شناسهٔ خبر: 149372 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

یارمحمدی : دولت از مدیران جهادی بهره مند می شد مشکلات چندان افزایش نمی یافت

یارمحمدی  نماینده مردم زاهدان در مجلس ضمن اشاره به اینکه اگر دولت از مدیران جهادی بهره مند می شد مشکلات چندان افزایش نمی یافت گفت: اگر دولت از دیدگاه های کارشناسی شده مدیران جهادی چون قالیباف استفاده می‌کرد مسلما بسیاری از مسائل امروز ایجاد نمی شد.

به گزارش«نماینده»، علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس،  با اشاره به اهمیت کنار گذاشتن طبقه بندی های جناحی در موفقیت سایر کشورها ضمن اشاره به دیدار اخیر نمایندگان مجلس با سفرای جمهوری اسلامی گفت: در روزهای گذشته توانستیم با برخی از سفرای ایران در کشورهای اروپایی  و آسیاسی که در راستای ارائه گزارشی از عملکرد خود به مجلس آمده بودند دیدار داشته باشیم.

وی ادامه داد: آنچه دراین دیدار مورد توجه قرار گرفت بررسی مسائل سیاسی و حزبی کشورهای اروپایی و توسعه یافته وحتی کشورهای آسیایی منطقه بود که دراین گفت‌وگوها به مواردی برخوردیم که جای تحسین وحیرت داشت. آنچه در سایر کشورها در حوزه سیاسی بعد از انتخابات و پایان رقابت ها دنبال می شود توجه همه احزاب واتحاد آنها در راستای هم افزایی وهم اندیشی برای ارائه راهکارهایی در  برون رفت ازموضوعات  اقتصادی کشورشان است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه اگر دولت از مدیران جهادی بهره مند می شد مشکلات چندان افزایش نمی یافت گفت: اگر دولت در سال های اخیر مسائل سیاسی و جناحی را کنار می گذاشت و از دیدگاه های کارشناسی شده مدیران جهادی چون قالیباف استفاده می‌کرد مسلما بسیاری از مسائل امروز ایجاد نمی شد و بر سر مسائل کوچک دعواهای بزرگی به وجود نمی آمد.

یارمحمدی خاطر نشان کرد: آنچه در گفت‌وگوها عنوان شد این است که دولت های توسعه یافته به صورت  متوازن تمام ظرفیت های کشور را در راستای استفاده بهینه عموم مردم جامعه مورد توجه قرار می دهند مثلا سفیر ایران در نروژ با بیان اینکه در این کشور تمام درآمد ناشی از فروش نفت و گاز را در صندوقی به نام  توسعه آینده ذخیره کرده و حتی ریالی از آن خرج نمی کنند مگر در مواقع ضروی یا در انجام سرمایه گذاری های کلان کشور و مابقی پول را در سایر کشورها پس انداز می کنند تا از سود حاصله سرمایه گذاری های دیگری داشته باشند متوجه شدیم که بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده دولت ها و دولت یازدهم و دوازدهم اشتباه بوده است.

عضو کمیسیون هیات رئیسه مجلس شورای اسلامیخاطر نشان کرد: اصلی ترین رویکردی که درکشورهای اروپایی مورد توجه قرار داده شده توجه به آینده وآتیه نسل های جوان این کشورها ست که سود حاصل از صندوق های ذخیره به نسل های آینده و بازنشستگان اختصاص پیدا می کند.اینکه دولت جوانب کار را  در نظر بگیرد وبه آتیه جوانان و بازنشستگان کشور بیاندیشد و سرمایه های کشور را هدر ندهد هنر مدیریتی است که متاسفانه در دولت ها و این دولت اهتمامی به آن وجود نداشته باشد.

وی با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت گفت: سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت به هیچ وجه راهگشای مسائل اقتصادی و برون رفت از مشکلات نبوده است. بنده به عنوان نماینده مردم سیستان و بلوچستان عنوان می کنم با اینکه این استان از ظرفیت های بالقوه فراوانی در حوزه های معادن, سواحل, دریا, صنایع شیلاتی، گردشگری و دو مرز با دوکشور و مرز آبی با دنیا برخوردار است اما دولت از این پتانسیل ها استفاده  نمی کند بنحوی که  شاهد هستیم آمریکا و پاکستان به طور مشترک در نزدیکترین نقطه مرزی کشور در آبهای ازاد اقدام به حفاری  نفت وگاز کرده و به منابع خوبی رسیده اند در حالی که دولت هیچ توجهی به استفاده از منابع این استان ندارد.

یارمحمدی افزود: بسیاری از کشورهای دارای کویر از ظرفیت کویر استفاده های شایان توجهی دارند در حالی که  ایران به لحاظ منابع بسیار ثروتمند و از ظرفیت های خوبی برخوردار است اما جناح بندی ها و رقیب بازی های سیاسی مانع از سپردن ظرفیت ها به دست مدیران جهادی می شود که می توانند حلال مشکلات و راهگشا و ایده پردازهای خوبی باشند.

وی با بیان اینکه عدم توجه به منافع ملی ؛ منافع 96 درصد مردم را از بین برده به سخنان قالیباف اشاره کرده خاطر نشان شد: آنچه توسط سفرا عنوان شد آن بود که تمام تشکل های سیاسی سایر کشورها در راستای منافع کلی کشورمی اندیشند نه منافع حزبی و جناحی. هرگز به دلیل سیاسی یا گروهی حذف نمی شود و سخنان مخالفان احزاب سیاسی شنیده می شود.

عضو کمیسیون هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و مسوولان راه های زیادی را امتحان کرده اند اما به دلیل ترجیح منافع سیاسی باز هم به همان خط اول بازگشته و بسیاری ازمنافع ملی و گروهی را قربانی سیاست های خودخواهانه حزبی خود کرده اند. تمام موارد یاد شده حاکی از عدم توجه به 96درصدی دارد که  قالیباف همواره از آن سخن می گوید یعنی عدم توجه به حفظ منافع و منابع ملی.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید از مدیران جهادی استفاده کند، گفت: متاسفانه دولت اصرار دارد از مدیرانی درراس اموراستفاده کند که قادر به استفاده مطلوب از ظرفیت های کشور نیستند. آنگونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند باید چاره اندیشی شود یعنی مجلس و دولت به دنبال استفاده از مدیران جهادی باشند که بتوانند براساس ظرفیت های خوب کشور ؛ توسعه را رقم زده و سرمایه های ملی را برای نسل های آینده ایجاد و حفظ کنند.

یارمحمدی تصریح کرد: خوشبختانه ایران اسلامی از جایگاه ژئوپلوتیکی خوب و ظرفیت های بسیار متنوعی در دنیا  ومنطقه برخوردار است که اگر مدیریت شوند می توانند در گسترش حمل ونقل ؛ ایجاد صنایع و بهره مندی از صنعت گردشگری بسیار مفید به فایده باشند. مرزهای آبی ایران و دسترسی به آبهای آزاد بهترین  راه برای توسعه ایران است اما متاسفانه مدیریت مطلوب یا مطالعات آمایشی درست و برنامه های راهگشایی نداریم.

وی تاکید کرد: اینکه  بودجه باری به هر جهت هزینه می شود و بیش از شش هزار پروژه نیمه تمام که از 4 تا70درصد پیشرفت فیزیکی دارند رها شده همه وهمه بیانگر عدم مدیریت مطلوب در کشور است که چنین اقتصادی را رقم زده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت با اشاره به توجه به راهکارهای اقتصادی قالیباف گفت: متاسفانه دولت اعتقادی به استفاده از مدیران  توانمند ندارد و برنامه های مدیران جهادی را مورد توجه قرار نمی دهد. آنچه به عنوان بودجه در کشور عنوان می شود رها شده است و مسائلی به بودجه ربط داده می شود که به هیچ وجه پشتیبانی و حمایت از اقتصاد را دنبال نمی کند وگرنه شاهد معطل ماندن پروژه هایی نمی شدیم که بیست سال از روی زمین ماندن آن گذشته است.

یارمحمدی افزود: متاسفانه دولت قادر به برنامه ریزی مطلوب و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی کشور نیست. یک رئیس جمهور سازمان برنامه و بودجه را غیر ضروری خوانده ودیگری احیا می کند! آنچه در مجالس ملی دنیا تصویب می شود توسط دولتها به خوبی اجرا می شود اما این موضوع در ایران چندان حائز اهمیت شمارده نمی شود.

وی گفت: این موضوعات در قالب مطالعات آینده نگر نه تنها در خصوص اجرای پروژه های داخلی بلکه در باره پروژه های استراتژیک و اطلاعات کشورهای همسایه و جهان دنبال می شود در حالی که ما در برابر راهکارهای اقتصادی مدیران جهادی در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور هم جبهه گیری می کنیم.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه اسناد بالا دستی و تحقق آنها توسط دولت به بوته فراموشی سپرده شده,درنتیجه عدم توجه به استفاده از مدیران ثابت شده کارآمد است که مردم در امور معیشتی سرگردانند, فقر در بیشتر استان ها بخصوص در استانهای محروم مثل سیستان و بلوچستان ظاهر نازیبایی دور از شان جمهوری اسلامی به این مناطق داده و امنیت اجتماعی را تهدید می کند.

وی رد خاتمه بیان داشت: امید می رود دولت با توجه به راهکاری اقتصادی کارشناسان و آنچه قالیباف در نامه ای ارسال کرده، همت خود را صرف مقابله با جنگ اقتصادی کند و کشور را از بحران های ایجاد شده عبور دهد.

نظر شما