شناسهٔ خبر: 149481 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برخی مشکلات کشور حاصل بی‌کفایتی مسئولان است

بشارتی/2 وزیر کشور دولت سازندگی گفت: مردم به میزانی که از مسائل کشور مطلع هستند آرامش پیداکرده و حمایت می‌کنند.؛به مردم بها بدهید و آنها را محرم بدانید.

«نماینده» / رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیأت دولت در شهریورماه سال ۹۲ مهمترین شاخص های دولت اسلامی را سلامت اعتقادی و اخلاقی، خدمت به خلق، عدالت و توجه به آن در کنار پیشرفت، سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد، قانون‌ گرایی، حکمت و خردگرایی و توجه به استعدادها و ظرفیت‌ های درونی کشور برشمردند.

ایشان در بخشی از بیاناتشان در این دیدار تأکید کردند: «شاخص دوّم، مسأله‌ ی خدمت به خلق است؛ روحیّه‌ ی خدمت، که این گفتمان اصلی دولت اسلامی همین خدمت است؛ اصلاً فلسفه‌ ی وجود ما جز این نیست؛ ما آمده‌ ایم خدمت کنیم به مردم و هیچ‌ چیز نباید ما را از این وظیفه غافل کند. البتّه ما هر کداممان دلبستگی‌هایی داریم، سلیقه‌هایی داریم؛ در زمینه‌ سیاسی، در زمینه‌ ی مسائل اجتماعی، دوستی‌هایی داریم، دشمنی‌هایی داریم، این‌ ها همه حاشیه است؛ متن عبارت است از خدمت؛ نباید بگذاریم این حواشی بر روی این متن اثر بگذارد.»

هر ساله هفته اول شهریورماه، به مناسبت شهادت دو دولت مرد بزرگ انقلاب اسلامی، شهید محمدعلی رجایی رئیس‌جمهور و شهید حجت‌الاسلام محمدجواد باهنر نخست وزیر هفته دولت نام گرفته است.

علت نام گذاری چنین هفته ای این است که دولت شهید رجایی، در آن دوره بحرانی، بیش ترین حد تلاش و کوشش را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب از خود نشان داد، تا آنجا که جان خویش را سر آن نهاد.

در آغاز هفته دولت مصاحبه‌هایی را پیرامون اولویت‌ها و اقداماتی که دولت باید سرلوحه کار خود قرار دهد انجام داده‌ایم و بر همین اساس پای صحبت‌های علی‌محمد بشارتی جهرمی وزیر کشور  دولت سازندگی، نماینده دورهٔ اول مجلس شورای اسلامی، قائم مقام وزیر امور خارجه از ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۲ بوده‌ است.  

مهمترین محورهای این گفت و گو شرح زیر است: 

*برخی مشکلات کشور حاصل بی‌کفایتی مسئولان و یا خرابکاری عده‌ای اقلیت است 

 *مجموعه عناصر اطراف آقای هاشمی یا خودشان و یا همفکرانشان اطراف آقای روحانی هم هستند

*ترامپ عقل داشت با کسی که قرارداد ۵ ساله ۵۰۰ میلیارد دلاری بسته نمی‌گوید گاو شیرده!

*برخی حقوق‌های نجومی می‌گیرند و برخی به حداقل‌ترین امکانات زندگی محتاجند

*مردم به میزانی که از مسائل کشور مطلع هستند آرامش پیدا می‌کنند

*دولت نگذارد کالاهای اساسی گران شود

*دولت بسته‌های کمک به مستضعفان را مثل دادن یارانه نکند 

*** الان در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و فراز و نشیب‌های زیادی را در طول این مدت انقلاب اسلامی گذرانده است، با توجه به اینکه در هفته دولت قرار داریم در حال حاضر شرایط کشور را چگونه ارزیابی کرده و مهمترین اولویت دولت را چه می‌دانید؟

بشارتی: در پاسخ سوال شما باید به ریشه‌یابی مجموعه حوادث کشور بپردازیم تا بتوانیم جواب درست به این سوال بدهیم. دوران چهل ساله انقلاب اسلامی دوران بسیار خوب و همراه با موفقیت بوده و ما بین ۲۲۷ کشور دنیا، از مستقل‌ترین کشورها هستیم و این خود امتیاز بسیار بالایی است.  

این یک اعتبار فوق‌العاده است و چون هر عنوان نیکی و هر موقعیتی هزینه دارد اگر مشکلاتی در این چهل سال وجود داشته هزینه استقلال ما است که باید ما لاجرم می‌پرداختیم. وقتی صدام جنگ را بر ما تحمیل کرد امام(ره) فرمودند گناه ما این است که مخالف آمریکا هستیم پس مخالفت با آمریکا هزینه دارد و باید ما می‌پرداختیم.  

برخی مشکلات کشور حاصل بی‌کفایتی مسئولان است

ما روبروی منافع نامشروع آمریکا، اسرائیل و کشورهای استعمارگر در منطقه ایستادیم؛ فقه می‌گوید هر کس از منافعی برخوردار می‌شود غرامت آن را هم باید بپردازد. بنابراین در مجموع مسائل کشور را درست می‌بینم، هدایت آن را صحیح می‌دانم. مشکلاتی هم که وجود دارد غیرطبیعی نیست جز، آن دسته از مشکلاتی که حاصل بی‌کفایتی مسئولان و یا خلافکاری عده‌ای است که در اقلیتند.  

ما در چهلمین سال انقلاب اسلامی افتخار داریم همه مشکلات را پشت سر گذاشته‌ایم  و از همه اینها مهمتر جنگ تحمیلی علیه ملت ایران بود. بنده ۱۰ سال قائم‌مقام وزارت امور خارجه بودم و به ۱۰۰ کشور دنیا مسافرت کرده‌ام. ما در جنگ هشت‌ساله سلاح نداشتیم و آموزش هم ندیده بودیم. مردم آمادگی نداشتند و مشغول بازسازی کشور بعد از انقلاب بودیم که صدام جنگ را علیه ما تحمیل کرد.  

در شرایطی که سلاح‌های محدودی داشتیم همان‌ها هم که بود قطعات نداشت و از هر جهت ما را در محاصره نظامی قرار داده بودند اما مدرن‌ترین سلاح‌ها را در جبهه مخالف می‌دیدیم. ما کشور مستقلی بودیم و دنیا ما را محاصره کرده بود اما عراقی که به ما تجاوز کرده بود مدرن‌ترین سلاح‌ها را در اختیار داشت، یعنی یک رژیم کاملا وابسته بود، اما ما توانستیم به مسیرمان ادامه دهیم.  

نیاز هست که نویسندگان توانا بنشینند و بر مبنای اسناد و مدارک کاملاً درست تاریخ جنگ را بازنویسی کنند تا افراد متوجه شوند ما از چه مسیر سختی انقلاب را گذرانده‌ایم و به اینجا رسیده‌ایم. حالا اینکه بحران ارز و سکه بوجود آورده‌اند بادی است که می‌وزد و بعد از مدتی تمام خواهد شد. ما استقلال‌مان عامل هویت‌مان است حال ارز هرچقدر می‌خواهد باشد.  

البته هر روز می‌بینیم که انبارهای بسیاری کشف می‌شود کالاهای مردم را افراد غیرانقلابی که اغلب مجری دستورات دشمنان این مرز و بوم هستند انبار کردند و گرنه همه اجناس وجود دارد حالا ممکن است درصد کمی گران شده باشد اما مقام معظم رهبری به سران سه قوه دستور داده‌اند جلوی گرانی‌ها گرفته شود.  

عده‌ای سریع هول می‌کنند اما در مجموع منحنی حکومت جمهوری اسلامی را صعودی می‌دانم و در تمامی مقاطع افتخار می‌کنیم که مستقل بودیم و در مسیر استقلال حرکت کردیم.

دولت آقای روحانی مشابهت‌هایی با دولت سازندگی هاشمی دارد

*** شما در دولت سازندگی وزیر کشور بوده‌اید برخی معتقدند دولت آقای روحانی شباهت‌های بسیاری با دولت سازندگی دارد، نظر شما در این زمینه چیست؟

بشارتی: دولت‌های بعد از انقلاب فصل‌های مشترک زیادی با یکدیگر داشتند حال یکی بیشتر و یکی کمتر بوده است؛ چرا، دولت آقای روحانی مشابهت‌هایی با دولت آقای هاشمی دارد.  

*** این شباهت‌ها بیشتر در چه زمینه‌هایی است؟

بشارتی: اولا اینکه مجموعه عناصری که اطراف آقای هاشمی بودند یا خودشان و یا همفکرانشان اطراف آقای روحانی هم قرار دارند. دوم اینکه بنده این دولت را یک دولت کاری می‌بینیم اما شانس آقای روحانی این است که در یک مقطعی قدرت را بدست گرفت که بحث برجام مطرح شد. مذاکرات خوبی داشتند و به نتایج خوبی رسیدیم، برابر با مصوب شورای امنیت سازمان ملل ما اجازه یافتیم به غنی‌سازی اورانیوم بپردازیم و دستاوردهای دیگری هم داشت. اما صهیونیست‌ها یک عنصر لاابالی و بی‌ریشه مثل ترامپ را مطرح کردند که هیچ سابقه وزارت یا نمایندگی ندارد؛ بلکه یک فرد فاسد است و مثل رضاخان او را روی کار آوردند تا گوش به حرف کسی ندهد و قانون و مقررات و استقلال و شرف برایش مطرح نباشد چنین فردی را روی کار آوردند تا در سایه شعارهای وی به تجاوزات خود ادامه دهند.

ترامپ بی‌عقل است

 ترامپ هم یک فرد بی‌عقل است با چین، روسیه، با اتحادیه اروپا که متحد بالقوه و بالفعل آمریکا است هم دعوا می‌کند. با کانادا هم که همسایه‌اش است دعوا می‌کند در حالی که این کشور سرویس‌های زیادی به آمریکا داده است. در زمان اشغال لانه جاسوسی ۴ جاسوس سفارت که بیرون سفارت بودند وقتی متوجه اشغال سفارت شدند به سفارت کانادا رفتند و بعد از مدتی کانادا یک گذرنامه کانادایی برایشان تهیه کرد و از کشور خارج شدند سپس سفارت ما را در آنجا را تعطیل کرد و سفارت خودشان را هم در اینجا بست.  

الان با مکزیک، آرژانتین، شیلی، برزیل و با کشورهای عربی غیر از عربستان هم دعوا دارد حتی آبروی عربستان را هم برد و گفت عربستان مثل یک گاو شیرده است که باید ما او را بدوشیم. اگر کسی عقل داشته باشد با کسی که قرارداد ۵ ساله ۵۰۰ میلیارد دلاری با آمریکا بسته اینگونه می‌گوید؛ از این رو این موارد نشان می‌دهد این شخص عاری از مدیریت بوده و عناصر مدیریت در ادبیات این شخص نیست.  

روحانی مقدار زیادی از آنچه در برجام سرمایه‌گذاری کرد با آمدن ترامپ از دست داد

مقدار زیادی دولت آقای روحانی آنچه که روی آن سرمایه‌گذاری بسیاری کرده بود با آمدن ترامپ از دست داد اما در زمینه‌های دیگر تا حدی موفق بود تا زمانی هم که مقام معظم رهبری از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی حمایت کنند ما هم باید حمایت کنیم.  

*** با توجه به سرمایه‌های داخلی کشورمان تا چه  اندازه می‌توانیم به ظرفیت‌های داخلی توجه داشته باشیم؟  

بشارتی: امور نسبی است کدام کشور پیشرفته‌ای را در دنیا می‌شناسید با ارز بالا و واحد پولی قوی اما هیچ مشکلی نداشته باشد. یک ماه ایالت کالیفرنیا در آتش می‌سوخت اما نمی‌توانستند آن را خاموش کنند یا مثلا یک سیل می‌آید و تعداد زیادی جان می‌بازند. ایتالیا ۴۷ درجه بالای صفر است، هر کشوری را ببینید با مشکلاتی مواجه هستند، ما کشوری هستیم که هیچ حامی جز خدا نداریم و توانستیم تا الان روی پای خود بایستیم.  

چرا ما فقط باید نیمه خالی لیوان را ببینیم برای مثال ما در تولید علم قبل از انقلاب هیچ عددی نبودیم اما الان در رده ۱۶ یا ۱۷ هستیم و در ۲۲۰ کشور در رده ۱۷ قرار داریم قبل از انقلاب کدام دانش‌آموزان ما به المپیاد می‌رفتند و مدال کسب می‌کردند؟ اما الان ما جزء ۱۰ کشور معتبر بین‌المللی هستیم این افتخار هست یا نیست؟ ما در نانو، سلول‌های بنیادین در پیوندهای بسیار نادر در پزشکی مثل پیشرفت‌های زیادی داشتیم. در بسیاری از تولیدات نظامی به خودکفایی رسیده‌ایم و هواپیماهای جنگنده بدون نیاز به خارج می‌سازیم. در حالی که در زمان شاه پیچ و مهره‌اش را هم نمی‌ساختند.  

یک کارخانه بند و پوتین‌سازی در بهشهر بود که آن را هم تعطیل کردند. اما الان ما تمام نیازهای نظامی‌مان را خودمان انجام می‌دهیم. ما نیروگاه می‌سازیم و سکوهای اکتشاف و استخراج نفت درست می‌کنیم که فناوری‌اش خیلی بالاست، کارخانه تولید فولاد و آلومینیوم می‌سازیم و بیش از ۲۰۰ سد بعد از انقلاب ساختیم و در گندم خودکفا شده‌ایم اینها افتخاراتی است که با وجود مشکلات بسیار بدست آوردیم.

برخی حقوق نجومی می‌گیرند و برخی به حداقل‌ترین امکانات زندگی محتاجند

البته درست است مشکلات هم وجود دارد مثلا ما نتوانستیم سواد را اپیدمی کنیم و همه مردم سواد داشته باشند. نتوانستیم عدالت را در بین مردم ایجاد کنیم برخی حقوق‌های نجومی می‌گیرند و برخی اینگونه نیستند و ممکن است به حداقل‌ترین امکانات زندگی محتاج باشند. البته در حال حاضر کمیته امداد و پرداخت یارانه وجود دارد، یا مثلاً به آن شکل نتوانستیم بهداشت را به صورت عادلانه توزیع کنیم. توزیع درست یارانه‌ای هم نتوانستیم داشته باشیم و به آن کسی که نیازمند واقعی است کمک‌رسانی کنیم اما در مجموع به قول ریاضی‌دان‌ها جمع جبری ما مثبت است.  

کسی باید در دولت باشد که افزایش قیمت گوشت برایش درد داشته باشد

*** برخی معتقدند تیم اقتصادی دولت باید عوض شود، نظر شما در این زمینه چیست؟

بشارتی: بنده ۴ سال در دولت سازندگی حضور داشته‌ام، عوض شدن تیم اقتصادی شعار است حال ممکن است یک فردی برود و فرد دیگری جای او قرار دهند. این کافی نیست کسی باید باشد که دلش در گرو ملت باشد و واقعا برایش افزایش قیمت گوشت و مرغ درد داشته باشد، گرانی گوشت و تخم‌مرغ یا لبنیات ناراحتش کند.   اما عده‌ای دل به کار نمی‌دهند.

بنده دکتری دارم ۵ سال در زندان قبل از انقلاب بودم، اولین نماینده مجلس و عضو هیات رئیسه مجلس و ۱۰ سال قائم مقام وزیر خارجه و ۴ سال وزیر کشور و ۱۸ سال مشاور بین‌الملل ایت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده‌ام و الان حقوق بازنشستگی‌ می‌گیرم که حدود ۶ میلیون است، زمانی که حقوق‌های نجومی را مطرح کردند بنده اولین کسی بودم که فیش حقوقی‌ام را ارائه کردم.

*** در حال حاضر هم کمپین فرزندت کجاست در فضای مجازی بسیار داغ شده است، فرزندان شما الان کجا هستند؟

بشارتی:بنده ۴ پسر دارم اما هیچ کدام در کار دولتی حضور پیدا نکردند یا اینکه وام بگیرند، ۳ فرزند من مهندس راه و ساختمان هستند که در حال حاضر نیمه بیکارند و یکی هم با یکی از رفقایش یک شرکت داشت. برخی میگویند هزار میلیارد تومان سرمایه‌ دارند اما طبق روایت باید گفت «هیچ ثروت انبوهی ندیدم مگر اینکه در کنارش حق ضایع‌ شده‌ای باشد». 

مدیون شهدا هستیم 

ما مدیون شهدا هستیم، هنوز از جبهه‌ها پیکر پاک شهدا را می‌آورند، باید به آنها توجه کنیم یک شب خود را جای مادر، همسر و فرزندان شهدا بگذاریم. اما متاسفانه یک عده در مسیر خلاف افتاده‌اند و فکر می‌کنند هر چه بیشتر ببرند سود می‌کنند.در حالی که اگر اندازه یک ذره ثواب کرده باشی نتیجه‌اش را می‌گیری و خطا هم کرده باشی نتیجه‌اش را خواهی گرفت و این قول خداوند است.  

*** به نظر شما در حال حاضر دولت فعلی با توجه به شرایطی که کشور دارد چه نکاتی را در زمینه اقتصاد باید مدنظر قرار دهد؟  

مردم به میزانی که از مسائل کشور مطلع هستند آرامش پیدا می‌کنند

بشارتی: ما دعاگوی دولت و هر کس که خدمت می‌کند هستیم. بنده اگر چیزی می‌گویم طمع رای ندارم چرا که به لحاظ سنی دیگر برای ریاست جمهوری یا مجلس نخواهم آمد. بسیاری از کسانی که در دولت حضور دارند دوستان ما هستند و ارتباط با آنها داریم مثل آقایان ظریف، واعظی، جهانگیری، حجتی و نوبخت و اگر هم نکته‌ای بوده به آنها متذکر شده‌ایم اما الان پیشنهاد می‌کنم چهار نکته اشاره می‌کنم توجه کنند.

اول اینکه مردم به میزانی که از مسائل کشور مطلع هستند آرامش پیدا می‌کنند و حمایت می‌کنند. به مردم بها بدهید و آنها را محرم بدانید. مشکلاتی که وجود دارد مستقیم با آنها درمیان بگذارید آنها حامی شما هستند و کمک می‌کنند

دوم اینکه سعدی یک بیت شعر قشنگ دارد که بیندیش و آنگه برآور نفس/ تو زان پیش بس کن که گویند بس، یعنی فکر کن و حرف بزن و قبل از اینکه دیگران به تو بگویند بس است خودت تمام کن. قبل از اینکه مشکلاتی بوجود بیاید دنبال علاج آن باشید. علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد / بلا ندیده دعا را شروع باید کرد.  

قابل پیش‌بینی بود که آمریکا دنبال ایجاد مشکل با تحریم اقتصادی ما است. به همین دلیل بسیاری از افرادی که انبارهایشان پر از کالاهای مصرفی است می‌گویند ما می‌دانستیم چنین مشکلاتی بوجود می‌آید چطور دولتی‌ها نمی‌دانستند؟

دولت بسته‌های کمک به مستضعفان را مثل دادن یارانه نکند 

سومین نکته که خیلی مهم است این است که من شنیدم دولت می‌خواهد بسته‌های کمک ارزاق به مستضعفان بدهد من می‌گویم فکر کنند و لیست تهیه کنند و مثل یارانه نباشد که به همه دادند و خیلی از آنها که می‌گرفتند الان که نمی‌خواهند به آنها بدهند ناراحت‌اند. این بار فقط به طبقه ۳ داده شود و دهک و ایننها مطرح نباشد.  

طبقه نیازمند و غیرمرفه، شهرستان‌ها و روستاهای دورافتاده و بی‌آب به آنها داده شود و آنها که از کاروان اقتصادی مقداری عقب ماندند و نیازمند جدی هستند.

دولت نگذارد کالاهای اساسی گران شود

چهارمین پیشنهادم هم این است تلاش کنید حتی با دادن یارانه، کالاهای اساسی را نگذارید گران شود. خیلی کار خوبی بود که سوخت را گران نکردند،  آب و برق و نان گران نشد. گوشت مرغ را نباید دولت بگذارد گران شود، الان اکثریت مردم توان خریداری گوشت قرمز ندارند و بیشتر گوشت مرغ مصرف می‌شود. اینها مصرف عام دارند مثل تخم‌مرغ، نان و برنج و نباید گران شود. در این موارد دولت می‌تواند با دادن یارانه غیرمحسوس از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.  

نظر شما