زمینه نیز گزارش‌های متعددی از سوی رسانه‌ها منتشر شده است که البته در این زمینه نیز پاسخ مدیران شهری نیز منتشر شده و اعلام کرده‌اند که شهرداری تهران با بدهی انبوهی (۵۲ هزار میلیارد تومانی) روبه‌رو است.

مسکوت ماندن پروژه‌های شهری و عمرانی از یک‌سو و عدم توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی از سوی دیگر از مواردی است که این روزها صدای شهروندان تهرانی را در آورده است موضوعی که حتی رئیس شورای شهر تهران نیز به آن اشاره داشت.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران با یادآوری نقاط ضعف و قوت شورای پنجم گفت: از مردم عذرخواهی می‌کنیم که علی‌رغم رأی تاریخی‌ای که به شورای پنجم دادند ولی نتوانستیم انتظارات آنها را برآورده کنیم.

وی‌ ادامه داد: با توجه به تلاش‌های زیادی که توسط مدیریت شهری انجام شده است، در طول یک سال ۴ شهردار در شهر تهران فعالیت کرده‌اند که در بخش‌های مهمی در مأموریت‌های شهری موفق عمل کردند.

محسن هاشمی خاطرنشان کرد: دست‌وپای شهر به‌دلیل بدهی به سیستم بانکی، رکود اقتصادی و تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که ایجاد شده است بسته بود و باعث شد در بخش‌های سرمایه‌گذاری در شهر موفق نباشیم.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: امیدواریم در سال دوم بتوانیم با قدرت و سرعت بیشتری کارها را پیش ببریم و مصوبات را بهتر پیگیری کنیم و در ارتباط با مردم پاسخگو باشیم.

اما این عذرخواهی منجر نمی‌شود که عملکرد ضعیف مدیریت شهری اعم از شورا و شهردار تهران را نادیده گرفت چرا که آنها در این مدت توجهی به خواسته شهروندان نداشته‌اند و تلاشی در این زمینه نکرده‌اند.

شورای پنجم به‌همراه شهرداری تهران تا این لحظه نمره قبولی را از شهروندان نگرفته است چرا که توجه آنها بیش از آنکه صرف شهر و شهروندان باشد صرف مسائل حزبی و گروهی خودشان است.

حتی جلسات شورای شهر تهران نیز در این مدت خروجی قابل قبولی را نداشته است به‌طوری که اعضای شورا اگر سر وقت بیایند که نمی‌آیند ساعت ۹ جلسه خود را آغاز می‌کنند و تا ۱۱ به پایان می‌رسند که البته در برخی از موارد این جلسات به‌مدت ۱۵ دقیقه و یا ۳۰ دقیقه آن‌هم با خواهش و تمنا تمدید می‌شود!

در هر صورت اتفاقات صورت‌گرفته در شورای شهر تهران و شهردار تهران طی این مدت در تاریخ ضبط و ثبت شده است و قطعاً شهروندان پایتخت در سه سال آینده و در انتخابات آتی این موارد را فراموش نخواهند کرد.

شورای شهر تهران و شهرداری تهران در این دوره کم ماجرا نداشته‌اند از هزینه‌های چندمیلیونی برای رفاه حال اعضای شورای شهر تهران گرفته تا استفاده شخصی از بیت‌المال، در شهرداری تهران نیز شاهد انتصابات فامیلی و حزبی بوده‌ایم که تعداد آنها نیز کم نبوده است.

در هر صورت امیدواریم مدیریت شهری در ادامه فعالیتش تغییری را در برنامه‌های خود و نیم‌نگاهی هم به رفع مشکلات شهر و شهروندان داشته باشد که البته این انتظار زیادی نیست اما انجام آن از سوی مسئولان شهری در این دوره کمی بعید است.

نظر شما